În ierarhia second-hand, mașinile produse în Germania ocupă, în mod indiscutabil, primele locuri din punctul de vedere al preferințelor doritorilor. Fie că vorbim despre un hatchback de clasă compactă, despre o berlină de clasă medie sau despre un SUV, certitudinea cumpărătorului român este clară în privința mărcilor spre care se va îndrepta. Un Audi, un Volkswagen, un BMW, un Mercedes-Benz sau chiar un Porsche, însă, sunt cu atât mai prețuite de șoferii din țara noastră dacă sunt aduse direct din locul în care au fost fabricate. Dincolo de anecdotele cu mașina pusă la vânzare de o bătrânică evlavioasă, din Bavaria, o dilemă rămâne valabilă: merită cu adevărat să aduci o mașină second-hand de peste graniță? Pe platformă sau pe șosea, drumul către România va fi o mică aventură.
Ce implică aducerea unei mașini second-hand din Germania
Decizia de a cumpăra o mașină second-hand din Germania are la bază un calcul simplu: cu suma de bani pe care o ai la dispoziție, te poți apropia de un model nou, dar numai de unul entry level. Se impune, așadar, să îți maximizezi cheltuiala pe cât posibil, astfel încât să o transformi într-o veritabilă investiție. Până în acest punct, s-ar părea că poți aplica același criteriu și în privința oricăror autoturisme rulate în România, dar faima șoferilor și a mecanicilor germani te face să planifici un drum peste hotare. Din fericire, poți scuti multe din bătăile de cap pe care le presupune acest demers, iar firmele dispuse să îți aducă noul automobil direct în parcare nu sunt deloc puține.
Dacă alegi să te ocupi personal de deplasare, va trebui să planifici totul cu atenție. Înainte de a pleca din țară, întocmește o listă clară a opțiunilor pe care le-ai conturat, rezervă mașinile care te tentează cel mai mult și fă-ți un traseu clar. Bugetează-ți cu grijă deplasarea, cu bilet de avion low cost, hostel și mâncare, iar pentru transportul între parcurile auto de la destinație, alege să închiriezi o mașină. Transportul cu trenul este considerabil mai costisitor. Nu uita să pui deoparte banii necesari taxelor specifice, precum și o rezervă destinată cheltuielilor neprevăzute.
Avantaje:
- Întreținerea mașinii se face, de regulă, mai atent decât în România;
- Combustibilul din Germania este de calitate superioară;
- Calitatea autostrăzilor „nemțești” scutește mult din uzura mașinii.
Dezavantaje:
- Costurile cu deplasarea măresc valoarea totală a investiției;
- Unele mașini din curtea dealerilor pot fi cosmetizate, pentru a păcăli șoferii fără experiență;
- Verificarea istoricului de service necesită cheltuieli suplimentare.
Ce implică achiziția unei mașini second-hand din România
Mirajul mașinii second-hand aduse din Germania nu i-a atras chiar pe toți românii care vor să-și schimbe automobilul, din contră, cererea pentru exemplarele rulate în România pare mai mare ca oricând. Aici se disting două categorii de vehicule disponibile. Pe de o parte, cele aduse deja din Germania, iar pe de alta, cele cumpărate inițial de noi, chiar din showroom-urile românești. Cazul cel mai fericit este acela în care vei nimeri un proprietar onest, care și-a exploatat rațional mașina și care o vinde din nevoia unui upgrade personal. Vei putea verifica foarte ușor istoricul de service al modelului care te interesează, chiar cu ajutorul importatorului.
Cu privire la mașinile pe care alții le-au adus deja pe piața second-hand autohtonă, aici riscurile sunt considerabil mai mari. Știm deja despre celebrii samsari, care își rafinează, de la an la an, atât metodele de manipulare a clientului, cât și pe cele de a cârpi mașinile cu un istoric îndoielnic. O altă sursă de mașini second-hand este reprezentată de parcurile auto care au început să apară și în țara noastră și care pun în vânzare mașini de pasageri, autoutilitare și chiar camioane. O bilă albă, ce trebuie acordată acestor organizații, se datorează garanției pe care multe dintre parcuri o acordă clienților. Alegerea unui exemplar comercializat pe piața internă poate să îți salveze timp, dar vine la pachet cu variabile.
Avantaje:
- Costurile de deplasare până la proprietarul mașinii sunt mici;
- Posibilitatea de a beneficia de garanție pentru vehicul și chiar pentru unele piese;
- Verificarea facilă a istoricului de service în cazul mașinilor importate inițial ca noi.
Dezavantaje:
- Riscul de a cumpăra o mașină accidentată înainte de a fi adusă în țară;
- Întreținerea deficitară a multora dintre vehiculele rulate în România;
- Riscul de a primi acte false de la vânzătorul mașinii.
Ce probleme poate ascunde mașina, indiferent de proveniență
Nu există un tărâm magic, în care mașinile second-hand în stare excelentă să zburde, în căutare de proprietari serioși. Indiferent de varianta pe care o alegi pentru a-ți schimba automobilul, vei avea de-a face atât cu beneficii, cât și cu neplăceri. Adusă sau nu din Germania, există riscul ca mașina pe care ți-o dorești să aibă una dintre următoarele probleme:
- îmbinări imperfecte ale panourilor caroseriei;
- diferențe de nuanță a vopselei între componentele exterioare;
- martori de bord care anunță erori sau erori nedetectabile decât la tester;
- lipsa airbagurilor sau a elementelor de tensionare a centurii de siguranță în caz de impact;
- elemente de șasiu ruginite și vopsite superficial.
Simplul demers de a aduce o mașină din Germania nu îți garantează că vei găsi exemplarul perfect, după cum nici chiar toate modelele disponibile în țară nu sunt în majoritate rable. Cu sfaturile de mai sus, vei putea privi dincolo de miturile care s-au creat în jurul mașinilor second-hand.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.