Am scris deja în repetate rânduri despre problemele de pe lotul 3 al autostrăzii Orăștie-Sibiu, iar acestea par că nu se mai termină. Dacă inițial termenul de finalizare al reparațiilor părea că urmează să fie luna iunie 2016, iată că aceasta a fost devansat, deoarece în luna februarie au apărut noi fisuri în suprafața de rulare. Dar acum apar alte probleme, care nu erau prevăzute sau cel puțin comentate de un oficial al CNADNR.
Cei 22 de km închiși din autostradă, care paralizează fluxul de mașini ce circulă spre granița de vest a țării, au intrat în vederea Asociației Construim România (ASCORO). Aceștia afirmă că redeschiderea autostrăzii în luna septembrie, așa cum este prevăzut în acest moment, este un exemplu de iresponsabilitate care poate pune în pericol vieți omenești.
„Redeschiderea circulației publice în condiții de siguranță este tehnic imposibilă în mai puțin de doi ani și că orice forțare a redeschiderii traficului pe actualele soluții tehnice înseamnă iresponsabilite la cel mai înalt nivel, respectiv punerea în pericol cu bună-știință a vieții celor care vor circula pe respectivul tronson de autostradă”, se arată într-un raport amplu al ASCORO.
Problemele invocate nu vizează soluțiile alese pentru această reparație, ci modul cum a fost proiectată și construită inițial autostrada, dar și soluțiile tehnice alese.
„O autostradă pe pământuri mișcătoare, cu versanți de deblee care curg spre axul drumului nu este autostradă! Pentru a fi sigură în exploatare A1 Orăștie – Sibiu Lot 3 are nevoie de soluții tehnice radical diferite, pornite însă de la acceptarea realității că stratul de suport pur și simplu nu ține autostrada. Iar în aceste situații, dacă nu luăm în considerare schimbarea traseului autostrăzii, singura soluție este construcția de sisteme de sprijin care să fie așezate pe stânca de sub argila nisipoasă îmbibată cu apă”, scrie în același raport al ASCORO.
Posibile alunecări de teren
„Dealul Bucium va continua să alunece cu fiecare ploaie și cu fiecare ninsoare până când va înghiți cu totul autostrada A1, cu sau fără oameni îngropați de vii cu tot. Iar cel mai probabil acest eveniment nu se va produce lent, ci printr-o alunecare finală catastrofală, activată de un episod de precipitații abundente. Judecând după evoluția vizibilă din ultimul an este foarte probabil ca acest eveniment să se producă în următorul sezon toamnă-iarnă. Adică în următoarea jumătate de an”, se arată la finalul raportului.
Deși Orăștie-Sibiu este un segment important de autostradă, iată că este probabilă o reevaluare a situației din teren. Încă nu avem reacții oficiale despre cele comunicate de ASCORO, însă problemele se pare că sunt cât se poate de reale.