Pentru ca achizitionarea unei masini este un demers cu o incarcatura emotionala foarte mare, este foarte important sa nu te lasi dus de valul emotiilor si sa pleci la drum cu niste asteptari setate incorect. Astfel, reduci din start riscul de a face o alegere neinspirata.
Conform studiilor de psihologie a consumatorilor, in majoritatea cazurilor se ajunge la cumpararea unei anumite masini pentru ca arata foarte bine, pentru ca are o culoare frumoasa, pentru ca are multe dotari, pentru ca vanzatorul a stiut sa se faca placut sau pentru ca este o prezentata ca o “super ocazie”. O masina trebuie evaluata rational din punct de vedere istoric, stare tehnica, probleme la caroserie, raport calitate-pret, costuri de intretinere.
Trebuie sa stii ca vanzatorii buni cunosc aceste slabiciuni ale cumparatorilor. De aceea este foarte important ca procesul de cautare a unei masini sa se desfasoare independent si „la rece”.
Astfel, pentru a face cea mai buna alegere iti recomandam sa tii cont de urmatoarele aspecte:
- Rulajul mediu anual al unei masini in Germania, cu motorizare diesel, este in jur de 30.000-40.000 km pentru persoane fizice si 70.000-80.000 km pentru majoritatea masinilor de companie. Pot exista si masini de companie care parcurg peste 80.000 km/an.
- Rulajul mediu anual al unei masini in Romania este de 10.000-15.000 km in cazul persoanelor fizice si poate ajunge pana la 30.000-40.000 km sau mai mult in cazul masinilor de companie.
- Pretul masinii second hand se stabileste in functie de pretul masinii de noua din care se scade devalorizarea acesteia cauzata de vechime, rulaj, uzura, stare tehnica, estetica, popularitatea modelului. Dintre aspectele enumerate mai sus, rulajul si aspectul fizic sunt cele mai importante elemente care influenteaza pretul. Astfel, o masina care arata bine si care are un rulaj relativ mic poate fi si cu 10-30% mai scumpa decat aceeasi masina cu rulaj mai mare si probleme estetice. Mai mult decat atat, un rulaj mai mic nu doar ca va creste pretul unei masini, dar va scurta si timpul de vanzare: masinile cu mai putini kilometri se vand mai repede. Pentru a evalua pretul masinii in cazul unei masini importate poti face un calcul simplu. Intra pe mobile.de sau autoscout24.de si cauta o masina similara (mai ales la rulaj si dotari) cu cea pe care vrei sa o cumperi in Romania si compara preturile. Trebuie sa tii cont ca vanzatorul trebuie sa aiba un adaos de cel putin 10%-20%. Daca media preturilor din tara de origine este similara sau mai mare in raport cu pretul masinii deja aduse in Romania, apare primul semn de intrebare. Acest lucru indica fie ca masina avea un rulaj mult mai mare, si era mai ieftina in tara de origine, fie ca masina avea probleme de natura mecanica sau estetica si au fost reparate de vanzator.
- Daca oferta vanzatorului ti se pare mult prea buna, devino sceptic. Aloca-ti suficient timp pentru procesul de cautare a masinii si nu te grabi. Nu uita: banii sunt la tine in buzunar si masinile nu se termina. Daca se intampla sa ratezi o ocazie, cu siguranta va veni si alta. Nu risca sa iei decizii pripite din cauza emotiilor: graba strica treaba!
- Cartea de service este importanta, dar verific-o foarte atent deoarece se pot falsifica.
Daca stampilele din cartea de service par ca au fost puse in acelasi timp, scrisul este asemanator sau observi anumite neconcordante, sunt semne ca ar putea fi un fals.
- Alege idependent! Incearca pe cat posibil sa faci toate verificarile inainte de vizionarea unei masini: verifica istoricul online pe InspectorAuto.ro si daca totul este in regula descarca Ghidul Practic pentru verificarea unei masini second hand, completeaza-l si ia-l cu tine la vizionare. Completand acest ghid vei avea certitudinea ca vei face o evaluare obiectiva a masinilor pe care le vei viziona si ca nu vei sari nicio etapa a evaluarii pe care o faci masinii.
Daca nu te pricepi la verificarea masinii sau ai nevoie de ajutor, poti apela la un specialist InspectorAuto care sa vina cu tine la vizionarea masinii si sa faca o inspectie amanuntita la fata locului.