România este una dintre țările europene cu cel mai mic număr de kilometri de autostradă, însă mai grav este că lucrările de infrastructură rutieră se derulează într-un ritm demn de o țară africană. Problema este mult mai amplă decât simplul transport rapid dintr-o zonă a țării în alta. Autostrăzile sunt vitale pentru întreaga economie, pentru companiile mici, dar mai ales pentru companiile mari. Nu este un secret în faptul că Dacia și Ford, cei doi constructori auto cu fabrici în România, au pus constant presiune pe executiv pentru terminarea coridorului ce leagă țara de la est la vest.
Din păcate, cu fiecare zi, aflăm modul habarnistic în care s-a lucrat în România ultimilor 25 de ani. Nici nu mai vorbim de modul în care s-au scurs fondurile în contracte dubiose, ci de modul lipsit de profesionalism în care s-a lucrat și s-a dezvoltat planul de construcție a autostrăzilor pe teritoriul României.
Se pot schimba aceste lucruri în viitorul apropiat? Chiar dacă în ultmii ani am văzut segmente noi de autostrăzi, au ieșit la iveală problemele de proiectare și executare, precum cele de la Cunța, pe segmentul dintre Sibiu și Deja, despre care am scris în repetate rânduri.
În mai puțin de un an vom avea peste 1.000 de km de autostradă
Evident, nu 1.000 de km de autostradă complet noi, însă dacă totul decurge conform planurilor, anul viitor vom avea, la nivel național, mai mult decât acest prag psihologic. În acest context, Cătălin Homor, directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a declarat: „Eu sunt optimist. A fost un an foarte greu pentru noi, un an în care am reușit să deblocăm dacă nu toate proiectele, spre 90% dintre ele și, indiferent ce se întâmplă la anul, aceste proiecte vor fi finalizate: Sebeș—Turda integral, Lugoj-Deva integral, Suplacu de Barcău-Borș, Mihăiești-Nădășelu, intrarea în București A3. Primii 1.000 de km, pot spune că vor fi gata în prima jumătate a anului 2018”.
Oficialul CNADNR vorbește de segmente extrem de importante, cel mai arzător fiind Lugoj-Deva. Dacă acesta va fi deschis, autostrada A1 va fi întreruptă de la est la vest doar de segmentul Pitești-Sibiu, ce reprezintă prioritatea numărul 1 în acest moment.