autovit.ro
B SECTIUNI

ESP

Prescurtarea vine de la Electronic Stability Programme, ceea ce defineste un program electronic de stabilitate a masinii. Este vorba de cel mai complex sistem electronic imbarcat pe automobilele moderne. Dezvoltat inca de la sfarsitul anilor ’80 de Mercedes-Benz si Bosch, acesta isi bazeaza functionarea pe o multitudine de senzori de rotatie individuala a rotilor, de unghi de bracare a volanului precum si de forte laterale si momente de inertie ce pot indica aparitia unui derapaj.
Sistemul se activeaza atunci cand detecteaza o abatere intre directia reala de deplasare a masinii si cea dorita de sofer prin aplicarea unui anumit unghi de rotire a volanului. In acest moment el aplica o franare individuala a rotilor ce pot genera un moment de readucere a masinii pe directia imprimata de volan. Este vorba de exact acelasi efect ca atunci cand, mergand cu o sanie pe zapada, daca dorim schimbarea directiei spre stanga, apasam in zapada iciorul stang, iar daca dorim o deplasare spre dreapta, apasam piciorul drept.
Viteza de reactie a ESP-ului este extrem de mare, astfel ca pentru derapaje mici exista posibilitatea ca soferul sa nici nu-si dea seama ce s-a intamplat. Este, insa, important de precizat ca si acest sistem oricat de performant ar fi, se supune in final legilor fizicii si nu poate corecta devierile masinii de la traiectorie decat in anumite limite.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

CITESTE MAI MULTE DESPRE:
Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)