Indiferent de caii-putere ai mașinii pe care intenționezi să o achiziționezi, de nivelul de siguranță sau de dotările opționale, criteriul de bază, care te va ajuta să iei o hotărâre, va fi reprezentat de consumul de carburant. Aflat într-o tendință generală de creștere, prețul pe care îl plătim la pompă va fi principalul factor în funcție de care vom calcula costurile de utilizare ale unui vehicul.
Dacă fiabilitatea modelului ales nu ține de proprietar, caracterul mai mult sau mai puțin gurmand al mașinii poate fi moderat printr-o serie de metode specifice, aplicate în condus. Atunci când te-ai decis asupra unui automobil care este economic, după cifrele din cartea tehnică, și pe care alegi să îl conduci responsabil, cu siguranță vei salva anual sume importante de bani. Acestea pot fi direcționate către întreținerea corespunzătoare a mașinii, pentru ca ținuta de drum, confortul și siguranța oferite de aceasta să se mențină în parametri normali pentru cât mai mult timp.
Cum se calculează consumul de combustibil
Ce este ciclul de conducere NEDC
Care sunt diferențele aduse de ciclul de conducere WLTP
Prin ce metode poți scădea consumul de carburant
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Cum se calculează consumul de combustibil
În Europa, consumul de combustibil este calculat pe baza sistemului metric de măsurare, adoptat pentru prima oară în Franța, încă din anul 1799. Astfel, consumul de carburant este definit drept cantitatea necesară pentru ca mașina să poată parcurge distanța de 100 km. Valorile de referință ale acestuia se împart în trei categorii distincte, în funcție de modul de conducere al mașinii:
- consumul urban: viteză medie cuprinsă între 20 și 50 de km/h, cu pornire de pe loc;
- consumul extraurban: atingerea unor viteze medii de peste 60 km/h;
- consumul mixt: rezultat din combinarea celor două stiluri de condus în aceeași unitate de timp.
Cifrele de referință pentru cele trei tipuri de consum, indicate de producător, pot diferi cu mult de valorile obținute în practică. Sub influența unor factori precum condusul într-un ritm precipitat sau folosirea excesivă a echipamentelor de la bord, litrii de care mașina va avea nevoie pentru deplasare pot deveni considerabil mai mulți. Acesta este motivul pentru care Uniunea Europeană a adoptat un nou standard pentru măsurarea consumului de combustibil al mașinilor noi, mai apropiat de stilul unui șofer din prezent, în viața reală.
Ce este ciclul de conducere NEDC
În ciuda numelui (New European Driving Cycle), acest standard după care se măsoară consumul de combustibil înregistrat de automobilele noi a fost introdus în anul 1970 și actualizat, ultima oară, în 1997. De-a lungul timpului, acest ciclu de conducere, ce implică utilizarea mașinii la temperaturi cuprinse între 20 și 30 de grade Celsius, și-a atras critici masive cu privire la precizie. Desfășurat în condiții de laborator, NEDC simulează parcurgerea unei distanțe de 11 km de drum plat, timp de 20 de minute, fără influența factorilor atmosferici sau a instalației de climatizare.
Viteza medie este de 33 km/h, iar momentele schimbărilor de treaptă sunt prevăzute cu exactitate. Înlocuirea acestuia a devenit tot mai necesară, din cauza faptului că NEDC nu lua în calcul impactul unor tehnologii precum start-stop sau sistemul hibrid. Mai mult, acest ciclu de conducere folosea o succesiune de accelerații nerealistă, cu intensități prea mici și cu o frecvență pe care un șofer nu o aplică în condusul de zi cu zi. După nemulțumiri repetate, exprimate de publicațiile de specialitate și de șoferi, autoritățile din domeniu au elaborat un nou standard de măsurare al consumului de carburant.
Vezi categoria noastră de ▶ PIESE
Care sunt diferențele aduse de ciclul de conducere WLTP
World harmonized Light-duty vehicles Test Procedure este numele complicat al unei proceduri de măsurare ce vrea să simplifice procedurile grupate altădată sub standardul NEDC. WLTP a fost adoptat la nivel european pe data de 1 septembrie 2018 și este valabil pentru toate autoturismele și vehiculele comerciale ușoare, fabricate în țările Uniunii Europene, precum și în Norvegia sau Turcia. Valorile indicate de acest standard sunt mai mari decât cele obținute până acum de NEDC, datorită aplicării unor condiții de condus realiste. Astfel, WLTP ține cont de factori ca:
- dinamica de conducere din practică;
- influența temperaturilor exterioare;
- parcurgerea unor distanțe mai lungi;
- rularea cu viteze medii mai mari;
- menținerea unei viteze de rulare constante pentru mai puțin timp;
- succesiunea repetată de frânări și de accelerări.
Testul de consum se desfășoară după niște parametri noi, care simulează mai fidel condițiile reale și care sunt verificabili și în cadrul unui test, în condiții de zi cu zi. Astfel, pe parcursul sesiunii de verificare a consumului de combustibil în regim WLTP, mașina este supusă unei temperaturi cuprinse între 14 și 23 de grade Celsius și suportă greutatea șoferului, alături de o încărcătură echivalentă cu 15% din masa totală. Durata testului este de 30 de minute și implică patru secțiuni, cu viteză de deplasare scăzută, medie, ridicată și extra ridicată, cu o valoare medie de 46,5 km/h. Distanța pe care se desfășoară testul în regim WLTP este majorată la 23,25 km, iar schimbarea treptelor diferă în funcție de vehicul. Mai mult, la calculul consumului este luat în seamă impactul echipamentelor de la bord.
Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE
Prin ce metode poți scădea consumul de carburant
În mod previzibil, este foarte probabil ca mașina pe care intenționezi să o achiziționezi să fi fost testată în conformitate cu ciclul NEDC. Indiferent de standardul la care a fost supusă, însă, poți scădea valorile de consum, prin aplicarea sfaturilor de mai jos:
- nu încălzi motorul, înainte de plecarea de pe loc: după pornire, aşteaptă doar câteva secunde şi apoi pleacă la drum. În primii kilometri, rulează pe cât posibil într-un regim de turaţie redusă, pentru a permite motorului să crească gradat în temperatură;
- accelerează progresiv și folosește un regim corect de turații: în oraş, un regim de turaţie în jurul valorii de 1800 rpm este recomandat pentru a obţine un consum cât mai mic. Pentru a ajunge într-o treaptă superioară de la această turaţie, accelerează progresiv şi nu depăşi 2700 rpm. Nu apăsa pedala de acceleraţie mai mult decât este nevoie;
- folosește frâna de motor pe cât posibil: maşinile care au motoare cu injecţie înregistrează consum zero în frâna de motor. Astfel, când o folosești, se poate spune că rulezi gratuit. Verifică și presiunea din anvelope, umflate la presiunea incorectă, acestea pot majora consumul cu un procent destul de important;
- nu exagera cu viteza: în treptele superioare, consumul creşte direct proporţional cu viteza de deplasare. Limitele legale de viteză îți pot oferi un bun indiciu pentru a obţine un consum mic.
Informațiile prezentate clarifică diferența dintre diferitele cicluri de testare, conform cărora sunt determinate valorile de referință ale consumului de carburant. Cu sfaturile de mai sus, poți obține o economie mai bună, indiferent de standardul care a fost aplicat în cazul mașinii pe care o conduci.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.