Sistemul de frânare reprezintă o componentă importantă a automobilului. Funcționarea corectă a acestuia contribuie la rularea optimă a autovehiculului pe carosabil. De asemenea, integritatea discurilor de frână este importantă în asigurarea siguranței călătorilor.
Persoanelor care observă disfuncții ale sistemului de frânare le este recomandată vizita la cel mai apropiat service auto.
- Istoria frânei pe disc
- Rolul discurilor de frână
- Modul de funcționare a discurilor de frână
- Tipurile de discuri de frână
- Criterii de alegere a discurilor de frână
- Când este necesară verificarea discurilor de frână
- Durabilitatea discurilor de frână
- Cum se schimbă discurile de frână
Istoria frânei pe disc
Frânarea este procesul de convertire a energiei cinetice de mișcare în energie termică. Această funcție este realizată cu ajutorul sistemului de frânare care, de-a lungul timpului, a suferit mai multe schimbări.
Primele tipuri de sisteme de frânare aveau la bază saboții confecționați din lemn. Atunci când erau acționați, aceștia făceau compresie pe roțile autovehiculelor. După această perioadă, tehnica proiectării plăcuțelor de frână a evoluat, ele fiind confecționate din diverse materiale, cum ar fi lemnul sau fierul.
Eficiența acestor metode de frânare era scăzută, ele fiind optimizate pentru viteze de până la aproximativ 30 de kilometri la oră. În anul 1899, sistemele de frânare au evoluat, apărând pe piață sistemele de frânare pe tambur. Acestea erau amplasate la nivelul roții și acționau niște benzi metalice.
Benzile metalice erau elastice și prezentau pe suprafața lor un material de fricțiune confecționat din:
- piele;
- cauciuc;
- plumb;
- bumbac;
- păr de cămilă.
Acest tip de frânare era mai eficient decât precedentul, dar nu s-a dovedit folositor pe timpul ploii, atunci când materialele de fricțiune se udau. Drept urmare, capacitatea de frânare a autovehiculului scădea.
În anul 1902, Frederick Lanchester a inventat sistemul de frânare cu disc și etrier. Producția în masă a acestuia a început în anul 1950, în Statele Unite ale Americii, și mai apoi în Europa.
Vezi categoria noastra de ▶️ MASINI NOI
Rolul discurilor de frână
Sistemul de franare al autovehiculului este o componentă importantă. Acesta are următoarele roluri:
- micșorarea vitezei de rulare;
- siguranța călătorilor din autovehicul;
- oprirea autovehiculului;
- siguranța participanților la trafic.
Pentru o funcționare optimă, sunt necesare verificarea periodică a sistemului de frânare și înlocuirea pieselor degradate. De asemenea, rularea unui autovehicul echipat cu discuri de frână uzate poate duce la deteriorarea altor componente ale mașinii.
Modul de funcționare a discurilor de frână
Sistemul de frânare modern este format din:
- disc de frână;
- etrier;
- plăcuțe de frână.
Atunci când conducătorul auto apasă pedala de frână, sistemul de frânare hidraulic acționează la nivelul etrierului. Acesta comprimă plăcuțele de frână pe disc și viteza autovehiculului este redusă.
Materialele din care se fabrică discurile de frână
Discurile de frână sunt confecționate din mai multe tipuri de materiale. Acestea au fost selectate în funcție de:
- durabilitatea în timp;
- costul de producție;
- eficiența frânării.
Printre materialele folosite pentru producția discurilor de frână se regăsesc:
- fonta;
- materialele compozite (carbon, ceramică);
- oțelul.
👉 Descoperă gama de AUTOTURISME RULATE
Tipurile de discuri de frână
În funcție de necesitatea ventilației, sistemele de frânare au fost configurate cu:
- un singur disc;
Acest tip de disc de frână este ușor de fabricat, ventilația nefiind necesară. Eficiența de frânare a acestuia este relativ scăzută. Suprafața de frânare este plină. Acest tip de disc de frână a fost prevăzut pentru automobilele cu un cost de producție scăzut. Localizarea cea mai frecventă este pe puntea spate. În cursul actului de frânare, temperatura acestuia crește foarte mult.
