Reper asupra căruia ne concentrăm doar atunci când ne cauzează probleme, bateria auto are nevoie de o întreținere corespunzătoare, pentru ca durata ei de viață să fie cât mai îndelungată. Există situații în care acumulatorul rămâne fără resurse de energie, dar aceasta nu înseamnă că nu îl poți readuce în stare de funcționare. Procesul de încărcare nu este util, însă, doar în cazuri extreme, ci și de-a lungul întregii exploatări a bateriei auto. Realizarea ei în condiții de siguranță prelungește durata de viață a acestei piese și te poate scuti de cheltuieli inutile.
Tehnic vorbind, bateria auto este un acumulator care furnizează curent electric pentru pornirea automobilului și care susține funcționarea echipamentelor electrice și a proceselor vitale necesare în timpul exploatării. Capacitatea unei baterii este exprimată în amperi pe oră (Ah), iar această unitate de măsură se găsește inscripționată pe carcasa acumulatorului. Ea trebuie să corespundă cu indicațiile tehnice prescrise de producătorul autoturismului, în caz contrar, riști producerea unor avarii serioase în circuitul electric al mașinii. Cele mai frecvente tipuri de baterii auto sunt cele pe bază de acid și plăci de plumb, fără întreținere.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE
De ce se descarcă bateria auto
Cum îți dai seama că ai o baterie descărcată
Ce lucrări de mentenanță previn descărcarea bateriei
Cum se face încărcarea bateriei cu cabluri
Cum se face încărcarea bateriei cu redresor
În ce situații trebuie evitată încărcarea bateriei
Cum te asiguri că faci încărcarea bateriei în deplină siguranță
De ce se descarcă bateria auto
Există multe cauze care duc la descărcarea bateriei auto, dar una dintre cele mai firești este reprezentată de rularea în mediul urban, cu deplasări scurte și cu opriri dese. Acest regim solicită din plin atât resursele acumulatorului, cât și capacitatea redresorului de a susține funcționarea unor consumatori majori.
Printre ei se numără instalația de climatizare, mijloacele de iluminare sau instalația audio. Mai mult, pornirile repetate slăbesc rezistența bateriei în timp, iar dacă o baterie nouă nu pierde mai mult de 3% din capacitate odată cu acest efort, cele cu o vechime mai mare de 4-5 ani ar putea ceda rapid după o succesiune de câteva porniri-opriri. Printre motivele pentru care te-ai putea trezi cu o baterie a cărei tensiune la borne să scadă sub 12,5 V se mai numără:
- existența unor cabluri deteriorate în instalația electrică, ce generează consum parazitar de energie;
- menținerea farurilor aprinse peste noapte sau pentru lungi perioade de timp, cu motorul oprit;
- disfuncții majore în funcționarea alternatorului;
- staționarea mașinii în parcare pentru o perioadă mai mare de 2-3 luni;
- expunerea mașinii la temperaturi extreme, în special în perioada sezonului rece.
Cum îți dai seama că ai o baterie descărcată
Când resursele de energie sunt epuizate, nicio funcție a mașinii care este dependentă de alimentarea cu energie nu mai este accesibilă. Nu vei putea deschide portierele, prin intermediul sistemului centralizat, iar despre pornirea motorului nici nu va putea fi vorba. Nu vei ajunge într-o situație critică, dacă vei da atenție unor semne ce îți arată din timp că rezervele de curent ale acumulatorului încep să se împuțineze.
Scăderea în intensitate a luminii degajate de faruri sau fluctuațiile mari de intensitate ale acestora, în momentul pornirii, sunt un indiciu important. Claxonul îți poate spune și el dacă este nevoie să încarci bateria, iar dacă tonul acestuia se schimbă sau dacă volumul lui devine slab, știi ce ai de făcut. Ultimul avertisment pe care mașina ți-l dă, înainte de a ceda, este aprinderea martorilor din bord care sunt dedicați acumulatorului. În ciuda faptului că electromotorul și acumulatorul funcționează normal, nu vei mai putea porni motorul.
Vezi categoria noastră de ▶️ AUTOTURISME
Ce lucrări de mentenanță previn descărcarea bateriei
Nimic nu îți poate garanta că nu vei rămâne niciodată pe marginea drumului, din cauza unui acumulator descărcat tocmai când te-ai aștepta mai puțin. Cu toate acestea, sfaturile de mai jos ar putea reprezenta diferența dintre repetarea unor situații sâcâitoare și o viață de șofer lipsită de probleme:
- verifică periodic starea electrolitului, chiar și în cazul bateriilor fără întreținere;
- completează nivelul de apă distilată al bateriei cu întreținere, odată ce acidul scade;
- măsoară nivelul încărcării bateriei, o dată la câteva zile, cu ajutorul unui voltmetru;
- menține curate bateria și suportul ei;
- ferește bornele și acumulatorul de contactul cu vaporii sau cu stropii de apă;
- lubrifiază frecvent cu vaselină bornele bateriei;
- decuplează una dintre borne atunci când plănuiești să lași mașina parcată pentru mai multe săptămâni.
