Alfa Romeo 159 a fost modelul de clasă media care a repus marca italiană pe harta preferințelor clienților europeni. Cu un design atragător, suficient spațiu la interior și disponibilitate în două variante de caroserie, Alfa 159 s-a bucurat de un succes decent în Europa.
Alfa Romeo 159 este un automobil care iese din anonimat. Responsabil pentru acest lucru este designul deosebit semnat de Italdesign. Partea frontală se remarcă prin look-ul agresiv și blocurile optice cu trei elemente. Însă, designul atrăgător nu a fost un element suficient pentru a concura cu succes în segmentul mediu premium alături de actori consacrați ca BMW Seria 3, Audi A4 sau Mercedes-Benz C-Klasse. Spațiul interior este bun în comparație cu alte modele Alfa și mai ales față de modelul pe care 159 l-a înlocuit, Alfa Romeo 156. Patru pasageri pot călători confortabil pe distanțe mari.
Ținuta de drum oferită de modelul Alfa 159 este satisfăcătoare, puntea față dovedind că poate oferi un nivel de aderență ridicat. Parta mai puțin bună este faptul că ruliul nu este controlat așa cum ar trebui, iar pe virajele abordate în forță caroseria se înclină destul de puternic. De asemenea, suspensia este zgomotoasă la trecerea peste denivelări. La capitolul direcție, sistemul nu este cel mai rapid din lume, dar feedback-ul este suficient.
La momentul lansării modelului 159, Alfa a înțeles că diesel-ul este obligatoriu pentru a putea cuceri piața europeană. Astfel, Alfa 159 a fost disponibilă cu două unități JTDm de 1.9 și 2.4 litri. Aceste două motoare au fost cele mai căutate, propulsorul de 1.9 litri și 150 CP fiind cel mai răspândit. Unitatea de 2.4 litri dezvoltă 200 CP și oferă performanțe excelente.
Pentru cei care totuși preferă o Alfa cu motor pe benzină, modelul 159 poate fi echipat cu propulsoare de 1.9 litri (160 CP), 2.2 (185 CP) sau V6 3.2 litri (256 CP). Ulterior, motorul de 1.9 litri a fost înlocuit cu un propulsor de 1.8 ltri și 138 CP.
Echiparea era suficient de bogată, iar cockpitul este orientat către cel de la volan, cu o parte din indicatoarele de bord amplasate pe consola centrală.
La capitoul întreținere, trebuie reținut că costurile sunt destul de ridicate pentru un model ca Alfa 159. Și cum reputația Alfa în ceea ce privește fiabilitatea nu este cea mai bună, trebuie luate în considerare și costurile eventualelor reparații. În ceea ce privește raporturile de la proprietarii de Alfa 159, părerile sunt împărțite. Unii nu au avut nici un fel de probleme, alții raportează numeroase probleme electronice, inclusiv cedarea ECU-ului, mai ales pe modelele diesel. Alte probleme electronice se referă la sistemul cruise control nefuncțional sau ștergătoare cu personalitate. Au mai fost raportate probleme la sistemul de frânare, dar și la sistemul de distribuție.
Oferta pentru modelul Alfa Romeo 159 pe piața second-hand este suficient de bogată. Pe Autovit.ro putem regăsi numeroase exemplare cu prețuri cuprinse între 4.000 și 10.000 euro.