Lipsa de infrastructură, dar și lipsa de educație rutieră au făcut ca anul trecut, pe șoselele din România, să avem nu mai puțin de 27.000 de accidente rutiere, cu 3.000 mai multe decât în 2015. Aceste statistici sunt cele mai ridicate din Uniunea Europeană și, din păcate, nu merg pe o pantă descendentă. Un calcul simplu ne arată un lucru alarmant pentru anul 2016 – cinci români mor zilnic în accidente auto.
În acest moment, rețeaua de drumuri din România este alcătuită 90% din drumuri cu o singură bandă pe sens, fără despărțitoare. Orice mică neatenție este susceptibilă de a produce un accident extrem de grav. Cu toate acestea, avem parte de o creștere alarmantă la alt capitol. Cea mai importantă creștere a accidentelor cu victime a fost înregistrată pe autostrăzi, procentul fiind de 56% pentru perioada 2011-2015. Această creștere poate fi pusă pe seama educației rutiere, în special cea privitoare la rularea pe autostradă. Mulți dintre participanții la trafic rulează cu viteze excesivă pe autostrăzi, distanța minimă de siguranță dintre mașini este foarte rar respectată, iar lunile de vară produc un adevărat exod spre mare, când majoritatea accidentelor se soldează cu victime. În ciuda faptului că numărul de kilometri de autostradă nu crește sensibil de la an la an, numărul de accidente grave crește constant în ultimii șase ani pe aceste segmente.
Șoferii cu experiență mică produc cele mai multe accidente grave
O altă statistică interesantă arată că majoritatea accidentelor grave au fost provocate de șoferii cu vârste între 22 și 26 de ani, cu experiență redusă la volan. Astfel, discuția prin care școala de șoferi și examenul auto ar trebuie redefinite pare să aibă tot mai multă acoperire. Conform acelorași statistici, oboseala la volan a provocat mai puține accidente rutiere, însă printre principalele cauze rămân viteza excesivă sau neadecvată la condițiile de drum și nerespectarea regulilor de circulație.