Cum se face încărcarea bateriei cu cabluri
Acesta este unul dintre scenariile pe care le poți trăi atât într-o vacanță în care ai plecat cu mașina plină de bagaje, cât și într-o banală deplasare până la supermarket. Probabilitatea de a avea nevoie să primești sau să oferi curent electic face foarte utilă deținerea unui set de cabluri de curent. Din fericire, acestea sunt ușor de găsit în comerț, iar utilizarea lor este foarte ușoară. Pentru ca întregul proces să decurgă normal, trebuie să ții cont de următoarele proceduri:
- verifică starea cablurilor, astfel încât ele să nu prezinte ciupituri sau zone în care izolația lor este compromisă;
- verifică integritatea acumulatorului, care nu trebuie să aibă zone perforate sau scurgeri;
- poziționează mașinile față în față și decuplează contactul „donatoarei” de curent electric;
- leagă la circuit, mai întâi bateria care oferă curent electric, iar apoi pe cea care trebuie să primească;
- conectează cleștele roșu la borna pozitivă și cleștele negru la borna negativă;
- acționează cu grijă contactul mașinii care trebuie să primească energie, iar dacă nu obții pornirea imediat, așteaptă câteva minute, pentru a nu descărca bateria funcțională;
- după pornire, deconectează cablurile de legătură în ordinea inversă cuplării lor și fără să aibă contact direct între ele;
- asigură-te că redresorul mașinii funcționează, prin rularea pe o distanță de câțiva kilometri, imediat după încărcare.
Cum se face încărcarea bateriei cu redresor
Acest dispozitiv are rolul de a transforma curentul alternativ în curent continuu, iar folosirea lui este caracteristică unui regim de utilizare precaut. În cazul în care dispui de un garaj, de o boxă sau de o debara suficient de spațioasă, este foarte bine să ai un redresor. El poate fi găsit ușor pe internet și are prețuri care încep de la câteva sute de lei.
- decuplează mai întâi borna pozitivă, iar apoi pe cea negativă, la scoaterea bateriei de pe mașină;
- examinează carcasa bateriei și asigură-te că nu prezintă zgârieturi sau umflături;
- poziționează dispozitivul pe treapta de 12V;
- cuplează cleștii redresorului similar cu modul descris la alimentarea cu ajutorul cablurilor electrice;
- ține bateria la încărcat pentru minimum opt ore. Poți verifica nivelul ei de energie cu ajutorul unui voltmetru, iar dacă nu a fost atinsă valoarea de 11,5 V, poți să prelungești încărcarea până la o durată de 12 ore.
În ce situații trebuie evitată încărcarea bateriei
Nu mereu este recomandat să încarci acumulatorul mașinii, iar prima dintre situațiile de acest fel este cea în care acesta are perforații, umflături sau zone pe unde se scurge acidul. Cuplarea unei baterii aflate în această stare la cablurile electrice sau la redresor poate duce rapid la degajări de fum sau chiar la explozia bateriei. Unii acumulatori pot avea probleme și fără ca aspectul lor exterior să dea de bănuit. Astfel, ai putea să te confrunți cu situația în care bateria nu reacționează în niciun mod la cuplarea contactului, în ciuda faptului că ai încărcat-o cu foarte mare grijă. În acest caz, înainte să repeți procedura, este indicat să verifici integritatea și starea tehnică ale cablurilor, redresorului sau alternatorului.
Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE
Cum te asiguri că faci încărcarea bateriei în deplină siguranță
Cu toate că este un proces simplu, cu rezultate ușor de monitorizat, și care presupune minimum de efort, încărcarea bateriei necesită un nivel de grijă tipic operațiunilor care implică folosirea energiei electrice. Încărcarea trebuie inițiată doar după ce ai constatat descărcarea completă a acumulatorului, iar conectarea cleștilor trebuie făcută în mod obligatoriu în ordinea corectă, pentru a evita producerea unui scurtcircuit. Locul în care faci această procedură trebuie să fie bine ventilat, dacă alegi să folosești un redresor, pentru o evacuare eficientă a căldurii degajate pe parcursul încărcării. La finalul procesului, bateria va fi decuplată de la cablurile electrice doar după oprirea redresorului.
Cu sfaturile de mai sus, vei reda viața acumulatorului cu rezultate optime și fără să simți că faci un efort foarte mare. Pune accentul pe siguranță și vei pleca la drum mai repede decât crezi.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.