Deseori subestimate ca importanță, anvelopele sunt singura legătură directă dintre volanul șoferului și suprafața de rulare. Starea lor are un impact direct în ținuta de drum a mașinii și mai ales în siguranța din fiecare moment. De la criteriile după care le alegi până la felul în care sunt ele afectate de stilul de condus și modul în care le depozitezi, anvelopele pot să își schimbe în mod negativ caracteristicile sau pot să-și mențină o durată mare de viață. Pentru a nu-ți compromite șansele de a ajunge cu bine, de fiecare dată, la destinație, este vital să acorzi atenție fiecărui aspect. Cu cât întârzii mai mult deteriorarea anvelopelor, cu atât mai liniștit vei pleca la drum și cu atât mai mare va fi economia pe care o vei face de-a lungul întregului ciclu de exploatare a mașinii.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Ce factori influențează uzura prematură
Care sunt semnele deteriorării
Când este necesară înlocuirea anvelopelor
Cum verifici starea anvelopelor
În ce mod trebuie să depozitezi și să întreții anvelopele
Ce factori influențează uzura prematură
Este cunoscut faptul că durata medie de viață a unui set de anvelope este de cinci ani. După această perioadă, este recomandată o inspecție detaliată a lor, pentru a detecta din timp semnele de uzură ce pot fi, în cazuri extreme, cauza unui eventual accident rutier. Cei mai mulți dintre producătoriii de cauciucuri recomandă înlocuirea integrală a setului într-un interval de zece ani, chiar dacă acestea nu au fost rulate până la atingerea nivelului de uzură. Printre factorii direcți care influențează modul în care se prezintă anvelopele se numără:
- rularea cu viteze excesive;
- pătrunderea pe drumuri accidentate, nepotrivite cu tipul pneului;
- manevrele alerte, executate în scurt;
- frânările bruște;
- efectuarea unor intervenții neprofesionale, cu scule nepotrivite.
Printre factorii indirecți ce afectează decisiv durata de viață a anvelopelor se numără obiceiurile mai puțin bune ale șoferilor. Adăugate la o utilizare necorespunzătoare, acțiunile de mai jos pot afecta iremediabil ținuta de drum a mașinii și funcționarea ei sigură:
- rularea cu pneuri de vară, pe timpul sezonului rece, respectiv cu cele de iarnă, când temperatura exterioară este crescută;
- montarea unei anvelope chiar dacă a fost umflată la o presiune neconformă cu cea din specificațiile producătorului;
- rularea cu o anvelopă al cărei indice de încărcare nu corespunde cu masa totală a automobilului;
- folosirea simultană a unor pneuri de diferite tipuri;
- montarea unor anvelope incompatibile cu jantele.
Care sunt semnele deteriorării
Odată ce este clar în ce moduri nu trebuie tratate anvelopele după ce vor fi montate pe jante, este bine să știi cum stau cele pe care le ai deja în dotare. Indiferent dacă ai finalizat sau nu tranzacția pentru un automobil second-hand, este foarte important să faci o verificare a setului de pneuri montate pe acesta. Aflate într-o stare bună, cauciucurile noii tale achiziții te pot scuti de o cheltuială ce echivalează cu cel puțin 1.000 de lei. Prost întreținute, ele te vor trimite mai repede decât ai crede la vulcanizare sau chiar la un atelier de echilibrare a roților. Cum știi că ai de-a face cu un set de anvelope care îți pot aduce mai degrabă daune decât beneficii? Spiritul de observație te va ajuta să depistezi rapid următoarele semne, de la cele evidente la cele pe care doar un service le poate scoate la iveală:
- uzura pronunțată a benzii de rulare;
- flancurile neregulate sau chiar cu porțiuni lipsă;
- deformările prezente pe talonul anvelopei;
- prezența unor capace deteriorate ale valvelor;
- apariția vibrațiilor nefirești în volan, la virajele succesive;
- zgomotele și vibrațiile prezente inclusiv la rularea pe suprafețe plane;
- direcția imprecisă a volanului, cu un feedback întârziat;
- deviațiile de la traseu, la rularea în linie dreaptă.
