Indispensabilă pentru funcționarea automobilului, această piesă localizată în compartimentul motor este responsabilă pentru conservarea rezervelor de energie ale acumulatorului. Cu dimensiuni reduse și cu o greutate medie, alternatorul este ușor de recunoscut, odată ce deschidem capota. El are o formă cilindrică și o carcasă din aluminiu, prevăzută cu guri de aerisire.
Modul de funcționare al acestei piese poate fi asemănat cu cel al unui generator de energie electrică, iar natura utilizării alternatorului îl predispune unui grad pronunțat de uzură. Instalația de aer condiționat, sistemul audio, mecanismele înglobate de sistemele de securitate pasivă sau funcționarea permanentă a luminilor de zi solicită din plin această componentă.
- Din ce e format alternatorul auto
- Cum funcționează alternatorul auto
- Ce disfuncții poate manifesta alternatorul auto
- Cum testezi funcționarea alternatorului auto
Din ce e format alternatorul auto
Variațiunile și diferențele dintre alternatoarele folosite de-a lungul timpului sunt destul de mici. În trecut, alternatoarele auto foloseau o curea de transmisie dedicată, ce lega scripetele lor de cel al arborelui cotit. În prezent, funcționarea acestor componente este una mai precisă, datorită sistemelor autonome de management al consumului de energie electrică, ce armonizează această piesă în raport cu variațiunile motorului.
Indiferent de modelul automobilului, de marcă sau de capacitatea cilindrică a motorului, elementele din care este alcătuit un alternator sunt următoarele:
- statorul: cu o formă inelară, această piesă metalică este formată din tole metalice și conductori de cupru;
- rotorul: elementul central al alternatorului, acesta este localizat în stator și se rotește în jurul axului conectat la arborele cotit. Rotorul generează câmp electromagnetic, cu ajutorul bobinei din sârmă de cupru și al magneților;
- regulatorul de tensiune: cunoscut și ca stabilizator de tensiune, acest subansamblu bazat pe semiconductori repartizează uniform energia electrică direcționată spre consumatorii de la bord;
- puntea redresoare: componenta are rolul de a transforma curentul alternativ, produs de alternator, în curent continuu. Dotată cu un set de diode, puntea redresoare preîntâmpină și fluxul de curent electric dinspre acumulator către alternator;
- rulmentul: dispus pe axul alternatorului, acesta permite mișcarea fluentă a rotorului;
- ventilatoarele: așezate în partea frontală, respectiv în cea posterioară a alternatorului, cele două ventilatoare au rolul de a disipa energia termică dezvoltată odată cu procesul de producere a energiei electrice.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Cum funcționează alternatorul auto
Alternatorul produce curent alternativ prin convertirea în energie electrică a lucrului mecanic furnizat de motorul mașinii. Acest lucru este posibil datorită conexiunii alternatorului cu arborele cotit, care, la rândul lui, preia oscilațiile pistoanelor, pentru ca acestea să fie transformate în mișcare circulară. Liantul dintre motor și alternator este fulia rotorului, care angrenează centura de serpentină.
Pentru a putea genera înaltă tensiune, alternatorul folosește un câmp magnetic rotativ, ce trebuie menținut la un nivel constant, indiferent de consumul generat de diferiții consumatori de la bord. De asemenea, funcționarea alternatorului și asigurarea unui flux constant de energie electrică nu sunt puse în legătură cu turația de moment a motorului.
În momentul în care pornim motorul, acumulatorul mașinii este cel care alimentează simultan demarorul și consumatorii electrici. Alternatorul intervine ulterior, cu sprijin important nu doar pentru sistemele cu alimentare electrică, dar și pentru acumulator. Contrar părerii multor șoferi începători, acumulatorul nu poate susține de unul singur funcționarea automobilului, în lipsa încărcării asigurate de alternator.
Vezi categoria noastră de ▶ PIESE
Ce disfuncții poate manifesta alternatorul auto
Ca orice componentă supusă unui regim intens de utilizare, alternatorul poate manifesta o serie întreagă de probleme tehnice. Cele mai multe dintre acestea pot fi preîntâmpinate prin simpla monitorizare a unor semne mai mult sau mai puțin evidente. Cele mai dese disfuncții sunt următoarele:
Uzura centurii de serpentină: semnalată de apariția unui miros de cauciuc încins, această problemă poate indica o uzură pronunțată sau totală a curelei;
Deteriorarea rulmentului: când funcționarea motorului este însoțită de zgomote care nu se intensifică la creșterea turației, este posibil ca atingerea dintre părțile metalice, la nivelul axului, să fi ajuns într-un punct critic;
Defecțiunea generală a alternatorului: această problemă poate surveni atât din cauze mecanice, cât și ca urmare a afectării circuitelor electrice. Atunci când apa pătrunde în compartimentul motor, fie din cauza ploii, fie a unui jet prea puternic folosit la spălare, este foarte probabilă producerea unui scurtcircuit.
Pe de altă parte, atunci când dezechilibrele la nivelul punții redresoare sau al regulatorului de presiune sunt majore, alternatorul poate ceda fără niciun semnal de alarmă. Martorii din bord se vor activa haotic, turometrul va indica oscilații anormale, iar pornirea mașinii va deveni imposibilă.
Vezi categoria noastră de 👉AUTOUTILITARE
Cum testezi funcționarea alternatorului auto
Este important să previi orice scenariu care implică o staționare cauzată de defectarea alternatorului. Pentru că probabilitatea ca această piesă se cedeze, fără vreun indiciu evident, este mare, mulți dintre șoferi aleg să testeze periodic starea acesteia, dar și a acumulatorului.
Instrumentul folosit pentru această operațiune este multimetrul. Acesta ajută la identificarea tensiunii de ieșire din acumulator. Verificarea se face atât înainte, cât și după pornirea motorului, prin conectarea cablului pozitiv la contactul roșu de pe alternator, iar a cablului negativ la contactul negativ al acumulatorului.
Valoarea optimă pe care trebuie să o indice ecranul multimetrului este de 14 – 14,2 volți cu motorul pornit, respectiv de 12,5 – 12,8 volți cu motorul oprit. În cazul în care tensiunea constatată este mai mică, se impun încărcarea sau înlocuirea acumulatorului și repetarea testului. Acumulatorul va fi înlocuit abia după ce valorile inferioare se vor menține.
Atunci când șoferul nu are la dispoziție un multimetru, el poate recurge la mai multe metode de a verifica starea alternatorului. Inspecția vizuală a curelei de transmisie poate scoate la iveală starea de uzură, la fel ca monitorizarea zgomotelor din timpul funcționării. De asemenea, mirosul persistent de ars, fără o solicitare deosebită a motorului, poate fi un semnal de alarmă.
Alternatorul este o piesă cu un preț considerabil, a cărui înlocuire poate imobiliza mașina în service chiar și pentru câteva zile. Cu sfaturile de mai sus, vei putea preveni scenariul unui traseu compromis, din pricina defectării acestei componente vitale.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.