În căutarea unui combustibil economic, eficient și ecologic, gazul natural comprimat (CNG) pare a fi o soluție mai mult decât optimă pentru viitorul transportului rutier. Sunt mulți care consideră CNG-ul ca fiind o alternativă la mașinile electrice, dar noi nu ne hazardăm să credem asta.
În rândurile următoare, discutăm despre CNG auto, începând de la principalele caracteristici care îl fac interesant pentru funcționarea motoarelor termice și până la dezavantajele sale.
- Gazul natural comprimat (CNG): ce este și care îi sunt caracteristicile
- Ce trebuie să știi despre o instalație CNG auto: costuri și stații de alimentare
- CNG: avantaje, dezavantaje și diferențe
Gazul natural comprimat (CNG): ce este și care îi sunt caracteristicile
Există două tipuri de gaz la care ne raportăm: gazul natural comprimat, prescurtat CNG de la „Compressed Natural Gas” și gazul petrolier lichefiat, cunoscut de toți ca GPL („LPG” în engleză).
Ultimul este deja un combustibil foarte popular în funcționarea motoarelor termice, fie că vorbim de o instalație GPL cu care mașina a ieșit din fabrică, fie că este o modificare tehnică adusă ulterior, la dorințele proprietarului. GPL-ul este, de fapt, un gaz propan, butan sau combinat. Altfel spus, GPL-ul nu este un gaz natural!
Gazul natural comprimat sau CNG provine, prin extracție, din zăcăminte naturale din subsol. El este stocat în recipiente sub presiune, prin procesul de comprimare, și poate fi utilizat drept combustibil gazos pentru mașinile cu motoare termice.
În compoziția chimică a CNG se regăsește în proporții mari, de peste 90%, gaz metan. După cum bine cunoaștem, gazul metan, un gaz pur, eficient și care nu lasă fum, este folosit la funcționarea aragazelor sau centralelor termice, prin urmare este indispensabil în multe gospodării și apartamente.
Din punct de vedere al industriei auto, CNG este considerat o alternativă mai economică la GPL, dar mai ales la benzină sau motorină, în condițiile creșterii prețurilor la benzinării. În plus, mai vine cu câteva caracteristici importante de știut:
- este un combustibil ecologic, cu o ardere curată. Așadar, emite puține particule nocive în atmosferă în comparație cu combustibilii tradiționali, care emit oxizi de azot și funingine. Asta înseamnă un dublu avantaj adus atât mediului înconjurător și implicit oamenilor, cât și asupra duratei de exploatare a motorului termic, ce nu acumulează impurități (reziduuri de carbon).
- poate fi o alternativă a viitorului, mai ales în condițiile în care CNG poate fi amestecat și comercializat cu resurse regenerabile precum biogaz sau gaz sintetic. Asta cel puțin teoretic, deoarece practic rămâne de văzut.
Cele mai multe mașini echipate cu instalație CNG sunt fabricate de grupul Volkswagen. Brandul Seat, ce face parte din acest grup auto, este considerat un pionier european în ceea ce privește mașini alimentate cu CNG.
Un autoturism care se alimentează cu CNG va avea trecut în Certificatul de Înmatriculare a Vehiculului (CIV) la rubrica „Sursa de energie” GNC, GNCV sau gaz natural comprimat.
Descoperă ce 👉 AUTOTURISME CNG găsești pe Autovit.ro!
Ce trebuie să știi despre o instalație CNG auto: costuri și stații de alimentare
Informația esențială este că o instalație gaz CNG presupune utilizarea unor componente care să reziste la o presiune de 220 bar. Ca o comparație, o instalație GPL operează la doar 27 bar. Astfel, costurile de fabricație sunt mai mari, cu diferențe între 30 și 50%.
Pe de altă parte, costurile de conversie sau de transformare a unei mașini depind de mai mulți factori, de la alimentarea originală, până la tipul rezervorului. Cu mai puține bătăi de cap și chiar costuri, recomandat ar fi ca mașina să aibă instalație CNG din fabrică. Deși o instalație CNG auto reprezintă o investiție inițială mai costisitoare, cheltuielile se vor recupera într-un timp scurt grație atuurilor acestui combustibil gazos.
Este bine de reținut că o mașină care are o instalație de gaz natural CNG nu poate funcționa cu GPL și invers!
Stații de alimentare CNG în România
O stație CNG funcționează prin preluarea gazului natural din rețeaua națională de distribuție. Transportul se face prin conducte de gaze, iar comprimarea acestuia cu ajutorul unui compresor modern și profesional. Practic, gazul natural comprimat, la 220 bar, este mai ușor de manipulat și stocat decât gazul lichefiat.
