Pentru a putea circula pe drumurile publice, orice autoturism trebuie să fie dotat cu anumite sisteme de siguranță, menite să protejeze atât șoferul, cât și pasagerii. Totuși, deoarece persoanele care vor să-și achiziționeze un autoturism pun siguranța pe primul plan, producătorii auto fac eforturi pentru a oferi clienților sisteme cât mai eficiente în acest sens.
Eficiența acestor sisteme este dovedită de numeroasele teste la care sunt supuse mașinile și care indică gradul de siguranță pe care un autoturism îl poate oferi. Deși gradul de siguranță pe care un autoturism îl oferă este dat de rezistența acestuia în cazul unui impact, o mașină este dotată și cu alte sisteme de protecție, menite să prevină sau să evite o eventuală coliziune.
În funcție de modul în care acționează, aceste sisteme pot fi pasive sau active. În cele ce urmează, vom prezenta aceste sisteme și îți vom explica de ce sunt atât de importante pentru orice mașină.
Citește și: Ce dotari prefera clientii de masini second-hand
Sistemele de siguranță active
Sistemele active de siguranță a mașinii sunt acele tehnologii care vor contribui în mod direct la evitarea unui accident, oferindu-i șoferului mai mult control în cazul unei situații critice. Printre acestea amintim:
Sistem de asistență la frânare – ABS
Acest sistem previne blocarea roților în cazul unei frânări de urgență, pentru a oferi șoferului mai mult control asupra mașinii în timpul acestei manevre și pentru a scurta distanța de frânare atât pe suprafețele cu aderență mare, cât și pe cele ude sau cu polei. Din luna februarie 2011, toți producătorii auto au fost obligați să instaleze funcția ABS pe mașinile pe care le comercializează.
Sistem de control al stabilității – ESP
După cum îi spune și numele, acest sistem are rolul de a menține stabilitatea vehiculului în cazul situației de pierdere a aderenței și permite șoferului să-și mențină direcția de rulare. În momentul în care detectează o potențială ieșire din decor a mașinii, ESP va acționa asupra sistemului de frânare și cuplului motorului, pentru a redresa vehiculul.
Sistem adaptiv de navigație – ACC
Adaptive Cruise Control este o versiune îmbunătățită a clasicului Cruise Control, care calculează și păstrează în mod automat distanța de mașina din față. Acest sistem este util atât din punctul de vedere al confortului, întrucât șoferul nu mai trebuie să-și sincronizeze viteza cu cea a mașinii din față, dar și al siguranței, deoarece reduce riscul unei coliziuni.
Alte sisteme active de siguranță
Producătorii auto se întrec în realizarea de sisteme active de siguranță cât mai eficiente, care să crească gradul de siguranță a șoferului și pasagerilor. Sistemele de tipul Driver Assistance, tehnologia de vedere pe timp de noapte prezentă la Mercedes, alertele pentru evitarea accidentelor, asistența la parcare, sistemul de identificare a persoanelor aflate în stare de ebrietate etc. sunt doar câteva dintre sistemele extrem de utile apărute pe piață.
Sisteme de siguranță pasive
Aceste sisteme de siguranță nu au rolul de a preveni un accident, ci de a proteja șoferul și pasagerii în cazul unei coliziuni. Astfel, putem considera sistemele pasive drept un plan B, aplicat atunci când toate sistemele active dau greș sau când evenimentul este de așa natură încât tehnologia activă nu poate interveni eficient pentru prevenirea acestuia. Printre aceste sisteme se numără:
Centura de siguranță
Centura de siguranță este cel mai important element pasiv de siguranță al unei mașini. Deși relativ simplu, acest sistem este extrem de eficient și oferă o protecție extrem de crescută în caz de accident. Cu toate că, după inventarea centurii în trei puncte, mecanismul principal al acesteia a rămas neschimbat, de-a lungul timpului, tehnologia s-a bucurat de multe schimbări, care i-au sporit eficiența.
Airbag-ul
Airbag-ul este un alt sistem de siguranță eficient, ce reduce riscul de accidentări sau de deces în cazul unei coliziuni a vehiculului. Deși au fost introduse pe piață din anii ‘70, airbag-urile moderne s-au bucurat de foarte multe schimbări, atât din punctul de vedere al materialelor din care sunt construite, cât și al poziționării acestora. Astfel, în prezent, o mașină poate fi dotată cu airbag-uri frontale pentru șofer și pasagerul din dreapta, laterale, cortină, pentru genunchi, pentru lunetă, centură, anti-alunecare, pentru pietoni sau central (între pasageri).
Citește și: De ce nu reusesti sa iti vinzi masina: dezavantaje frecvente
Tetierele
Deși sunt privite de mulți ca un element de confort, instalat pe scaunele auto, tetierele sunt, de fapt, un element de siguranță foarte important, care poate preveni fracturile de coloană vertebrală în cazul în care suntem loviți din spate de o altă mașină. În cazul unei coliziuni din spate cu o mașină care circulă cu o viteză mai mare de 10 km/oră, tetiera va acționa ca un suport pentru cap, prevenind mișcarea acestuia pe spate și leziunile cauzate de acest eveniment violent.
Alte sisteme pasive de siguranță
De-a lungul timpului, producătorii au dezvoltat tot mai multe sisteme pasive de siguranță, menite să reducă, pe cât posibil, riscurile în cazul producerii unui accident. Printre acestea amintim: dispozitiv de decuplare a bateriei de la instalația electrică în caz de accident, dispozitive de prevenire a incendiilor, sistem de protecție a rezervorului, celulă de securitate ranforsată etc.
Deși niciunul din aceste sisteme nu va ajuta la prevenirea unui accident, prezența lor pe o mașină va crește șansele ca, în cazul unui impact, toată lumea să scape nevătămată.
Fii informat cu privire la sistemele de siguranță a mașinii pe care îți dorești să o cumperi și alege o versiune care va asigura protecția ta și a familiei tale.
Sursa Foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.