Vezi categoria noastră de ▶ PIESE
Când este necesară înlocuirea anvelopelor
Așa cum menționam mai sus, un set complet de anvelope nu trebuie, sub nicio formă, să încalțe jantele pentru o perioadă mai lungă de zece ani. Aceasta este o recomandare teoretică, ce se aplică în cazurile ideale. În viața reală, însă, te-ai putea găsi în situația de a avea nevoie mai repede de această operațiune. Dacă starea drumurilor pe care le parcurgi în mod frecvent este caracterizată de prezența gropilor, de un număr mare de limitatoare de viteză, de zone denivelate și de porțiuni cu un aspect pronunțat rugos, cu siguranță pneurile pe care le folosești sunt supuse unei uzuri anticipate. Poți simți cât de bine comunică anvelopele cu asfaltul, în funcție de experiența pe care o ai în spatele volanului, dar există câteva manifestări generale care îți pot da de gândit.
În primul rând, vei avea un semnal important de alarmă din deprecierea ținutei de drum a mașinii. Vibrațiile resimțite din ce în ce mai des, zgomotul tot mai pronunțat la rulare, precum și lungirea nefirească a intervalului de frânare sunt factori care deteriorează confortul unei călătorii, fie ea și una de scurtă durată. Imediat ce simți că mașina ta nu mai este pe deplin conectată la drum, trebuie să tragi pe dreapta și să verifici dacă pneurile nu prezintă pierderi mari de presiune sau chiar perforații. În cazul în care nu observi nimic cu ochiul liber, trebuie să apelezi la un specialist.
Cum verifici starea anvelopelor
Dacă mașina pe care o ai sau pe care urmează să o cumperi nu este dotată cu un senzor de presiune, trebuie să îți formezi obiceiul de a verifica frecvent starea pneurilor. Vei staționa pe o suprafață plană, cu frâna de mână cuplată și cu volanul bracat la un unghi de 45°, pentru a avea o vizibilitate cât mai largă asupra benzii de rulare. Astfel, vei folosi un aparat pentru măsurarea adâncimii suprafeței de rulare, iar dacă înălțimea profilului anvelopei este de sub 1,6 mm și indicatorul de uzură est vizibil, trebuie să iei serios în calcul schimbarea setului. Chiar dacă pneurile sunt sau nu folosite, acestea se deteriorează în mod natural. Pentru a afla care este vârsta lor, studiază codul DOT, ce reprezintă o combinație de cifre și de litere care îți dezvăluie țara de origine și data de fabricație. Cele patru cifre de la sfârșitul codului îți indică săptămâna și anul în care cauciucul a ieșit de pe linia de producție.
Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE
În ce mod trebuie să depozitezi și să întreții anvelopele
Tratamentul de care beneficiază anvelopele nu este important doar atunci când mașina se află în mișcare. O etapă esențială a întreținerii pneurilor este cea a stocării acestora, proces care nu se face la întâmplare. La modul ideal, depozitarea trebuie realizată prin montarea anvelopelor pe jante, care, la rândul lor, vor fi agățate în cârlige specifice, cu un singur punct de ancorare. Astfel, greutatea va fi preluată de tabla sau de aluminiul jantei, iar cauciucul nu va suferi deformări. Nu același lucru va fi valabil în cazul anvelopelor în poziție orizontală, una peste alta, sau în cazul celor expuse razelor soarelui. Pneurile trebuie depozitate numai la interior și doar în poziție verticală. Pentru ca presiunea pusă pe cauciucuri să fie relativ uniformă, de-a lungul utilizării acestora, le vei roti între punți, odată la maximum 12.000 de kilometri.
Acum știi cum poți să pui la punct siguranța fiecărui drum și să scazi costurile de întreținere a mașinii. Grija pentru anvelope rămâne una dintre trăsăturile de bază ale unui șofer responsabil.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.