Sistemul de frânare este unul dintre cele mai importante elemente ale unei mașini, în special din punctul de vedere al siguranței. Acesta este compus din mai multe elemente: pompa hidraulică, racordurile flexibile, furtunurile de frână, plăcuțele de frână, discurile de frână, lichidul de frână și etrierul. Etrierul este piesa care formează forța de frânare și controlează plăcuțele. Scopul acestuia este să încetinească mașina prin presiunea pusă asupra discurilor de frână. Ți-am pregătit un mic ghid care te va ajuta să înțelegi mai bine mecanismul din spatele acestui sistem:
Tipuri de etriere
Rolul etrierului
Cauzele blocării atrierului
Când se înlocuiește etrierul
Întreținerea și utilizarea corectă a etrierului
Tipuri de etriere
Cele două tipuri de etriere folosite în sistemele de frânare sunt etrierul plutitor și etrierul fix. Cel plutitor este mai des folosit la mașinile de clasă mică și este, de asemenea, mai simplu ca structură și mai ieftin. În cazul etrierului plutitor, acesta este fixat pe disc doar pe o parte, în care există și pistoane. Partea opusă rămâne liberă, iar etrierul intră în contact direct cu discul în momentul frânării. Ce se întâmplă în momentul în care apeși pe frână? Pistoanele apasă pe disc, iar când plăcuțele de pe partea cu pistoanele ating discul, se produce o rezistență, moment în care și partea plutitoare a etrierului începe să se miște. În momentul în care și partea plutitoare atinge discul, începe procesul efectiv de frânare.
Etrierul fix, după cum îl dezvăluie și numele, este montat fix pe pumnul suspensiei din față sau din spate. Acesta folosește presiunea hidraulică și doar pistoanele se mișcă atunci când este acționată pedala de frână. Etrierul fix are doi cilindri metrici, pe ambele părți ale discului de frână. Deoarece pistoanele apasă plăcuțele pe disc simultan, eficiența de frânare este mai mare, iar etrierul fix este, de regulă, folosit la mașini de clasă mai mare, precum Subaru Forester sau BMW X5 și X6.
Rolul etrierului
Etrierul este, în primul rând, suportul care găzduiește plăcuțele de frână. Asta înseamnă că plăcuțele sunt mereu fixate și poziționate în așa fel încât să acționeze asupra discurilor, ori de câte ori este apăsată pedala de frână. În al doilea rând, etrierul ajută la crearea forței hidraulice, care convertește presiunea lichidului de frânare în mișcare mecanică, ce duce la acțiunea de frânare. În principiu, etrierul asigură frânarea în siguranță a fiecărui autovehicul, iar fără acesta, întregul sistem devine nefuncțional.
În special în România, traficul din marile orașe implică frânări dese și adesea, unele foarte bruște. De aceea, este important ca sistemul de franare să funcționeze temeinic și să fie verificat oricând apar semne de întrebare. De asemenea, important de notat este faptul că etrierul este folosit și în toate sistemele moderne de frână de mână, având rolul de a bloca roțile din spate.
Cauzele blocării etrierului
De obicei, plăcuțele de frână și rotoarele se uzează și au nevoie de înlocuire înaintea defectării etrierului. Acesta este construit pentru a rezista cât mai bine în timp, în diferite condiții de uzură. De asemenea, calitatea etrierului în timp este determinată și de stilul de condus, condiții și climat. Etrierele plutitoare sunt mai expuse problemelor de funcționare, deoarece acestea au mai multe piese în mișcare. Printre cauzele blocării etrierului se numără:
- utilizarea lubrifiantului nepotrivit sau lipsa acestuia;
- schimbările bruște de temperatură;
- un stil de condus agresiv care implică forțarea repetată a frânelor;
- folosirea lichidului de frână nepotrivit;
- umezeala și murdăria;
- uzarea elementelor;
- expunerea la substanțe chimice puternice.
De exemplu, un scenariu des întâlnit în România, unde calitatea drumurilor lasă de dorit, este frânarea bruscă înainte de a lovi o baltă care ascunde o groapă în asfalt. În timpul frânării, temperatura de pe discuri crește semnificativ, iar contactul cu apa duce la o schimbare bruscă. În acest moment, pot apărea diferite probleme care influențează defectarea plăcuțelor sau chiar a etrierului și a celorlalte componente.
Când se înlocuiește etrierul
La fel ca în cazul organismului uman, prevenția este cea mai bună metodă de a repara mașina sau de a evita această nevoie. Asta înseamnă că reviziile trebuie respectate întocmai, iar vizitele la mecanic nu trebuie amânate, mai ales dacă observi anumite semne că există o problemă. Printre lucrurile care îți vor atrage atenția se numără:
- aprinderea martorului ABS în bord;
- mașina trage într-o anumită parte atunci când acționezi pedala de frână;
- spațiul de frânare devine mai mare;
- pedala de frână se simte moale;
- observi scurgeri de lichid în jurul roților.
Ignorarea acestor semne poate duce la agravarea defecțiunilor, iar una dintre situațiile extreme implică defectarea totală și pe moment a etrierului. În această situație, vei auzi un zgomot puternic când frânezi brusc, fiind recomandat să oprești mașina pe dreapta și să aștepți ajutor specializat. Dacă unul dintre etriere prezinta semne mari de uzură este recomandat ca acestea să se înlocuiască în pereche. Iar pentru a evita frânarea ineficientă, este recomandat să nu continui să folosești etriere cu nivele de uzură diferite.
Întreținerea și utilizarea corectă a etrierului
Plăcuțele de frână sunt componente consumabile, iar când se uzează, sunt înlocuite, nu reparate. De aceea, chiar dacă acestea sunt uzate, etrierul trebuie să rămână centrat pe rotor, pentru a permite aceeași presiune pe ambele părți ale discului. Întotdeauna după înlocuirea plăcuțelor sau orice tip de reparație efectuată la sistemul de frânare, mecanismul trebuie lubrifiat, pentru a fi eficient. În caz contrar, dacă nu se folosește suficient lubrifiant sau calitatea acestuia este îndoielnică, apare riscul ca etrierul să se blocheze și să aplice presiune doar pe o parte. De asemenea, mecanicul poate recomanda lubrifierea acestor părți o dată la 6 luni, dacă plăcuțele de frână nu se uzează ușor și dacă nu există nevoia de înlocuire a acestora. Mai ține cont și de următoarele lucruri pentru a proteja sistemul de frânare pe termen lung:
- evitarea stilului agresiv de condus;
- schimbarea lichidului de frână;
- aplicarea unei vopsele de etrier pentru a preveni coroziunea;
- folosirea unui instrument special pentru presarea pistonilor, când se înlocuiesc plăcuțele de frână.
Dacă nu faci chiar tu aceste lucrări de mentenanță și înlocuire a pieselor, responsabilitatea rămâne în mâinile mecanicilor de la service. De aceea, este important să apelezi la persoane de încredere sau la service-urile autorizate din cadrul reprezentanțelor. Însă, dacă ești pasionat de mașini și vrei să-i oferi autovehiculului tău cea mai bună îngrijire, asigură-te că ești mereu atent la toți pașii și la toate aspectele esențiale.
Sistemul de frânare este esențial pentru siguranța pe șosele a tuturor participanților la trafic și este, poate, cel mai important când vine vorba de necesitatea reviziilor și a întreținerii. Nu ignora semnele care indică o problemă și apelează la ajutor, atunci când le observi.
Sursa foto: Shutterstock.com
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.