Fiat Multipla a fost pentru aproape un deceniu rățușca cea urâtă din gama producătorului italian. Cu o formă total atipică, descrisă ca fiind încrucișarea dintre un delfin și o cutie de pantofi, Multipla a fost reinterpretarea modernă a clasicului automobil dedicat familiei produs de Fiat între anii 1956 și 1965 care purta același nume. În ciuda urâțeniei sale, Fiat Multipla a fost un monovolum extrem de practic ce oferea șase locuri individuale și nu se conducea deloc rău.
Fiat Multipla, monovolumul cu un design aparte, a fost fabricat între 1999 și 2010. La jumătatea vieții, Multipla a primit un facelift care a schimbat total personalitatea automobilului. Fiat a răspuns criticilor care spunea că Multipla este foarte utât, dar faceliftul nu a reușit decât să transforme o mașină aparte într-un plictisitoare cu faruri rectangulare. Inițial, Multipla avea un look total aparte cu faruri rotunde de mini dimensiuni, aranjate pe trei rânduri. Existau două faruri montate la nivelul montanților, iar sigla Fiat era amplasată chiar sub parbriz. Designerii Fiat au încercat atunci să producă un monovolum aparte și original și chiar au reușit. Din păcate, designula fost considerat urât, însă cei care au reușit să treacă peste acest aspect, au descoperit un automobil extrem de practic ce oferea șase locuri individuale aranjate pe două rânduri și un portbagaj încăpător de 430 litri. Față de alte monovolume, Multipla este semnificativ mai scurtă și acest lucru permite parcarea în locuri nu foarte mari. Reversul medaliei este lățimea automobilului, aspect ce necesită un pic de obișnuință la manevrele din spațiile mai înguste.
Două motorizări
Lăsând la o parte dimensiunile exterioare, Multipla se deovedește a fi și un automobil pe gustul celui de la volan, nefiind doar un cărăuș de persoane. Este plăcută la condus, suspensia este confortabilă, iar mașina este extrem de stabilă pe viraje. Este un automobil excelent pentru călătorii pe distanțe lungi, iar cele șase scaune pot culisa, iar cel din mijloc poate fi rabatat pentru a deveni o masă și loc de depozitare. La plăcerea de a conduce o Multipla contribuie din plin și motorizările disponibile. Se poate alege între un propulsor pe benzină de 1.6 litri de 100 CP sau turbodieselul de 1.9 litri în variante de 105, 110, 115 sau 120 CP. Oricare dintre aceste două motoare este o alegere bună pentru Multipla. Motorul pe benzină este vioi și fericit să urce în ture și de obicei are un preț mai mic la achiziție. Turbodieselul oferă un stil mai relaxat, cuplu la turații mici și o economie de carburant importantă. De asemenea, când vine vorba să alegem, este bine să ne orientăm către modelele în varianta de echipare de top care vin echipate cu jante de aliaj, aer condiționat și geamuri electrice spate.
Probleme minore
Întreținerea unei Multiple nu este extrem de costisitoare. Datorită imaginii de automobil “urât”, prețurile au scăzut mult pe piața second hand. Astfel, astăzi se poate găsi o Multipla la sume chiar derizorii ce variază între 500 și 4.000 euro. Deși Fiat nu are o reputație prea bună la capitolul fiabilitate, proprietarii de Multipla nu au raportat prea multe probleme. Atenție însă la partea electrică. Înainte de achiziționare, asigurați-vă că toate sistemele electrice funcționază, precum și toate indicatoarele din bord. Pentru că este automobil destul de lat, oglinzile retrovizoare exterioare trebuiesc verificate pentru că sunt primele care suferă din cauza lățimii. Verificați și sistemul de evacuare pentru varianta pe benzină. Dacă este afectat, înlocuirea lui nu este ieftină. Au mai fost raportate probleme la sistemul de alimentare cu combustibil, așa că atenție la exemplarele care nu mențin un relanti corect. Cele mai multe exemplare Multipla provin din Italia, piața unde a înregistrat cel mai mare succes, așa că o inspecție vizuală pentru lovituri și zgârieturi nu strică înainte de a lua decizia de a cumpăra.