Începutul de an aduce o serie de discuții în cadrul Comisiei Europene pentru integrarea la nivel european a unei taxe de drum unice, valabilă în toate țările membre. Inițiativa vine ca urmare a unor discuții cu Germania, care urmează să introducă pentru prima dată, în luna februarie, o taxă de drum.
În momentul de față există o serie de propuneri în cadrul Comisiei Europene pentru a constitui un sistem unitar de taxare, diferit pentru autovehicule și vehicule de transport marfă. În acest moment, toate țările din Europa aplică taxe pentru drum, excepțiile fiind Germania (în care urmează curând) și Finlanda, care nu percepe niciun fel de taxă și nici nu există un proiect pentru introducerea ei. Taxa pe care se pregătește să o introducă Germania pentru autostrăzi va fi în valoare de 88 de euro pe an, asta în timp ce rovinieta costă 130 de lei pe an. Și atunci cum se poate face această unificare în mod unitar cu o taxă identică pentru fiecare țară? Dacă o astfel de taxă ar fi aplicată în România, înseamnă că ar crește de circa trei ori pentru a fi egală cu cea din Germania. Dar este corect să circuli pe drumurile din România plătind o taxă similară cu cei care circulă pe drumurile din Germania? Nu chiar, mai ales dacă ținem cont de infrastructura rutieră a celor două țări.
Taxa din Germania este considerată discriminatorie
Deoarece taxa aplicată de Germainia trebuie plătită direct doar pentru mașinile înmatriculate în altă țări (pentru localnici este inclusă în impozitul auto, dar la o cotă diferită), Comisia Europeană ridică semne de întrebarea dacă există sau nu discriminare și propune această taxă unică la nivel european, afirmând că taxele diferite de drum sunt o barieră în calea mobilității.
O altă propunere spune că, pentru taxa unică, trebuie să se țină cont de numărul de kilometri parcurși, dar cum se pot cuntifica aceștia? Cert este că taxele de drum la nivel european se pot schimba în viitorul apropiat, România fiind obligată să adere la ele dacă decizia este la nivel de Uniunea Europeană. Cum se vor schimba încă nu este cert, dar o taxă mai mare anuală va fi cu siguranță un motiv de nemulțumire pentru șoferii români.