Despre autostrada Comarnic-Brașov am scris în repetate rânduri. Inițial a sunat ca un plan frumos, iar apoi ca un proiect cu care politicienii jonglează pentru capital de imagine și care pare imposibil de realizat. S-a discutat despre construirea autostrăzii în parteneriat public-privat, cu o taxă specială, iar apoi s-a ajuns la concluzia că proiectul e prea scump și prea complicat de făcut. Apoi a reînviat după ce primul-ministru a declarat că proiectul va fi coordonat de Banca Mondială. Unde suntem astăzi?
La 24 de luni de momentul în care vom putea circula pe primul segment al autostrăzii Comarnic-Brașov. Sau cel puțin așa ne anunță Ministrul Transporturilor, care a semnat astăzi contractul pentru lotul 5, dintre Râșnov și Cristian. Acesta este cel mai simplu de realizat, fiind doar la nivel de câmpie și are o lungime de 10 km. Aceștia sunt compuși din 6,3 km de autostradă și 3,7 km de drum național cu patru benzi și separator median. Dacă ne raportăm la experiențele anterioare în construcția de autostrăzi din România este o adevărată utopie să credem că termenul de proiectare și execuție de 24 de luni va fi respectat, chiar dacă Lotul 5 este cel mai simplu de realizat. Dacă totul va decurge fără probleme, ceea ce înseamnă că nu vor exista contestații, se vor primi toate avizele și nu vor fi probleme cu exproprierile, lucrările ar trebui să debuteze în luna iunie a anului viitor. Costurile estimate pentru lotul 5 sunt de peste 30 de milioane de euro.
Care este traseul autostrăzii A3
Autostrada A3 pornește de la București spre nord și este prevăzut să traverseze Munții Carpați prin Valea Prahovei, să străbată Podișul Transilvaniei pe direcția SE-NV și să ajungă, prin nordul Carpaților Occidentali, la punctul de trecere a frontierei cu Ungaria, de la Borș. Autostrada va lega orașele București, Ploiești, Brașov, Făgăraș, Sighișoara, Târgu Mureș, Turda, Cluj-Napoca, Zalău și Oradea. Lungimea totală planificată a autostrăzii este de 584 km. Cel mai greu de realizat segment, cel dintre Comarnic și Brașov, are un cost estimat ce ar urma să depășească un miliard de euro, fiind cel mai scump sector de autostradă construit vreodată în România.