Bujiile sunt componente ale motorului care au rolul de a aprinde benzina sau motorina din camerele de ardere ale acestuia. În funcție de tipul motorului, bujiile pot fi: cu scânteie – pentru motoarele cu benzină și incandescente – pentru motorizarile diesel.
Această componentă este diferită pentru fiecare tip de motor, întrucât și modul în care acestea acționează este diferit. Dacă la motoarele pe benzină, bujiile funcționează în permanență și asigură aprinderea benzinei la fiecare ciclu al pistonului, cele pe motorină au doar rolul de a aprinde combustibilul o singură dată, în momentul pornirii la rece a acestuia.
Deși sunt necesare pentru funcționarea motorului, bujiile sunt piese consumabile care trebuie înlocuite la o anumită perioadă de timp. Cu toate că înlocuirea lor nu necesită un efort financiar foarte mare, atunci când acestea încep să se uzeze, motorul își va pierde din putere, consumul de combustibil va crește, iar motorul poate porni mai greu. În cele ce urmează vom prezenta semnele care indică o uzură a bujiilor și care sunt problemele generate de o funcționare precară a acestor piese.
Semne care indică spre probleme ale mașinii
Cu toate că deteriorarea bujiilor poate fi identificată relativ ușor, există anumite semne care pot indica probleme suplimentare ale mașinii. Iată care sunt acestea:
- Bujie supraîncălzită – dacă, în urma unei verificări, constați că bujia este foarte caldă, poate fi vorba despre o supraîncălzire a motorului sau un amestec slab de benzină/aer. În acest caz, este nevoie de verificări suplimentare pentru identificarea cu exactitate a problemei;
- Bujia prezintă depuneri de carbon – atunci când sesizezi această problemă, poți presupune că filtrul de carbon al mașinii este îmbâcsit, că voltajul de aprindere este unul mic sau sistemul de pornire la rece are o problemă. Pentru rezolvarea defecțiunii, este necesar să verifici bateria și sistemul de pornire, pentru a te asigura că nu există alte nereguli;
Citește și: Martorii de bord – ce semnifica fiecare si ce masuri trebuie sa iei
- Bujia prezintă rupturi – în cazul în care una dintre bujii prezintă rupturi, poate fi vorba despre obiecte străine care au pătruns în camera de ardere. Aceasta poate fi o problemă destul de serioasă și necesită verificarea cu atenție a tuturor cilindrilor, pentru a nu cauza probleme suplimentare;
- Există cenușă pe bujie – aceasta nu este altceva decât un reziduu generat de aditivii din motorină și benzină. Totuși, este nevoie de verificări suplimentare, întrucât aceste depuneri pot fi întâlnite și pe blocul motor. Aceste depuneri sunt specifice mașinilor care au circulat preponderent în oraș sau pe distanțe scurte.
Semne care indică o uzură a bujiei
Spre deosebire de alte piese ale mașinii, modul în care se deteriorează bujiile nu este întotdeauna același și, de aceea, este necesar să fii atent la semnele pe care acestea le indică. În funcție de gradul de deteriorare al bujiilor și de modul în care acestea se prezintă, poate fi vorba fie despre o exploatare greșită a mașinii, fie despre o incompatibilitate a piesei cu alte elemente ale autoturismului. Printre acestea se numără:
- Îngălbenirea electrodului central al bujiei – în cazul în care electrodul central al bujiei este îngălbenit, înseamnă că aceasta este supusă des la un grad intens de uzură, generat de temperaturi prea mari. De regulă, această problemă este cauzată de accelerări bruște și puternice;
- Electrodul central al bujiei este îngălbenit – o bujie care prezintă o astfel de problemă trebuie înlocuită, însă, în același timp, trebuie înțeles faptul că defectul este cauzat de autoaprindere sau de o temperatură de funcționare a motorului incompatibilă cu bujia aleasă. În această situație, este necesară alegerea unui alt model de bujie, care să fie compatibilă cu acea temperatură;
- Bujia este uscată – dacă bujia verificată este complet uscată și nu prezintă nicio urmă de lubrifiere, înseamnă că voltajul care se generează pentru a aprinde scânteia depășește nivelul normal. Acest fenomen poate fi generat tot de o incompatibilitate a bujiei cu voltajul de aprindere, caz în care este necesară înlocuirea acesteia.
Lucruri de care trebuie să ții cont atunci când schimbi bujiile
Atunci când una sau mai multe bujii prezintă elementele de uzură descrise mai sus, acestea trebuie înlocuite, întrucât nu pot fi recondiționate în vreun fel. Din fericire, costul nu este unul foarte ridicat și tocmai din acest motiv trebuie înlocuite în set complet, pentru fiecare cilindru al mașinii.
Atunci când schimbi bujiile, trebuie să ții cont de capacitățile lor termice, astfel încât să nu afecteze buna funcționare a motorului și nici performanțele acestuia. Bujiile la mâna a doua reprezintă o opțiune pe care destul de multe persoane o iau în calcul, însă trebuie menționat faptul că aceste piese nu mai fac aprinderea bine și, din această cauză, consumul de combustibil poate crește. Întrucât costul nu este foarte mare, se recomandă folosirea de bujii noi.
Schimbarea bujiilor este un procedeu destul de simplu, însă deosebit de important pentru buna funcționare a autoturismului tău. Asigură-te că verifici constant aceste piese și că identifici la timp semnele care indică o uzură, iar în cazul în care nu te poți ocupa personal de aceste verificări, este important să te deplasezi cu mașina la un service, imediat ce semnalezi o problemă de funcționare. Doar așa vei putea să te bucuri la maximum de mașina ta și să eviți alte probleme tehnice.
Sursa Foto: Shutterstock
Un pasionat al domeniului auto, Dragos este mereu in cautarea ultimelor tendinte si noutati din industrie. A crescut indragind motoarele cu combustie interna, insa este pasionat, deopotriva, de sunetul inconfundabil al unui motor V8, cat si de evolutia tehnologica in domeniul masinilor electrice. Fie ca vorbim despre performanta, design, tehnologie sau tendinte in industrie, Dragos este mereu la curent cu cele mai noi inovatii si evenimente din lumea auto, oferind informatii complexe intr-un mod accesibil si captivant.