- un disc cu două suprafețe (bucăți) paralele de metal;
Acest tip de disc de frână permite ventilarea prin fante care ajută la răcire. Lățimea acestuia este mai mare decât a celui cu un singur disc. Performanța de frânare este ridicată.
- discuri de frână ventilate perforate;
Discurile de frână ventilate perforate sunt folosite în producția automobilelor SUV sau break. Acestea asigură o răcire eficientă a lichidului de frână, pentru a evita apariția unor bule de aer în circuitul de frânare. În lipsa acestui tip de disc de frână, capacitatea de frânare a automobilului ar scădea, apărând fenomenul de „frână moale”. Durata de viață a acestuia este mai scăzută, comparativ cu primele două tipuri de discuri de frână, iar costul de producție este ridicat.
Criterii de alegere a discurilor de frână
Persoanelor care observă probleme în timpul condusului la sistemul de frânare le este recomandată vizita la service-ul auto. Aici, după o verificare minuțioasă a sistemului de frânare, personalul specializat poate recomanda schimbarea discurilor de frână.
În alegerea celei mai bune opțiuni pentru discurile de frână, este important să ții cont de următoarele aspecte:
- alegerea unui disc de frână produs din materiale de calitate;
Discurile de frână produse din materiale de calitate sporesc siguranța autovehiculului. De asemenea, ele pot fi mai scumpe, dar asigură o funcționare corectă a automobilului și un timp de utilizare mai îndelungat.
- producătorul discurilor de frână trebuie să fie unul renumit;
Alegerea unui producător de discuri de frână renumit este importantă. La fabricarea produsului, acesta realizează teste de anduranță și de eficiență de frânare.
- analizarea stilului de condus al proprietarului autovehiculului;
Discurile de frână sunt concepute pentru a avea anduranță mai mare, pentru șoferii cu un stil de condus dinamic.
Când este necesară verificarea discurilor de frână
Defecțiunile discurilor de frână pot fi constatate în timpul șofatului sau la o simplă inspecție a acestora. Astfel, conducătorul automobilului poate constata următoarele defecțiuni specifice discurilor de frână uzate:
- grosimea discurilor de frână este redusă;
- zgârieturi sau crăpături pe suprafața discului;
- discuri de frână ruginite;
- scârțâituri la acționarea pedalei de frână;
- trepidatii (vibrații) în timpul frânării transmise în volan;
- distanță de frânare mare;
- bătăi în pedala de frână.
Verificarea tehnică a unei mașini este un proces laborios, care trebuie realizat de către persoane autorizate și cu experiență. Dacă îți dorești siguranță, dar și o rezolvare rapidă a provocărilor întâmpinate în timpul condusului, descoperă gama variată de PIESE, la prețuri avantajoase și livrate rapid.
Durabilitatea discurilor de frână
Discurile de frână au o durată de viață variabilă. Astfel, integritatea acestora scade în timp, în funcție de:
- numărul de kilometri parcurși;
- stilul de condus;
- viteza de rulare a autovehiculului;
- condițiile de trafic;
- integritatea celorlalte componente ale sistemului de frânare (plăcuțele de frână).
Standard, în funcție de kilometrii parcurși și de localizare, discurile de frână se schimbă la:
- 40.000 km, în cazul discurilor de frână de pe puntea față;
- 60.000 km, pentru discurile de frână localizate pe puntea din spate.
Un aspect important de știut este că, în cazul automobilelor cu o cutie de viteză automată, durata de viață a discurilor de frână scade, în raport cu autovehiculele care prezintă o cutie de viteze manuală.
Cum se schimbă discurile de frână
În cazul conducătorilor auto care doresc să schimbe discurile de frână uzate ale autovehiculelor, este recomandată vizita la service-ul auto. Aici, personalul calificat evaluează piesele sistemului de frânare și poate oferi sfaturi despre integritatea acestora. În cazul discurilor de frână uzate, se recomandă înlocuirea acestora cu unele noi.
Discurile de frână sunt o componentă importantă a sistemului de frânare. Acestea asigură o funcționare corectă a autovehiculului și sporesc siguranța călătorilor și a participanților la trafic. În funcție de materialul din care sunt realizate, acestea pot avea o rezistență mai crescută și o performanță a actului de frânare mai ridicată. Pentru verificarea discurilor de frână, este necesară vizita la service-ul auto.
Sursa foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.