Jeremy Clarkson se exprima foarte plastic când vorbea despre mașini urâte: o broască cu gura mare, o maimuță întoarsă pe dos și multe alte comparații neconvenționale și haioase menite să descrie un design auto neinspirat. De-a lungul timpului, au fost fabricate mașini care au rămas în istorie pentru caracteristicile estetice neinspirate. Mai departe vom prezenta un top 5 al celor mai urâte mașini produse vreodată. Iată cum arată:
5. Pontiac Aztek
Pontiac Aztek este, fără îndoială, unul dintre cele mai nereușite autoturisme din istorie, după aspectul exterior. Fabricat vreme de patru ani (2001-2005), modelul nu a beneficiat de succesul scontat pe piața americană. Se voia în anii ’90 o mașină inovativă, destinată mersului în excursii cu cortul. Dar designul este unul nereușit și controversat.
Faţa şi spatele sunt prea mici comparativ cu restul maşinii, iar bara de protecţie seamănă cu un coş de gunoi. General Motors n-a ţinut prea mult modelul Aztek în gama Pontiac, iar în 2005 acesta a ieșit de pe piaţă. Designul bazat pe linii unghiulare foarte pronunțate, la care se adaugă priza de aer total inutilă de pe capotă și farurile i-au făcut pe șoferii americani să-l uite foarte repede.
⏩ De-a lungul anilor, cei mai mari producători auto din industrie au adus anumite particularități mașinilor pe care le fabrică, pentru a le individualiza și pentru a construi o imagine puternică a brandului. Pe lângă impactul pe care siglele mașinilor îl au asupra persoanelor care le admiră, ar trebui precizat că aceste simboluri de mașini au în spate povești interesante. Află din acest articol ce reprezinta siglele celor mai populare masini și care este istoria lor.
⏩ Dacă te gândești să achiziționezi o mașină rulată, trebuie să știi că pe platforma Autovit majoritatea dealerilor oferă autovehicule cu garanție. Descoperă oferta Autovit pentru masini second-hand.
4. SsangYong Rodius
De obicei, modelele MPV sunt mașini frumoase. Exemple sunt Ford S-Max, Opel Zafira și multe altele. Dar nu este cazul lui SSangYong Rodius, al cărui design venea în contradicție cu modul în care sunt desenate astfel de modele în Europa. Designul conceput de Ken Greenley, fostul șef al departamentului de design al Colegiului Regal de Artă și Design din Londra, a intenționat să transmită într-un autovehicul esența unui iaht de lux, dar rezultatul final nu s-a ridicat la nivelul așteptărilor. A fost mereu prezent în topurile celor mai urâte mașini până în 2010.
Apoi, producătorul coreean și-a însușit criticile și lucrurile s-au schimbat. Astăzi, SsangYong este în primele trei cele mai populare mărci pe piața din Coreea de Sud. Mai mult, pentru că Ssangyong este încă bântuită de reputația de producător de SUV-uri și crossovere ciudate de pe piață, compania își va schimba numele în KG Mobility. Modelele actuale arată modern, dar nu ies în evidență prin aspect.
3. Nissan Cube
Designerii lui Nissan Cube nu s-au preocupat prea mult în privința aerodinamicii sau a frumuseții acestui MPV. Mașina a fost lansată în 1998 și este produsă și astăzi. Lansată pe piața din Statele Unite în 2009, a fost multă vreme ținta ironiilor americanilor. Apoi, și în Europa, în 2011, dar Nissan Cube se mai vinde astăzi doar în Japonia.
Cu un nume predestinat, cubul Nissan arată ca o cutie cu roți. Destul de practic datorită spațiului oferit la interior, modelul nipon a dezamăgit milioane de potențiali cumpărători printr-o parte posterioară pe cât de asimetrică, pe atât de urâtă. A fost o tentativă total nereușită a celor de la Nissan de a se inspira de la Land Rover atunci când britanicii au proiectat modelul Discovery. Nissan Cube este o candidată bună pentru titlul de cea mai urâtă mașină.
2. Chrysler PT Cruiser
O încercare eșuată de a readuce în actualitate o linie de design din anii ’50 s-a concretizat în modelul Chrysler PT Cruiser. Cu aproape 9 ani de producţie, PT Cruiser a fost un model longeviv, poate şi datorită faptului că singurul concurent al său, Chevrolet HHR a apărut pe piaţă abia în 2006.
PT Cruiser și-a început cariera promițător cu 145.000 de unități vândute anual. A fost necesară asamblarea lui şi în Europa, unde Chrysler PT Cruiser s-a vândut în 2008 în puțin peste 50.000 de exemplare. După aceste cifre, încetarea producţiei a fost iminentă. Este posibil ca la aceasta să fi contribuit şi aspectul său exagerat de retro pentru vremurile moderne.
1. Fiat Multipla
Fiat Multipla a fost concepută ca o mașină de familie și apare în toate topurile pentru mașini urâte pe podium. Produsă între 1998 și 2010, în ciuda faptului că era o maşină decentă din multe puncte de vedere, înfăţişarea sa ciudată a alungat pur şi simplu cumpărătorii. Până şi cei de la Fiat au fost pregătiţi să mărturisească faptul că nu este tocmai o maşină atrăgătoare.
Mulți au considerat-o ca fiind cea mai urâtă mașină care a fost produsă vreodată în industria auto. „Multipla” oferea un interior spațios și suficientă tehnologie pentru acele vremuri, dar și o bună experiență la condus. Cu toate acestea, modelul italienilor a pierdut lupta cu concurența din cauza aspectului exterior respingător, care făcea preferabil mersul pe jos în locul condusului acestui Fiat urât.
⏩ O alternativă bună la Fiat Multipla poate fi modelul Fiat Doblo. Este o furgonetă și un vehicul de agrement, care a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris în octombrie 2000. Descoperă oferta Autovit pentru Fiat Doblo.
De-a lungul anilor, s-au fabricat mașini frumoase care au rămas în istorie. La fel s-a întâmplat și cu modelele care au făcut istorie din cauza urâțeniei lor. Părerile despre cea mai urâtă mașină din lume sunt împărțite, dar majoritatea topurilor includ modelele prezentate mai sus. Lista este mult mai lungă și se actualizează anual cu noi eșecuri estetice auto.
Sursa foto: shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.