În data de 10 februarie 2014, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa de poluare adoptată în 2012 încalcă legislaţia europeană. În motivarea deciziei apare stipulat că această taxă ”descurajează punerea în circulaţie a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre” şi mai pe larg că ”articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă pe poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională.”
Ce înseamnă asta? Practic oricine doreşte să recupereze această taxă de poluare poate cere in instanţă restituirea ei. Toate bune şi frumoase, însă la o analiză mai atentă se pare că avantajele unei asemenea decizii se transformă de cele mai multe ori în dezavantaje. Iată de ce.
Taxa de poluare sau timbrul de mediu?
În primul rând pentru un procentaj destul de important de maşini diferenţa între taxa de poluare din 2012 şi timbrul de mediu din 2014 este destul de mică şi variază între 50 şi 300 de euro. Ca să recuperezi taxa de poluare ai nevoie de un avocat pe care trebuie să îl plăteşti, de timp pierdut şi pur şi simplu s-ar putea să nu merite obţinerea diferenţei menţionate mai sus. Practic recuperezi întreaga taxă plătită în 2012 însă, aşa cum vom explica mai jos, s-ar putea să fi nevoit să plăteşti timbrul de mediu aflat în vigoare acum. De aici se naşte întrebarea “de ce sunt obligat să plătesc timbrul de mediu”. În primă fază nimeni nu este obligat să îl plătească, însă dacă vrei să vinzi maşina trebuie să faci dovada plăţii acestei taxe şi a faptului că nu ai obţinut recuperarea ei. Practic, asta te va obliga să plăteşti timblul de mediu.
Apoi, în cazul altor maşini, timbrul de mediu care se plăteşte în 2014 este cu mult mai mare decât taxa plătită în 2012. Sunt exemple de maşini unde taxa din 2012 costa circa 2.500 de euro, iar acum costă peste 6.000 de euro, deci faptul că plata a fost facută raportat la normele aflate în vigoare în anul 2012 este un avantaj financiar uriaş.
Este adevărat că sunt cazuri când această taxă merită recuperată, iar principalul astfel de caz este în momentul în care decizi că vrei să păstrezi maşina pentru foarte mult timp. Alt caz este dacă maşina ta a fost distrusă complet într-un accident.
Practic, avem o taxă anulată de instanţele europene, dar suntem oarecum obligaţi să plătim acceaşi taxă, împachetată uşor diferit şi cu un alt nume. Mai mult, pentru unii, noua taxă este chiar mai mare. Tipic românesc.
Suntem curioşi să alfăm de la tine ce experienţe ai avut cu taxele de poluare ale ultimilor ani, dacă ai cerut în instanţă recuperarea lor şi ce crezi despre noua situaţie creată de această decizie de ultimă oră?
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.