
Cunoscut și sub numele de vilbrochen sau ambielaj, arborele cotit este o piesă vitală a motoarelor cu ardere internă, care ajută la convertirea mișcării liniare a pistoanelor în învârtirea roților motrice. Numele acestei componente din fontă sau din oțel-carbon, obținute prin turnare, este dat de forma ei, care oscilează între fusul maneton și cel palier.
Prin uzura accentuată la care este predispus, arborele cotit trebuie să aibă o rezistență sporită la torsiune, căldură și răsucire, motiv pentru care materialul de bază este amestecat de multe ori cu nichel, crom sau carbon.
Conectate la această componentă, pistoanele motorului funcționează în sinergie cu volanta și ambreiajul, elemente care, la rândul lor, realizează conexiunea cu roțile. Importanța arborelui cotit nu se leagă doar de stricta funcționare a motorului, ci și de cea a unor componente precum pompa de ulei, ansamblul distribuției și chiar instalația de aer condiționat.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE
Din ce este alcătuit un arbore cotit
Unde este poziționat acesta
Cum funcționează arborele cotit
Din ce este alcătuit un arbore cotit
Elementele structurale ale arborelui cotit sunt următoarele:
- fusuri paliere;
- fusuri manetoane;
- brațe;
- contragreutăți de echilibrare;
- capetele.
Fusurile manetoane coaxiale, alături de cele paliere, au o formă și un număr ce derivă din arhitectura cilindrilor. Prin intermediul acestora, arborele apasă lagărele paliere din blocul motor sau din carcasă. Pentru fixarea arborelui cotit în lagărele blocului motor, se utilizează cuzineții, a căror frecare cu vilbrochenul se face în contact cu uleiul sub presiune, pompat prin intermediul canalelor din arbore.
Brațele manetoane sunt cele care fac legătura între fusurile paliere și cele manetoane, iar în prelungirea acestora se găsesc contragreutățile, cu rol de echilibrare a arborelui cotit, pentru o rotire cât mai lină a acestuia. Fiind mai mult decât o simplă piesă și meritând chiar statutul de ansamblu de piese, arborele cotit poate suferi deformări permanente, în cazul în care echilibrarea lui nu este făcută temeinic.
Vezi categoria noastră de ▶️ AUTOTURISME
Unde este poziționat acesta
Arborele cotit poate fi găsit sub cilindrii motorului, iar verificarea lui se impune în cazul oricărei reparații sau segmentări operate asupra propulsorului. Pentru astfel de operațiuni, este nevoie de mecanici experimentați și de o atmosferă de lucru potrivită cu nivelul de dificultate al unei intervenții cu titlu de prelucrare specială.
De obicei, necesitatea de a interveni asupra arborelui cotit iese la iveală în urma unor deficiențe constatate în sistemul de ungere. Vilbrochenul se repară prin intermediul procedeului sudurii în argon, complementar cu cromarea și cu metalizarea.
Piesa este considerată ca fiind adusă la starea inițială numai după ce corespunde din nou standardelor prescrise de producător, din punctul de vedere al unor parametri specifici. Printre aceștia, se numără paralelismul dintre axa de biele și palier, rugozitatea suprafeței, toleranța la uzură, ovalitatea și conicitatea.
Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE
Cum funcționează arborele cotit
În ciclul motor al unui agregat termic, arborele cotit are un rol indispensabil, datorită înaltelor solicitări cărora trebuie să le răspundă. Mișcarea de rotație a acestei componente poate crește brusc și scădea la fel de repede, astfel că torțiunea și cantitatea de vibrații suportate de arborele cotit au un caracter imprevizibil. Arborele cotit preia în mod integral forța generată de procesul de ardere internă, ce are loc în camera de ardere.
Mai exact, acesta pune vehiculul în mișcare prin împingerea pistonului în interiorul cilindrului, în ultima fază a timpului de admisie. Funcționarea acestei componente se face în tandem cu o alta, denumită arbore cu came, ce are rolul de a deschide supapele de admisie. Unitatea de măsură care vizează funcționarea arborelui cotit este turația, iar aceasta se măsoară în rotații pe minut.
Am putea spune că, dacă motorul este inima unei mașini, arborele cotit poate fi considerat principala arteră prin care ea pompează sânge în întregul circuit. Un vehicul rulat, care prezintă defecțiuni la nivelul acestei componente, nu poate fi descoperit atât de ușor, dar problemele cauzate de acesta sunt foarte costisitoare.
Credit foto: Shutterstock

Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.