Dacă motoarele cu ardere internă au devenit mai economice și mai eficiente, din punctul de vedere al livrării puterii, în ultimii ani, un merit considerabil îl au injectoarele. Incluse în sisteme de injecție moderne, dotate cu unități de management electronic, acestea fac posibil ca mașinile să facă față normelor de poluare tot mai severe, de la an la an, dar să și ofere performanțe satisfăcătoare. Dacă motoarele diesel au funcționat de la început cu ajutorul injectoarelor, tehnologia pe baza căreia se făcea controlul cantității de combustibil folosite de motoarele pe benzină a fost, pentru mult timp, limitată la carburator.
Apariția sistemelor de injecție mecanică a ajutat mult la evoluția către standardele de poluare Euro I și Euro 2, dar adevărata schimbare a fost produsă odată ce electronica și mecanica și-au dat mâna. Injecția electronică de tip monopunct a fost doar un pas intermediar pe drumul către cea multipunct. Astfel, cu o cantitate de combustibil ajustată optim, în funcție de turația motorului, mașinile din ziua de astăzi împing tot mai departe limitele eficienței unui motor cu ardere internă.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE
Ce sunt injectoarele și care este rolul lor
Piese finale ale sistemului de injecție, injectoarele de combustibil reprezintă dispozitive electromecanice cu rolul de a debita, pulveriza și direcționa combustibilul în portul supapei din galeria de admisie. După orificiul de injecție cu care sunt dotate, injectoarele asigură un jet unitar sau divizat, cel din urmă având rolul de a pulveriza cât mai fin carburantul. Momentul și durata pulverizărilor, precum și deschiderea duzelor sunt controlate de calculatorul de injecție, pe baza impulsurilor venite de la senzorii din sistem. Arhitectura unui injector este următoarea:
- carcasa injectorului, confecționată din metal sau din plastic;
- supapa injectorului, pe care o acționează un solenoid;
- cele două conexiuni electrice, care fac posibilă alimentarea cu energie electrică de la acumulator;
- filtrul din partea superioară, care previne pătrunderea impurităților în motor.
Alături de acestea, sistemul mai include calculatorul de injecție, respectiv pompa de injecție. Dacă injectoarele motoarelor pe benzină sunt simple, cele folosite în cazul unora dintre motoarele ce funcționează pe motorină au și rolul de pompă. Montate pe galeria de admisie, injectoarele sunt etanșate cât mai mult cu putință, pentru a nu permite pătrunderea aerului nedorit în motor. Acesta va fi introdus în circuit doar prin orificiul de admisie, iar balansul dintre cele două elemente vitale funcționării va fi realizat de unitatea de comandă a propulsorului.
În cazul în care modulul ECU depistează o cantitate de aer mai mică sau mai mare, aspirată prin galeria de admisie, aceasta va transmite injectoarelor comanda de a pulveriza cantitatea de combustibil potrivită. Numărul injectoarelor motorului unei mașini este același cu cel al cilindrilor, iar solicitările la care ele trebuie să răspundă sunt foarte mari. În cazul unui motor în patru timpi, turat la 1.000 rpm, procesul de injecție se repetă de 500 de ori într-un minut. Astfel, se justifică presiunea de peste 1.000 de bari la care pot ajunge injectoarele, pe parcursul procesului de funcționare.
Vezi categoria noastră de ▶️ AUTOTURISME
Ce probleme pot manifesta injectoarele
În ciuda rolului benefic asupra modului în care funcționează motoarele moderne, injectoarele se pot deregla frecvent sau chiar defecta. Chiar dacă folosesc într-o mare măsură tehnologia electronică, aceste componente sunt vulnerabile în fața numeroaselor disfuncții mecanice, cum ar fi:
Murdărirea: acțiunea combustibililor, precum și scurgerile de aditivi sau de ulei pot duce la acumularea de murdărie pe injectoare. Chiar dacă această acțiune nu duce la colmatarea lor, tot perturbă fluxul de carburant, de unde necesitatea unei intervenții mecanice.
