Despre faptul că modelele grupului Volkswagen au utilizat un soft special pentru a putea trece omologările testelor de poluare cu rezultate bune s-a vorbit foarte mult în ultimele două săptămâni. De la cele 482.000 de mașini afectate pe piața din America, s-a ajuns la 11 milioane de automobile afectate la nivel mondial.
Dacă nu ești la curent cu scandalul Dieselgate, rezumatul este foarte simplu. Mașinile mărcilor Volkswagen, Skoda, Audi și Seat, echipate cu motorizările 2.0 TDI, 1.6 TDI și 1.2 TDI, cu normele de poluare Euro 5, au fost echipate cu un software ce reușea să păcălească normele de poluare în testele de omologare, atât pe piața din SUA, cât și pe cea din Europa.
După ce a recunoscut că a utilizat acest software ilegal, Volkswagen este acum pus în situația de a plăti amenzi uriașe, de până la 18 miliarde de dolari doar în America, dar risca chiar mai mult în cazul unor procese deschise la nivel de stat. De exemplu, încadrarea autorităților din Franța are caracter penal. Am scris anterior că CEO-ul Grupului VW, Martin Winterkorn, a demisionat, iar consiliu de conducere caută soluții pentru a rezolva problema. Grupul german are la dispoziție un timp limitat pentru a oferi o soluție tehnică în vederea rezolvării problemei. În acest moment, nu se știe dacă aceasta este una de natură software sau implică modificări la nivel mecanic.
Cert este că pe site-ul oficial la companiei – la adresa de aici – proprietarii de mașini Volkswagen pot afla cu exactitate dacă automobilele pe care le dețin intră sau nu sub incidența scandalului Dieselgate. Dacă mașina deținută este afectată, atunci trebuie să urmăriți desfășurarea evenimentelor ulterioare, deoarece Volkswagen nu a anunțat încă pașii care trebuie urmați. Foarte important este că noile modificări vor putea afecta norma de poluare pentru care mașina a fost omologată, aspectul fiind unul foarte important pentru proprietari, mai ales în cazul în care doresc să revândă mașina la un moment dat și, implicit, trebuie plătită o taxă de înmatriculare. În teorie, modelele implicate au obținut pe nedrept standardul Euro 5, ceea ce ar putea duce la situația ca acestea să fie retrogradate la altă normă de poluare.
Însă, pentru moment, acestea sunt doar speculații. Totuși, indiferent de soluțiile alese, proprietarii de automobile VW implicate în Dieselgate nu vor putea fi trași la răspundere sau puși să plătească taxe suplimentare. Toate acestea, dacă va fi cazul, vor cadea sub responsabilitatea Volkswagen.