Fie că ești pasionat de mașini și îți place să fii la curent cu noutățile din domeniu, fie ești un șofer cu cunoștințe tehnice mai puține, este bine să știi ce se petrece sub capota mașinii tale. Probabil că ai auzit de motoarele de tip OHC sau DOHC și diverse păreri despre fiabilitatea lor.
Motoarele sunt de mai multe tipuri în funcție de poziția pistoanelor. Astfel, există motoare cu cilindri în linie, în V, în W, de tip boxeri sau chiar paraleli. Dar mai există o clasificare a motoarelor în funcție de poziția axei cu came. Mai departe, vom vorbi despre cum funcționează motorul, componentele lui și tipurile de motoare OHC, DOHC și OHV.
- Cum funcționează motorul mașinii
- Ce înseamnă motor OHV
- Ce este motorul OHC
- Ce este motorul DOHC
- Care este mai bun: DOHC sau OHC
Cum funcționează motorul mașinii
Vom începe acest articol despre tipurile de motor, prezentând pe scurt modul în care funcționează motorul termic și care sunt componentele lui.
Combustia este procesul chimic prin care se eliberează energie prin arderea unui amestec de combustibil și aer. La motorul cu combustie internă, aprinderea și arderea combustibilului au loc în interiorul motorului. Apoi, motorul transformă o parte din energia rezultată din combustie în lucru mecanic. Motorul este alcătuit mai mulți cilindri ficși și pistoane care se mișcă în interiorul lor.
Un motor cu combustie internă funcționează în felul următor:
- Gazele rezultate din combustie împing pistoanele care, la rândul lor, învârt vibrochenul (numit și arbore cotit).
- Mișcarea de rotație a vibrochenului este transmisă apoi la roțile vehiculului, iar mașina se deplasează.
Într-un motor cu combustie internă, gazele rezultate din arderea combustibilului, aflate la temperatură și la presiune mare, aplică o forță directă asupra unor componente ale motorului. De regulă, forța este aplicată asupra unor pistoane care le mișcă pe acestea, transformând, astfel, energia chimică în energie cinetică ce este folosită pentru a mișca mașina.
Pentru a înțelege mai bine tot acest mecanism, vom menționa, în cele ce urmează, principalele componente ale unui motor și rolul pe care îl joacă.
Te gândești să-ți schimbi mașina? Pe Autovit.ro poți descoperi în orice moment zeci de mii de anunțuri auto, date, recomandări și statistici care te pot ajuta sa iei o decizie. Descoperă oferta Autovit pentru masini rulate.
Blocul motor
Este baza motorului, întrucât constituie suportul pentru toate celelalte piese. Atunci când se asamblează un motor, prima piesă pusă pe bancul de lucru este blocul motor de care se atașează apoi, rând pe rând, toate celelalte componente.
Chiulasa
Este poziționată în partea superioară a blocului motor, astfel încât să închidă etanș compartimentele de ardere, de răcire și de ungere. În funcție de modelul motorului, în chiulasă se amplasează camera de ardere, canalele de distribuție a gazelor și orificiile în care vor fi montate ulterior bujiile (la motoarele pe benzină) sau injectoarele (la motoarele pe motorină).
Camera de ardere
Este vorba de o incintă etanșă în care combustibilul este amestecat cu aer presurizat, apoi aprins prin scânteie sau compresie. Exploziile care se produc împing capul cilindru care reprezintă tavanul camerei de ardere. Acesta este etanșat cu o garnitură față de corpul cilindrului pentru ca energia degajată din camera de ardere să nu se piardă.
Pistoanele
După ce explozia din camera de ardere împinge capul cilindrului, acesta împinge, la rândul său, un piston care, prin deplasarea sa în jos, transmite mișcarea la următoarea componentă prin intermediul unei bare de legătură numită bielă.
Arborele cotit și arborele cu came
Arborele cotit este amplasat longitudinal față de blocul motor, de obicei în partea sa de jos. Acesta este pus în mișcare de pistoane și funcționează în tandem cu arborele cu came, legătura fiind făcută prin intermediul curelei de distribuție. Arborele cu came are un rol important în dozarea combustibilului, a cantității de aer și a presiunii necesare aprinderii.
Simeringurile
Sunt garnituri de etanșare care se montează pe un inel pe arborii din interiorul motorului și pe alte componente rotative. Rolul acestora este acela de a asigura izolarea dintre interior și mediul exterior. Sunt disponibile mai multe tipuri în funcție de mediul de etanșare, temperatură, presiune, gradul de expunere la praf și apă, viteză de rotație etc.
Dacă ai nevoie de piese de schimb pentru mașina ta, poți găsi o gamă variată la prețuri accesibile pe Autovit.ro. DESCOPERĂ CATEGORIA PIESE și alege ce se potrivește mașinii tale.
Baia de ulei
Este situată sub blocul motor sub forma unei incinte metalice în care se strânge uleiul din motor. Rolul său este acela de a gresa piesele motorului pentru a reduce, astfel, frecarea și a preveni uzura prematură. Uleiul se acumulează în baie atât prin presiunea exercitată de pompa de ulei, cât și datorită gravitației, ținând cont că baia de ulei este amplasată în partea inferioară a motorului.
