Datorită faptului că Smart ForTwo a fost un succes în marile aglomerări urbane, marca specializată în mașini de oraș a dorit să își diversifice gama de modele. Iar un segment greu de ignorat era cel al clienților ce își doreau un Smart, dar aveau totuși nevoie de ceva mai mult spațiu și de patru portiere. Propunerea celor de la Smart a venit în anul 2004 sub forma unui Mitsubishi Colt cu o caroserie nouă botezat Smart ForFour.
Smart este o marcă ce a devenit celebră datorită unui singur model. Deja foarte cunoscutul Smart ForTwo se află astăzi la a treia generație. Apreciat pentru dimensiunile extrem de mici ce îi permite să se strecoare cu dezinvoltură în cele mai aglomerate orașe, Smart ForTwo este un succes de apreciat. Însă, modelul ForTwo are un mare dezavantaj: doar două locuri. Oricât ne-ar plăcea să credem că nu avem nevoie de mai mult de două locuri în mașină, uneori este chiar imposibil să ne descurcăm doar cu atât. Astfel, Daimler, concernul de care aparține marca Smart, a decis în 2004 să lanseze și o varinată cu patru portiere ce se adresa clienților ce apreciau spiritul Smart, dar nu se puteau descurca doar cu două locuri în mașină.
Smart ForFour venea pe piață cu dimenisiuni apreciabil mai mari față de cele ale fratelui său cu două uși. Dacă Smart ForTwo este o mașină de clasă mini, ForFour este mai degrabă situată în clasa mică. Și acest lucru este confirmat și de platforma folosită pentru modelul ForFour. Ca să nu se mai complice cu dezvoltarea unei platforme proprii, Daimler a apelat la japonezii de la Mitsubishi de la care au împrumutat platforma modelului Colt. Astfel, prima generație a modelului Smart ForFour are ca bază tehnică modelul Mitsubishi Colt, cu care împarte o serie de elemente comune. Ambele modele au fost asamblate la uzina NedCar din Born, Olanda.
Chiar dacă platforma tehnică aparține modelului Mitsubishi Colt, designul este în totalitate Smart. Cele două modele sunt total diferite la capitolul design, Smart ForFour remarcându-se prin blocurile optice duble în față și caroseriile finisate în două culori. Este o apariție, chiar și astăzi și și-a creat o bază serioasă de fani. Suspensia este fermă, chiar mai fermă ca cea a modelului Colt, ceea ce face din Smart ForFour o mașină plăcută atunci când este condusă pe un drum virajat de munte, dar în oraș, suspensia prea fermă își cere tributul în dauna confortului pasagerilor. Este cel mai practic Smart construit până acum, cu un portbagaj decent și singurul model Smart cu tracțiune față. Este unul dintre cele mai bune modele construite de Smart, interiorul fiind finisat cu materiale de calitate.
Gama de motorizări
Datorită platformei comune cu Mitsubishi, motorizările disponibile pe Smart ForFour sunt similare. La capitolul benzină pot fi alese motoare cu trei cilindri de 1.1 litri și 75 CP, 1.3 cu patru cilindri și 95 CP sau 1.5 litri și 109 CP. A existat chiar și o variantă Brabus propulsată de un motor de 1.5 litri turbo ce dezvolta 177 CP. Pentru cei care preferă dieselul, pe Smart ForFour au fost montate propulsoare CDI de 1.5 litri cu trei cilindri de 68 și 95 CP. Aproape toate motorizările au fost disponibile cu cutii de viteze manuale cu cinci rapoarte sau o cutie cu șase trepte automată. Aceasta din urmă trebuie evitată, fiind lentă în schimbarea treptelor.
Ce alegem?
Datorită faptului că Smart este o marcă populară în toată Europa, Smart ForFour este o mașină care se găsește din abundență pe piața second-hand. Fabricată între anii 2004 și 2007, Smart ForFour are însă prețuri de achiziție mai mari față de rivalii din clasă. Toate motorizările se descurcă bine, varianta pe benzină de 1.3 litri fiind și cea mai vocală dintre toate. Este și cea mai răspândită pe piața second-hand, alături de economicele variante diesel. Dacă alegeți un Smart ForFour diesel, alegeți varianta mai puternică. De asemenea, indiferent de motorizarea aleasă, transmisia ar trebui să fie cea manuală. Bineînțeles, o verificare tehnică amănunțită se impune înainte de achiziție, fiind semnalate și unele probleme tehnice. Întreținerea unui Smart nu este ieftină, mai ales dacă alegeți să o faceți într-un service de marcă. Deoarece Smart face parte din grupul Daimler, modelele Smart sunt de cele mai multe ori servisate în locații Mercedes-Benz, unde prețurile pentru piese și manoperă nu sunt mici.
Prețurile pentru un exemplar de pe piața second-hand variază între 2.000 și 4.5o0 euro în funcție de rulaj, motorizare și an de fabricație.