
Imaginează-ți o zi cu vreme perfectă, în care te trezești cu o stare bună de spirit și pe care o începi cu un drum spre mare. Singurele inconveniente imediate la care te gândești ar putea fi o autostradă prea aglomerată sau o pană de cauciuc. Ei bine, deodată, martorul Check Engine se aprinde, iar tu descoperi că poți găsi oricând motive noi de îngrijorare. Pare un scenariu forțat, dar e mai frecvent decât ai crede.
Acest semnal luminos de avertizare nu are rolul de a te speria, dar te poate scăpa de o cheltuială foarte importantă, câtă vreme decizi să îl iei în serios. Cu cât ajungi mai repede la service, cu atât mai bine. Este nevoie să oprești imediat motorul? Ai de-a face cu un pericol iminent? Poți avaria mașina dacă îți continui deplasarea? Răspunsurile la toate aceste întrebări, în rândurile de mai jos.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
- Cum a apărut acest martor în bord
- Ce să faci la aprinderea martorului Check Engine
- Ce defecțiuni poate anunța martorul
- Cum afli ce probleme sunt anunțate de Check Engine
Cum a apărut acest martor în bord
Încă din anii ’30, producătorii auto s-au preocupat să monteze pe bordul mașinilor martori luminoși care să-i comunice șoferului starea tehnică, în timp real. Hudson Motor Company, un producător din Detroit, dispărut astăzi, a echipat în premieră un automobil cu un sistem de avertizare vizuală, dar acesta anunța numai defecțiunile iminente, fără a putea fi folosit pentru o eventuală diagnoză.
Folosirea martorului Check Engine se confundă cu dotarea motoarelor cu tot mai multe echipamente electronice. Astfel, primele modele prevăzute cu acest sistem electronic de atenționare timpurie cu privire la eventualele probleme tehnice au apărut la jumătatea anilor ’90. Pionierul în acest domeniu poate fi considerat gigantul american General Motors, cu al său CCC (computer command control).
Până la apariția standardului OBD-2, funcționarea acestui tip de sistem de avertizare implica aprinderea martorului din bord după un tipar prestabilit. Astfel, simbolul lumina intermitent, într-un tipar oarecum similar cu cel al codului Morse, pentru a comunica anumite coduri de eroare. În 1996, martorul Check Engine a devenit obligatoriu odată cu implementarea sistemelor moderne de filtrare a noxelor.
Vezi categoria noastră de ▶ AUTOUTILITARE
Ce să faci la aprinderea martorului Check Engine
Spre deosebire de secolul trecut, în prezent nu mai trebuie să oprești mașina imediat ce observi că s-a aprins martorul Check Engine, cu o anumită excepție. Chiar dacă nu este vreun motiv de bucurie, acest eveniment nu are niciun potențial de pericol iminent, așa că nu trebuie să te sperie. În schimb, alege să urmezi pașii de mai jos, până ce vei obține o programare la service cât mai repede cu putință:
- ascultă cu atenție sunetul motorului în timpul rulării;
- monitorizează turațiile, pentru a detecta pierderile de putere;
- la primul popas sau la destinație, verifică racordurile și furtunurile de sub capotă;
- înainte de plecare, lasă mașina la relanti și verifică dacă eșapamentul emite fum gri sau albastru;
- în cazul în care martorul nu stă aprins, ci clipește, oprește de urgență și cheamă o platformă auto.
Ce defecțiuni poate anunța martorul
În mod previzibil, odată ce martorul se va aprinde, vei începe să-ți faci scenarii cât mai alarmiste cu privire la cauza pentru care s-a întâmplat acest lucru. Paleta de defecțiuni pe care o anunță aprinderea martorului Check Engine este una largă și, în loc să te stresezi inutil, mai bine ai apela cât mai repede la ajutorul profesioniștilor. Cu ajutorul aparaturii specializate, aceștia ar putea detecta una dintre următoarele disfuncții:
- defectarea convertorului catalitic;
- înfundarea supapei EGR;
- uzarea bujiilor;
- defectarea fișelor bujiilor;
- stricarea senzorului de masă de aer;
- defectarea senzorului de presiune absolută din colectorul de admisie;
- defectarea sondei Lambda;
- funcționarea defectuoasă a cilindrilor.
Cu toate acestea, există și cauze mai puțin întâlnite, dar la fel de probabile, pentru care martorul s-ar putea activa. De exemplu, dacă ai alimentat recent, dar nu ai strâns bine bușonul, poți declanșa un dezechilibru care să alerteze unitatea ECU. Același lucru este valabil și în cazul bușonului de ulei sau chiar al jojei, iar scăderea voltajului bateriei, deși nu ar părea, este o altă cauză pentru care te-ai putea confrunta cu aprinderea martorului Check Engine.
Vezi categoria noastră de 👉 PIESE
Cum afli ce probleme sunt anunțate de Check Engine
Așa cum menționam mai sus, acest martor din bord este pus în legătură directă cu sistemul de diagnoză computerizată OBD-2. Prin urmare, aprinderea Check Engine este semnalul potrivit care te trimite cât mai curând la verificarea stării tehnice a mașinii cu un aparat de diagnoză, prin portul OBD-2.
Acesta se găsește sub bord, între scaune sau de-a stânga, respectiv de-a dreapta volanului, în funcție de model și de marcă. Odată conectat la aparatul de diagnoză, sistemul va genera un cod de eroare în acord cu subansamblele la nivelul cărora s-a produs defecțiunea.
Astfel, un cod care începe cu litera P anunță probleme ale motorului, unul care începe cu C se referă la componentele șasiului, iar unul precedat de litera B anunță disfuncții ale rețelei de senzori. Verificarea poate fi efectuată cu ajutorul unui tester de buzunar, dar cea mai precisă este folosirea unuia dintr-un service auto.
Acum știi mai exact ce măsuri să iei în cazul în care riști să-ți anulezi vreo deplasare din cauza martorului Check Engine. Cu multă precauție și cu piese auto de calitate, vei ajunge cu bine la destinație de fiecare dată.
Credit foto: Shutterstock

Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.