Aceasta a fost doar o prezentare sumară a componentelor motorului unei mașini. Vom vedea mai departe care sunt tipurile de motor. Hai să aflăm ce caracteristici prezintă fiecare variantă de motor și care este mai eficient.
Ce înseamnă motor OHV
OHV (OverHead Valve) se referă la un motor care are, după cum spune și denumirea, valvele deasupra pistonului, dar și deasupra axei cu came. Mai exact, axa cu came este poziționată mai jos de piston, secvența de aprindere făcându-se de la axă către supape prin intermediul unor tije metalice care transmit mișcarea către culbutorii localizați deasupra pistonului. Acest design este unul mai învechit și nu se mai folosește, deoarece prin transmiterea mișcării prin tijele metalice către supape se pierde energie, adică putere, iar acest lucru înseamnă și consum suplimentar de combustibil.
Ce este motorul OHC
OHC sau OverHead Camshaft este un tip de motor care are axul cu came deasupra pistonului, ca și în cazul motorului OHV, însă acesta este poziționat deasupra, nu sub cilindru. Totodată, motorul OHC nu are tije metalice de transmitere a mișcării între ax și supape, axul cu came fiind pus direct pe supape prin intermediul tacheților. Lipsind piesele de transfer, tije și culbutori, cei patru timpi se mişcă mai uşor, iar motorul devine mai eficient, existând mai puţină energie risipită. Motorul OHC mai este cunoscut și sub denumirea de SOHC, de la Single OverHead Camshaft.
Ce este motorul DOHC
DOHC (Double Overhead) este un motor cu doi arbori cu came în chiulasă. Acest tip de motor, care tinde să devină tot mai popular, folosește doi arbori cu came, fiecare dintre ei poziționat în capul fiecărui cilindru.
Putem menționa motorul în V DOHC care are patru arbori cu came și două rânduri de cilindri. Acest tip de motor a fost conceput, deoarece utilizarea celor patru supape pe fiecare cilindru duce la turații mai mari cu rapiditate. Acesta este mai greu și mai costisitor.
Motorul DOHC este mai complex decât unul SOHC cu un număr mai mare de componente care sunt necesare pentru a pune în mișcare cele două axe cu came. Un alt beneficiu este că motorul de tip DOHC permite ca bujia să se afle în capul cilindrului.
E necesar ca automobilele să fie fabricate din cele mai rezistente și mai maleabile materiale cu putință. De aproape 100 de ani, se studiază rezistența și flexibilitatea materialelor pentru industria auto, iar concluzia este că nu materialele brute sunt eficiente, ci, mai degrabă, cele compozite, adică materialele care se compun din două sau mai multe elemente. Află din acest articol totul despre fibra de carbon care tinde să fie utilizată din ce în ce mai frecvent pe tot mai multe automobile datorită calităților sale.
Care este mai bun: DOHC sau OHC
DOHC este cel mai popular sistem și este, practic, un OHC, dar cu două axe cu came. Motoarele DOHC au, în general, 4 sau 5 supape pe fiecare cilindru, iar fiecare axă se ocupă de jumătate dintre acestea.
Majoritatea motoarelor moderne folosesc sistemul DOHC, pentru că sunt mai silenţioase şi folosesc tacheți hidraulici sau mecanici care conferă toleranţe minime între piesele interne ale distribuției.
După cum spuneam, în cazul motorului OHC, axul cu came se află deasupra pistonului. Spre deosebire de un motor OHV, tipul OHC nu mai conține tije metalice care comunică între axe și supape. Astfel, fiind mai puține piese în compoziție, nu se va pierde un nivel atât de ridicat de energie și motorul devine mai eficient. La acest gen de motor, vei întâlni două sau trei supape, dar într-o combinație complicată.
La motoarele DOHC, bujia este la capătul cilindrului și, astfel, se obține o ardere mai eficientă. De asemenea, un motor DOHC va permite implementarea cu ușurință a unor tehnologii de evacuare sau de admisie. Pe scurt, diferențele se pot reduce la faptul că un motor SOHC are un randament maxim la turații mai joase, iar DOHC, la turații mai mari.
În același timp, motoarele DOHC sunt mai silențioase și mai eficiente. Se consideră că cea mai bună performanță a motoarelor se obține dacă aerul circulă cât mai lin prin capetele de cilindri, iar motoarele de tip DOHC permit o circulație mai naturală a aerului fără prea multe restricții.
Cauți o mașină combi suficient de spațioasă pentru nevoile familiei tale? Verifică oferta de autoturisme combi de la Autovit.ro, platforma cu cel mai mare număr de dealeri profesioniști din România.
Am văzut mai sus ce înseamnă un motor OHV, DOHC sau OHC și ce caracteristici are fiecare. Este bine să fii informat în legătură cu specificațiile tehnice pentru a înțelege funcționalitatea mașinii și care este mai bună pentru tine dincolo de strategiile de marketing al producătorilor. Dar, deși știi ce este chiulasa, dacă trebuie să schimbi o distribuție DOHC sau distribuție OHC, intervenția asupra motorului este una complexă și orice defecțiune trebuie remediată de către un mecanic specialist.
sursa foto: shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.