Alimentarea CNG în butelia autovehiculului se realizează printr-un pistol care se cuplează etanș la valva de alimentare a mașinii. Operațiunea este similară cu alimentarea GPL. Deși pierderile de gaz natural comprimat sunt reduse la minimum, iar acesta oricum se disipă rapid în atmosferă, fiind mai ușor decât aerul, stațiile de alimentare CNG sunt proiectate cu sisteme avansate de siguranță, care opresc funcționarea stației, respectiv alimentarea mașinii în cazul unor scăpări accidentale.
Momentan, în țara noastră sunt câteva stații de alimentare CNG aflate în diferite stadii de implementare sau care așteaptă autorizațiile necesare de funcționare de la ISCIR. Prima stație GNC din țară a fost amenajată în Râmnicu Vâlcea.
În București, un furnizor de gaze naturale a deschis o astfel de stație în zona Militari. Alte stații CNG sunt prevăzute în Pitești, Sibiu, Deva, Arad, Timișoara, Drobeta-Turnu Severin, Craiova sau Constanța. România rămâne printre puținele țări europene care a întârziat dezvoltarea infrastructurii la scară largă.
În Europa, există aproape 4000 de stații de alimentare. Țările cu cele mai multe puncte de alimentare CNG sunt de departe Italia (peste 1000 de locații), Germania, Rusia, Austria și Suedia. CNG-ul se măsoară în kilograme, iar prețul diferă de la țară la țară. În România, prețul mediu este de 3.29 lei/kg.
Dacă te confrunți cu diverse probleme sau necesități legate de funcționarea mașinii tale, caută 👉 PIESE AUTO noi sau second-hand!
CNG: avantaje, dezavantaje și diferențe
- CNG are o cifră octanică mare. Dacă la GPL avem între 92 și 105, la CNG valorile sunt cu mult mai mari, 120-130. În ceea ce privește puterea motorului, depinde de la caz la caz. Generațiile mai noi de mașinii sunt mai avantajate, diferența de putere fiind nesemnificativă între gaz și benzină, de exemplu.
- Rezervorul CNG este mai greu și mai voluminos, așadar poate compromite spațiul din portbagajul mașinii. De asemenea, mai trebuie ținut cont și de normele privind masa maximă admisă a mașinii. În prezent, se caută soluții de eficientizare omologate, în care amplasarea rezervorului/rezervoarelor să fie făcută sub vehicul sau să nu compromită depozitarea bagajelor. Cu un rezervor mediu de 20-25 mc se poate obține o autonomie de peste 300 km.
- CNG este mai economic și ecologic față de GPL și mai ales față de combustibilii fosili. Pe scurt, costuri mai mici de alimentare la stații, precum și agenți poluatori reduși și mai prietenoși cu mediul înconjurător. De exemplu, dioxidul de carbon (CO2) ar fi redus cu pâna la 20-30% față de emisiile mașinilor pe benzină sau motorină. În fapt, caracterul ecologic al CNG-ului îl fac să fie o resursă atractivă pentru funcționarea motoarelor termice chiar și în zonele cu restricții de trafic (poluare) sau parcarea lor în zonele subterane.
- Ambele instalații de gaz prezintă sisteme de securitate și siguranță, cu ansambluri de valve mecanice și electromecanice. Asta nu înseamnă că trebuie omise condițiile de exploatare corectă în conformitate cu cerințele de utilizare și mentenanță. Totuși, gazul natural comprimat este mai ușor ca aerul atmosferic și se evaporă mai rapid, spre deosebire de gazul natural lichefiat care rămâne la nivelul solului datorită greutății mai mari decât a aerului. Așadar, riscul de explozie este mai mare la GPL.
- GPL rămâne la îndemână în ceea ce privește instalarea, revizia și alimentarea în România. În alte state europene, și nu numai, există o infrastructură CNG bine pusă la punct. Totuși, în următorii ani CNG ar trebui să se mai dezvolte și în țara noastră în condițiile în care se caută soluții alternative la combustibilii tradiționali.
⏩ Citește și care sunt cele mai frecvente mituri despre instalatia GPL.
În concluzie, gazul natural comprimat, sau CNG, este deja utilizat în multe țări, care propun inclusiv impozite mai mici sau subvenții. Producătorii auto alocă interes și acestui tip de combustibil mai prietenos cu mediul înconjurător, în jurul căruia planează multe norme și modificări în ceea ce privește funcționarea autovehiculelor în viitor.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.