autovit.ro
B SECTIUNI

Cutia de viteze automată: tipuri de funcţionare

Pentru cei mai mulţi dintre noi o cutie de viteze automată este una în care maşina cu care este echipată nu are pedală de ambreiaj şi poate schimba treptele de viteză singură, fără intervenţia şoferului. La bază, explicaţia este simplă şi foarte practică. Totuşi, cutiile de viteze se împart în mai multe categorii, în funcţie de principiu lor de funcţionare. În continuare vom încerca să explicăm pe scurt ce se găseşte în spatele unor denumiri precum: cutie automată cu convertizor de cuplu, cutie cu dublu ambreiaj, cutie robotizată, cutie cu variaţie continuă sau cutie secvenţială, toate încadrate general în acelaşi segment, al cutiilor de viteze automate.

Cea mai des întâlnită cutie de viteze automată este cea cu convertizor de cuplu. Aceasta este regăsită la aproape toţi constructorii de automobile, cea mai aprecită fiind în acest moment cea produsă de ZF şi utilizată de BMW, Audi, Jaguar sau Mercedes . Cea mai nouă versiune a acestei cutii oferă 9 trepte, iar generaţia anterioară 8 trepte. Cutia automată cu convertizor de cuplu are un sistem de funcţionare extrem de complex, cu un sistem de angrenaje planetare şi convertizor de cuplu. Eficienţa acesteia a crescut enorm în ultimii ani, în special datorită faptului că noile cutii merg mai mult în priză directă, fără patinare, precum o fac şi cutiile manuale. De aceea valorile de consum date de producători nu mai diferă prea mult între o cutie manuală şi una automată. Avanatajele unei astfel de cutii sunt confortul foarte bun pe care îl oferă, treptele fiind schimbate foarte fluent, fără şocuri. Cele mai noi versiuni ale cutiilor automate au timpi de schimbare a treptelor foarte buni, în timp ce modelele mai vechi au o pauză sensibilă la trecerea de la o treaptă la alta.

Audi S-Tronic 7 trepteCutia cu dublu ambreiaj este o altă categorie importantă a segmentului de cutii automate. Ea are la bază două ambreiaje, fiecare responsabile pentru anumite trepte de viteze. De exemplu, la o cutie cu dublu ambreiaj şi 7 trepte, un ambreiaj va fi responsabil de cuplarea treptelor 1, 3, 5 şi 7, iar celălalt de treptele R, 2, 4 şi 6. În momentul în care maşina înaintează un ambreiaj este cuplat, iar celălalt este deja pregătit pentru a cupla treapta următoare. De accea, acest tip de cutii de viteze reuşeşte cei mai mici timpi de schimbare a treptelor când se trece într-o treaptă superioară. În momentul retrogradării timpul necesar este mai mare, situaţia fiind similară şi la schimbarea mai multor trepte în acelaşi timp, de exemplu din treapta a cincea în treapta a doua. Cele două ambreiaje pot fi uscate sau în baie de ulei. Cutiile cu dublu ambreiaj sunt întâlnite la foarte mulţi constructori: VW (DSG), Audi (S-Tronic), Porsche (PDK), BMW (DKG), Mercedes (DCT), Renault (EDC) sau Ford (PowerShift). Ele sunt rapide, însă pot avea un comportament care poate fi deranjant în traficul aglomerat, când bruschează uşor la viteze mici. În materie de impact asupra consumului de combustibil sunt foarte eficiente, la nivel cu cele manuală.

Un alt tip de cutie de viteze automată este cea robotizată. Aceasta are la bază exact sistemul de funcţionare a unei cutii manuale, cu ambreiaj uscat, doar că trepte sunt schimbate cu ajutorul unui sistem electro-hidraulic. Aceste cutii sunt din ce în ce mai rar utilizate, cele mai cunoscute exemple fiind cutia EasyTronic de la Opel, cea Efficient Tronic Gearbox de la Citroen sau cea utilizată la toate modele Smart care au cutie automată. Din punct de vedere al consumului aceste cutii sunt eficiente, dar cea mai mare problemă a lor este faptul că există o întârziere foarte mare la trecerea de la o treaptă la alta, ce poate afecta confortul pasagerilor, şocul fiind destul de evident mai ales la acceleraţii în sarcină ridicată.

O altă catogrie destul de puţin utilizată de constructori este cea a cutiilor cu variaţie continuă, prescurtat CVT, întâlnite la constructori precum Toyota, Subaru, Nissan, Honda sau Renault. Aceste cutii oferă un raport infinit pentru demultiplicarea treptelor de viteză între două valori predefinite.

Subaru LinearTronicPractic, motorul poate fi menţinut la o turaţie fixă (în funcţie de cerinţele de moment: eficienţă sau sportivitate), cutia modificând continuu demultiplicarea transmisiei. Sistemul de funcţionare are la bază două conuri cu diametru variabil, poziţionate opus şi conectate printr-o curea metalică sau un lanţ. Un con este conectat la motor şi celălălt la puntea motoare. Avantajele acestui concept sunt reprezentate de faptul că motorul poate fi menţionut la o turaţie constantă, ideală pentru situaţia cerută în acel moment. Pentru sportivitate, turaţia este urcată spre cea unde se află puterea maximă, iar pentru economie, menţinută aproape de cea de ralanti. Dezavantajele constau într-un consum de carburant semnificativ mai mare decât la o cutie manuală sau una automată modernă, dar şi în zgomotul provenit de la motor, care este menţinut în general la turaţii ridicate. Aceste cutii au predefinite şi un număr de trepte cu raport fix, care simulează funcţionare unei cutii de viteze automate clasice.

Foarte rar întâlnite, în general prezente la maşini sport din vechiile generaţii (cu mici excepţii), sunt cutiile automate secvenţiale. Acestea au ca particularitate faptul că nu se poate sări o treaptă, trebuind parcursă mereu ordinea firească. Funcţionarea lor era foarte brutală, rapidă, cu beneficii pentru sportivitate, dar cu minusuri la capitolul confort.

Deşi cutiile automate nu sunt atât de respândite în România, în special datorită preţului de achiziţie destul de ridicat în cazul unei maşini noi, dar şi a problemelor de fiabilitate care, dacă apar, pot aduce costuri extrem de ridicate ele sunt din ce în ce mai apreciate şi prezintă din ce în ce mai mult interes. Din punctul tău de vedere, care sunt impresiile subiective şi experienţa pe care ai avut-o cu astfel de cutii automate?

95 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)