Înfundarea: petrecută în condițiile acumulării reziduurilor în injectoare, acest fenomen este stopat printr-o curățare făcută la atelierul mecanic. Numai așa, rugina de la interior poate fi eliminată, iar circulația benzinei sau a motorinei prin injector, reluată. De regulă, cele care manifestă mai frecvent această problemă sunt motoarele diesel, ce sunt afectate mai mult de ciclurile scurte și repetate, în mediul urban, la viteză mică. În urma acestora, injectoarele prin care circulă motorină pot înmagazina depuneri de calamină.
Blocarea: această disfuncție poate avea două manifestări. Pe de-o parte, vorbim despre blocarea pe interior a injectorului, din cauza defectării duzei prin care este pulverizat combustibilul. Pe de altă parte, rugina acumulată pe acul injectorului poate cauza blocarea acestuia pe poziția deschis, ceea ce duce la lipsa de control asupra debitului de benzină sau motorină.
Pentru a evita aceste tipuri de defecțiuni și pentru a prelungi durata de viață a injectoarelor, ai la dispoziție câteva moduri de a întreține motorul în mod optim. În primul rând, schimbarea filtrului de combustibil trebuie făcută în parametrii prescriși de producător, pentru ca ipoteza impurităților prezente în benzină sau în motorină să fie eliminată. Totodată, curățarea injectoarelor nu trebuie amânată peste intervalul de 50.000 de kilometri parcurși, iar alimentarea cu benzină din surse îndoielnice este total exclusă pentru un șofer responsabil. La fel ca în cazul oricărui subansamblu sau al celorlalte piese de schimb implicate direct în modul de funcționare a motorului, prevenția poate face diferența dintre o exploatare fără griji și o adevărată gaură în bugetul casei. În cazul în care ai nevoie de unul sau mai multe injectoare, vei avea de-a face cu prețuri piperate, la care se va adăuga și manopera corespunzătoare montării lor.
De asemenea, este exclusă înlocuirea unui injector uzat sau defect cu unul second-hand, pentru a menține funcționarea mașinii în limitele normale. În cazul mașinilor contemporane, defecțiunea la nivelul injectoarelor este semnalată de martorul din bord, activat în urma semnalului trimis de unitatea ECU. Scăderea presiunii în portul de admisie indică faptul că unul dintre injectoare s-a blocat sau chiar a cedat. În unele cazuri, poate fi vorba despre o disfuncție temporară, ce se rezolvă după un rulaj rapid, într-un regim superior de turații. Cel mai des, însă, este nevoie să apelezi la ajutorul unui profesionist, într-o unitate de service bine echipată.
Vezi categoria noastră de 👉 CAMIOANE
Care sunt cele mai frecvente simptome ale unui injector defect
În cazul în care ești un șofer începător sau dacă mașina pe care o conduci nu dispune de un indicator specific pentru problemele sistemului de injecție, te poți baza pe o serie întreagă de semne care îți arată că injectoarele nu sunt în stare bună. În general, vei face foarte bine dacă vei deprinde obiceiul de a asculta motorul la relanti, pentru a detecta oricare dintre următoarele perturbări:
- vibrațiile neregulate: atunci când un motor realizează un ciclu de combustie complet fără suficient combustibil, vei simți trepidații sau chiar detonări. Cele din urmă sunt caracteristice mai ales motoarelor turbo. Mai mult, în momentele de accelerație, ai putea avea parte de rateuri și de pierderi de putere ușor de simțit.
- emisiile urât mirositoare: cu toate că am crescut cu toții în mașini care păstrau un miros de combustibil la interior, acest lucru nu mai este normal în ziua de azi. Mirosul nu este altceva decât un semn al faptului că ai de-a face cu scurgeri de carburant, cauzate de blocarea injectoarelor.
- consumul excesiv de carburant: vizibil mai ales în cazul motoarelor care funcționează cu motorină, acest inconvenient este valabil și pentru motorizările Otto. Pe măsură ce injectoarele se defectează, ele permit accesul în motor al unei cantități de combustibil mai mari decât ar fi normal. Practic, vei rula cu un sistem de injecție electronic, cu o funcționare mai imprecisă decât a unuia mecanic.
Injectoarele bine întreținute te salvează de o mulțime de cheltuieli. Cu sfaturile de mai sus, știi exact ce trebuie făcut pentru a evita cele mai frecvente defecțiuni ale sistemului de injecție.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.