Progresul tehnic se vede aproape instantaneu în dotările și în modul de funcționare al automobilelor. Dacă, până acum 15 ani, mașinile dotate cu sisteme de servodirecție erau încă văzute drept o excepție pe drumurile românești, astăzi ele reprezintă norma. Lichidul de servodirecție care intră în sistemul hidraulic de servodirecție are rolul de a reduce enorm efortul depus de șofer pe parcursul virajelor. Greu ne-am mai putea readapta astăzi la vechile sisteme bazate pe casetă de direcție mecanică, dar buna funcționare a servodirecției depinde de o întreținere corectă a întregului ansamblu.
Care sunt cauzele deteriorării lichidului hidraulic
Când se schimbă lichidul de servodirecție
Cum alegi lichidul de servodirecție după tip
Cum schimbi pe cont propriu lichidul de servodirecție
Care sunt cauzele deteriorării lichidului hidraulic
Ca și în cazul altor sisteme care contribuie activ la modul în care rulează masina, și cel de servodirecție depinde mult de o serie de factori. Astfel, printre declanșatorii care pot cauza nevoia de schimbare a lichidului de servodirecție se numără:
- uzura prematură, cauzată de un stil de șofat intens și chiar agresiv;
- daune ale sistemului, cauzate de rularea pe denivelări severe;
- scurgerile din sistem, din lipsa etanșeizării;
- alegerea unui lichid neconform cu specificațiile mașinii;
- supraîncălzirea lichidului de servodirecție.
Când se schimbă lichidul de servodirecție
Nu îți vei da seama de la început că este cazul să schimbi lichidul pentru servodirecție. Creșterea rezistenței volanului se va instala treptat, iar la început o vei simți doar pe parcursul manevrelor strânse, executate la parcarea în spații înguste. Pe măsură ce degradarea lichidului avansează, vei auzi zgomote la rotirea volanului. Ulterior, vei observa scurgeri de lichid, iar în cazuri extreme, mirosul de ars se va face simțit.
Confirmarea gradului de degradare a lichidului pentru servodirecție va sosi în momentul în care vei observa schimbarea culorii lui, de la un verde-gălbui, la negru. În afară de situațiile descrise mai sus, va fi nevoie să schimbi lichidul de servodirecție cu ocazia fiecărei reparații a pompei sau a oricăror alte elemente și piese care intră în componența servodirecției.
Cum alegi lichidul de servodirecție după tip
Bugetul este primul criteriu după care vei alege lichidul pentru servodirecție, dar asta nu înseamnă că trebuie să faci concesii cu privire la siguranta ta și a familiei tale. Printre tipurile de lichid pe care le poți cumpăra, în funcție de nevoile tale și de caracteristicile mașinii pe care o conduci, se numără:
lichidele minerale: compuse din petrol rafinat și aditivi cu rol de îmbunătățire a performanțelor lichidului, aceste lichide de servodirecție au un preț accesibil. Durata lor de viață, însă, nu este lungă, iar vâscozitatea lor este una destul de ridicată. Atunci când sunt supuse unor solicitări aparte, lichidele minerale pot genera spumare excesivă, iar temperatura lor poate crește brusc.
lichidele semisintetice: conțin petrol rafinat și aditivi, dar și substanțe sintetice. Cu vâscozitate mai mică, aceste lichide nu generează spumă excesivă și asigură o lubrifiere mai eficientă a angrenajelor. Dezavantajul lor vine din acțiunea corozivă asupra elementelor cauciucate ale servodirecției și din prețul ceva mai mare.
lichidele sintetice: compuse din alcooli polivalenți și poliesteri, aceste lichide conțin petrol în proporții neglijabile. Aditivii speciali din aceste lichide contribuie la menajarea garniturilor de cauciuc, iar performanța oferită sistemelor de servodirecție este de top, prin lipsa spumării. Rezistența la temperaturi ridicate și vâscozitatea mică, însă, generează un preț mare.
Cum schimbi pe cont propriu lichidul de servodirecție
Dacă, pentru tine, nimic din ce este sub capotă nu reprezintă un mister, poți să te gândești la a schimba pe cont propriu lichidul de servodirecție. Pentru aceasta, vei avea nevoie de un cric, de un recipient și de o seringă. Iată cum va decurge acest proces:
- ridică mașina pe cric;
- scoate lichidul vechi din instalație cu ajutorul unei seringi;
- decuplează furtunul de retur și așază-l în recipient;
- toarnă lichidul nou cumpărat în sistemul de servodirecție;
- cuplează furtunul de retur;
- pornește motorul și testează efectul lichidului prin rotiri succesive ale volanului.
Nu este deloc complicat să menții într-o stare excelentă sistemul de servodirecție al mașinii, iar informațiile de mai sus te ajută să obții acest lucru din doar câteva mișcări.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.