Cine nu a fost pus în situația de a trece sau chiar de a fi amendat de un echipaj care avea montat un dispozitiv radar pe o mașină neinscripționată a Poliției Rutiere? Acest subiect a născut mereu controverse și nu de puține ori a apărut întrebarea dacă aceste dispozitive sunt omologate legal pe mașinile respective. Iată că acum apare o nouă discuție pe această temă, în care sindicatul Pro LEX suține că polițiștii vor să renunțe la această practică și cer suport pentru implementarea unor noi reguli.
Recent, președintele sindicatului Pro LEX, a declarat că: „Am formulat o adresă către Minister prin care am arătat cauzele care pot afecta autoritatea poliţistului. Am evidenţiat şi imaginea proastă pe care o fac poliţiştii prin postarea la intrarea sau ieşirea din localitate în zone de vânătoare şi nu neapărat unde s-ar impune”. Discuția pe acest subiect este lungă și implică chiar și acel “plan de amenzi” pe care trebuie să-l îndeplinească un agent de la circulație. Nimeni nu vorbește de această problemă în mod oficial, dar este clar că există o presiune internă pusă pe agenți pentru a realiza acest plan.
Plan de amenzi pentru agenți?
Vicepreședintele Sindicatului Național al Polițiștilor, Dumitru Coarnă, explică: “Cel care aplică mai multe amenzi, care constată mai multe contravenții, care aplică regula de drept are posibilitatea de a primi un calificativ foarte bun. Pentru cei care au aplicat mai puține amenzi se merge pe un calificativ mai slab, încadrat ca bun sau corespunzător”. Așadar, aceasta poate fi una din cauzele pentru care agenții de la Poliția Rutieră nu încearcă să prevină un accident sau să limiteze riscul pe o anumită zone de drum, ci se poziționează cu mașinile echipate cu aparate radar în zone cu vizibilitate redusă. În funcție de calificativele primite, un agent poate să primească majorări de salariu sau, din contră, să primească sancțiuni disciplinare.
Faptul că mașinile de Poliție echipate cu aparate radar sunt poziționate în zone cu vizibilitate redusă poate să creeze pericole în sine. Un șofer care vede mașina în ultimă instanță poate frâna violent pentru a evita depășirea vitezei legale, iar asta poate duce la un incident în lanț. Acest scenariu nu este deloc rar și cu siguranță l-am văzut toți în trafic.
Dacă cererile celor de la Pro LEX vor fi puse în aplicare, aparatele radar pentru măsurerea vitezei vor putea fi montate doar pe mașinile inscripționate ale Poliției Rutiere.