Istoria camerelor video utilizate pentru acordarea amenzilor în cazul celor care depășesc viteza legale este una destul de complicată în România. Dacă în prima fază au apărut camere pe anumite segmente de pe DN1, montate sub tutela Poliției Rutiere, apoi au urmat camere montate de autorități locale, care au fost declarate ilegale. Momentan, doar sistemul inițial de pe DN1 mai funcționează, dar doar parțial. Însă, pentru șoferi, lucrurile se vor schimba.
Deoarece, la nivel național, există un sistem de 74 de camere video montate pentru a scana numerele de înmatriculare ale mașinilor cu rolul de a verifica existența rovinietei, Poliția Rutieră a demarat un parteneriat cu CNAIR (Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere). Rolul acestei colaborări este de a converti o parte din aceste camere de supraveghere pentru a putea funcționa și în sistem de radar. Pentru a se putea realiza această conversie este necesară montarea unor senzori în suprafața asfaltică, la o distanță predefinită.
Astfel, senzorii vor putea determina viteza exactă a mașinilor printr-un simplu calcul matematic, plecând de la timpul necesar unei mașini pentru a parcurge distanța de la un senzor la celălalt. Pe scurt, sistemul este similar celui existent acum pe DN1, în localitățile dintre București și Brașov. Amenzile înregistrate vor fi, ulterior, trimise prin poștă.
Sistemul de supraveghere video utilizat pentru controlul rovinietei este montat la nivel național și cuprinde 74 de camere. Numărul acestora a crescut în anul 2015. Însă, nu toate acestea vor fi utilizate în regim de radar, lista finală urmând a fi anunțată.
Deocamdată, Poliţia Română a hotărât să demareze acest proiect pe autostrada A2 unde vor fi folosite cel puţin patru camere din infrastructura CNAIR. “O să avem cel puţin patru camere într-un proiect pilot pe autostrada A2. Au fost identificate o serie de deficienţe, se lucrează la corectarea lor şi ne dorim chiar dacă nu se va modifică legislaţia să începem să aplicăm sancţiuni”, a declarat într-o conferinţă de presă Florentin Brăcea, șeful Direcției Rutiere.
După montarea senzorile necesari pentru măsurarea corespunzătoare a vitezei de deplasare şi stabilirea camerelor fixe care vor funcţiona şi pe post de radar se va trece la procedurile de control. Primele amenzi vor ajunge în cutiile poştale la începutul anului viitor.