Cunoscut și după numele de ax cu came sau arbore de distribuție, acest element este construit dintr-o singură piesă de metal, dispusă cu fusuri paliere, respectiv cu came de evacuare și de admisie. Acestea au profilul, numărul și poziția corespunzătoare fazelor ciclului motor. Numărul primului tip de fusuri este de două elemente, dar dispunerea lor poate varia, în funcție de lungimea motorului. Deși întâlniți în cazuri mai rare, există și arbori de formă cilindrică, al căror avantaj principal stă în masa proprie redusă. Prin rolul său, arborele cu came trebuie să reziste unui coeficient considerabil de uzură, atât la nivelul fusurilor, cât și al suprafețelor de lucru ale camelor.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Unde este localizată componenta
Amplasarea arborelui cu came este definitorie pentru motorul unui automobil. Astfel, în funcție de locul în care această componentă se găsește, un propulsor poate fi de următorul tip:
OHV: în acest caz, arborele cu came este situat sub piston, iar acesta se află sub valve. Soluție tehnică tipică, mai degrabă, vehiculelor istorice, aceasta presupune realizarea aprinderii cu ajutorul unor tije metalice și al unor culbutori, care leagă arborele cu came de supape.
OHC: în cazul acestui propulsor, arborele cu came este așezat deasupra pistonului. La fel ca motorul de tip OHV, și în cazul acestuia, valvele se află în poziție superioară. Legătura dintre arbore și supape se face doar prin intermediul tacheților. Astfel, se produce mai puțină frecare, iar funcționarea motorului este mai eficientă.
DOHC: soluție similară cu cea OHC, această arhitectură de propulsor presupune folosirea a doi arbori cu came.
Vezi categoria noastră de ▶ PIESE
Ce rol are arborele cu came
Arborele cu came reprezintă o componentă de bază pentru funcționarea motorului cu ardere internă. Acesta este parte a ansamblului distribuției și transformă mișcarea de rotație, transmisă prin intermediul vibrochenului, în mișcare de translație a supapelor de admisie, respectiv de evacuare. Acționarea arborelui cu came se face prin intermediul arborelui cotit, iar cel dintâi, la rândul lui, acționează alte elemente vitale pentru funcționarea mașinii. Printre ele se numără pompa de ulei, pompa de combustibil sau distribuitorul instalației de aprindere.
Astfel, în regiunea mediană a arborelui cu came sunt amplasate cama circulară, în cazul motoarelor cu aprindere prin scânteie, prevăzute cu pompe de alimentare cu acționare mecanică. Tot aici se găsesc pinionul pentru antrenarea pompei de ulei, precum și un pinion cu dantură înclinată, folosit pentru a porni alte organe ce intră în ansamblul motorului. Pentru a răspunde cât mai bine solicitărilor caracteristice unei piese implicate direct în transmiterea momentului motor de la motor către roți, arborele cu came este construit din materiale ultrarezistente, cum ar fi aliajele oțel-carbon sau fontele cu grafit nodular.
Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE
Care sunt cele mai frecvente defecțiuni
Senzorul de viteză și cel de poziție, ale arborelui cotit, reprezintă sursele principale ale disfuncțiilor pe care acest ansamblu le poate manifesta. Importanța acestor elemente constă în calibrarea cât mai precisă a mișcării pistoanelor în cilindru, pe parcursul ciclului de combustie. În situația în care senzorul de viteză generează erori, unitatea de comandă a motorului nu va mai primi impulsurile necesare în momentul pornirii. Responsabil pentru acționarea eficientă a bujiilor, acesta ajută la o aprindere cât mai eficientă a carburantului. Dezechilibrul lui generează rateuri ale motorului sau chiar imposibilitatea acestuia de a porni.
Când senzorul de poziție este defect, ne putem confrunta cu blocarea cutiei de viteze într-unul dintre rapoarte. Disfuncția poate fi remediată temporar, prin oprirea motorului și repornirea lui, până la o vizită în service, cu ocazia căreia senzorul va fi schimbat. Un alt factor ce duce la perturbarea ciclului motor și care poate fi pus în legătură cu arborele cu came este desincronizarea dintre acesta și vibrochen. În acest caz, motorul se va tura cu mare dificultate (peste 2.000 de rotații pe minut), din cauza proastei funcționări a supapelor, ce rămân deschise în timpul arderii. În funcție de severitatea problemelor manifestate, acestea vor fi semnalate prin aprinderea martorului Check engine, pe tabloul de bord.
Informațiile de mai sus te ajută să preîntâmpini defecțiunile pe care le-ar putea cauza un arbore cu came, pentru ca, mai târziu, să nu ai nevoie de intervenții mai costisitoare asupra propulsorului.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.