Dacă ești pasionat de condus și vrei să îmbini călătoriile cu competițiile auto, acest articol este pentru tine, pentru că îți voi explica cum poți participa la un raliu de regularitate chiar cu mașina personală.
Raliurile de regularitate sunt competiții care se desfășoară la viteze mici, în trafic deschis, și îți pun la încercare abilitățile de orientare, precizia și atenția. Primele astfel de raliuri au fost organizate pentru posesorii de vehicule istorice, oferind pretextul ideal pentru a scoate din garaj bijuteriile pe patru roți, păstrând în același timp bucuria unor drumuri și peisaje spectaculoase pe care le savurezi de la volan.
La un raliu de regularitate se înscrie un echipaj format din pilot, copilot și mașina de concurs. Înainte de start primești un roadbook, o carte în care îți este descris în detaliu traseul pe care urmează să conduci în ziua sau zilele de concurs. Copilotul este responsabil să citească informațiile legate de repere, distanțe și intersecții, ghidând pilotul de-a lungul raliului. Concursul efectiv se desfășoară pe anumite secțiuni de drum numite teste de regularitate, pe care echipajul trebuie să le parcurgă cu o viteză medie specificată înainte, întotdeauna mai mică decât viteza maximă legală.
Fiecare mașină este echipată cu un transponder, astfel încât arbitrii știu exact minutul și secunda la care concurentul trece prin dreptul punctelor de control de pe traseu, aflate între start și finish. Având o viteză medie impusă și o distanță exactă care trebuie parcursă, obiectivul concurenților este să parcurgă fiecare test de regularitate în timpul ideal. Dacă mergi mai repede sau mai încet, abaterile de la timpul ideal se traduc în puncte de penalizare, echipajul cu cele mai puține puncte fiind declarat câștigător.
În cazul competițiilor pentru mașini electrice, la punctajul final contează și eficiența mașinii, consumul mediu de-a lungul concursului fiind monitorizat de arbitri. Iar în cazul vehiculelor istorice, clasamentul se împarte în funcție de vechime, pentru a departaja mașinile mai noi, care au diferite avantaje tehnice sau de confort.
De obicei, la aceste competiții folosim două aplicații instalate pe telefon: una care măsoară exact distanța parcursă, ceea ce este foarte util pentru copilotul care trebuie să urmărească traseul pe road book; și o a doua aplicație în timpul testelor de regularitate, în care introduci viteza medie cu care trebuie să parcurgi traseul, pentru a putea corecta abaterile. A doua aplicație este necesară pentru că mașinile moderne pot afișa viteza în bord cu o abatere de până la câțiva km/h, iar precizia este cuvântul cheie la raliurile de regularitate, diferențele fiind până la ordinul zecimilor de secundă.
Experiența electrică de la Transylvania Classic – ecoRegularitate Brașov
Pe 13-14 septembrie am participat la raliul de ecoRegularitate Transylvania Classic din Brașov, prima competiție de acest gen dedicată exclusiv mașinilor electrice. Noi am concurat cu noul Porsche Taycan, un model 100% electric care a întors toate privirile și ar fi câștigat detașat premiul de popularitate (dacă ar fi existat), în special în noua culoare Provence.
La start s-au aliniat 46 de mașini electrice de toate felurile: de la micuțul BMW i3 sau Renault Zoe, la iconicul Volkswagen ID. Buzz, Hyundai Kona, Skoda Eniaq, Peugeot e-208, MG 4, BMW iX, Kia EV9, Audi Q8 e-tron. Jumătate dintre concurenți au fost prezenți cu modele Tesla, fiind un eveniment care a adus laolaltă comunitatea THOR.
Partea frumoasă la aceste competiții este că poți concura indiferent ce mașină ai, pentru că regulamentul impune clasificarea în funcție de capacitatea bateriei, în cele trei clase: Mini, Main sau Max. Astfel, punctajul acordat pentru eficiență este proporțional cu performanța mașinii, deci “te lupți” cu rivali similari.
De exemplu, noi ne-am încadrat la clasa Max cu Porsche Taycan echipat cu Battery Performance Plus, cu o baterie de 105 kWh capacitate brută. Modelul de bază are doar tracțiune spate, un avantaj pentru noi, pentru că de-a lungul raliului am reușit un consum mediu de 16.0 kWh/100 km, o valoare impresionantă care se traduce în peste 650 km autonomie.
Jurnal de cursă
După un drum relativ scurt de la București spre Brașov, vineri după-masă am ajuns la headquarter, adică la secretariatul cursei, unde am preluat ecusoanele de concurent, autocolantele cu numărul de concurs și roadbook-ul. Am lipit cu grijă numerele de concurs pe portiere, pe capotă și pe parbriz, așa cum este specificat în regulament, așteptând momentul startului festiv.
Prima zi de concurs a avut în program o probă de noapte, pe traseul către Poiana Brașov, cu o mică oprire în stațiune la un checkpoint obligatoriu – primul test de “orientare” al competiției. Am încheiat seara cu o încărcare rapidă de 20 de minute, cât a avut nevoie Taycan ca să ajungă de la 45% la 73%, ce-i drept la o stație cu o putere de doar 75 kW. Noul Porsche Taycan poate să încarce cu o putere maximă impresionantă de 320 kW, adică de la 10% la 80% în doar 18 minute, ceea ce e un avantaj semnificativ în călătoriile lungi.
A doua zi de concurs a început dimineața devreme și ne-a purtat pe lângă câteva repere turistice ale județului Brașov: cetatea Feldioara, Zărnești, Castelul Bran, cetatea Râșnov și din nou Poiana Brașov. Cele două teste de regularitate au fost mai dificile prin prisma faptului că, fiind un eveniment desfășurat în trafic deschis, poți întâlni oricând mașini în trafic care nu circulă cu aceeași viteză medie impusă de concurs. Astfel, orice depășire trebuie gestionată cu grijă, în timp ce copilotul monitorizează pe aplicația de pe telefon abaterea de la timpul ideal.
Cu gândul și atenția către podium, nu m-am bucurat de modul Sport sau Sport Plus al modelului Porsche Taycan pe cât de mult mi-aș fi dorit, însă suspensia pneumatică și interiorul îmbrăcat complet în piele violet a făcut din Transylvania Classic Brașov o experiență memorabilă.
A meritat efortul, pentru că la finalul raliului am urcat pe toate podiumurile și am obținut: locul 1 Ladies Trophy (clasamentul dedicat echipajelor feminine), locul 2 la clasa Max, locul 3 la echipe și locul 3 în Clasamentul General!
Pentru mine, cea mai frumoasă parte a raliurilor de regularitate este faptul că te poți bucura de condus pe drumuri mai puțin cunoscute, te oprești să admiri peisajul sau să iei prânzul în locuri pe care îți doreai de mult să le vizitezi. Toate astea în compania unor oameni pasionați de mașini și de condus, cu care întotdeauna găsești subiecte de discuție sau te poți sfătui dacă ești debutant în raliurile de regularitate. Practic, fiecare competiție este #unraliucaovacanta.
Fotografii: Flavius Croitoru
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.