autovit.ro
B SECTIUNI

Ce este sistemul ESP – cum funcționează și care este rolul său

În ultimii ani, atenția producătorilor auto s-a îndreptat spre dezvoltarea unor sisteme de siguranță active, adică acele sisteme special concepute pentru a preîntâmpina producerea unui accident. Astfel, după ce sistemul ABS și-a dovedit eficiența și a confirmat că este o măsură de siguranță necesară pentru orice mașină, a urmat rândul sistemului ESP să fie implementat pe scară largă la automobile construite în întreaga lume, iar măsura este cât se poate de bine întemeiată.

Pe scurt, ESP sau Electronic Stability Program este un sistem ce are rolul de a menține stabilitatea mașinii și de a permite manevrarea sa în condiții de siguranță, în cazul în care aceasta derapează, fie din cauza unor condiții grele de drum, fie a unei viteze prea mari. Cu toate că este foarte util, iar de multe ori poate preveni un accident, tehnologia ESP are propriile limitări, iar disciplina și atenția șoferilor rămân în continuare importante.   

Despre cum funcționează acest sistem, care sunt avantajele sale, cum să procedezi atunci când martorul ESP se aprinde în bord și când trebuie oprit sistemul, vei afla mai multe în cele ce urmează. 

Care sunt avantajele sistemului
Cum funcționează sistemul ESP
Principalele motive pentru care martorul ESP se aprinde în bord
Cum trebuie să procedezi când sistemul ESP intervine
Când trebuie să dezactivezi sistemul ESP

Care sunt avantajele sistemului ESP

La ora actuală, toate masinile noi, comercializate în Europa, trebuie să fie echipate, din fabrică, cu tehnologia ESP, iar această decizie ne ajută să înțelegem că acest sistem de control al stabilității a devenit o adevărată necesitate pentru orice mașină care circulă pe drumurile publice. Iată de ce este atât de importantă: 

Control mai bun în cazul unei manevre de urgență 

Sistemul ESP se va dovedi extrem de eficient atunci când ești nevoit să virezi brusc sau în cazul unor manevre mai violente, când mașina ar putea derapa. În aceste situații, sistemul intervine imediat și ajută mașina să revină pe traiectoria corectă. 

Siguranță indiferent de condițiile de drum 

Tehnologia ESP se va dovedi de un real ajutor și atunci când circuli pe un carosabil umed, acoperit de zăpadă sau polei, întrucât va asigura stabilitatea mașinii pe șosea și o va împiedica să derapeze. Totuși, pentru un plus de siguranță, este recomandat să te asiguri că anvelopele tale sunt în stare bună, potrivite pentru sezon și că nu depășești viteza maximă admisă pe acel sector de drum. 

O evitare mai facilă a obstacolelor 

Cu ajutorul ESP-ul, ai posibilitatea de a evita mai ușor obstacolele apărute pe drum, fie o groapă văzută târziu, fie un animal apărut în fața mașinii, fără a avea teama că automobilul ar putea derapa. Din nou, pentru a te asigura că acest lucru nu se întâmplă, este necesar să ai anvelopele potrivite și să nu conduci cu viteză, pentru că, deși extrem de eficient, nici măcar sistemul ESP nu poate învinge legile fizicii. 

👉 Pentru un control optim al autovehiculului, este importantă verificarea periodică a sistemului de servodirecție. Citește articolul Care este diferența dintre servodirecția electrică și hidraulică și află mai multe despre tipurile de servodirecție, avantajele și dezavantajele acestora.

Cum funcționează sistemul ESP

Tehnologia ESP este un adevărat ansamblu, format din mai multe componente ce lucrează împreună pentru a interveni în cazul în care mașina își părăsește traiectoria. Un sistem ESP standard este format din: senzori de viteză, montați la nivelul fiecărei roți, folosiți, de asemenea, și de sistemele ABS și TSC, un senzor de măsurare a ratei de rotație a mașinii în jurul axei sale verticale, un senzor de măsurare a unghiului de virare a volanului și o unitate de control, dotată cu un modulator electrohidraulic. 

Senzorii care fac parte din acest sistem transmit constant informații către unitatea de control, de 25 de ori pe secundă, pentru a identifica orice neregulă apărută în ceea ce privește deplasarea vehiculului. Atunci când volanul virează brusc, însă mașina își schimbă cursul într-un mod diferit decât intenția șoferului, sistemul intervine și aplică selectiv forță de frânare pe roți, astfel încât autoturismul să poată urma traiectoria dorită de șofer. 

cum functioneaza sistemul ESP

Principalele motive pentru care martorul ESP se aprinde în bord

La fel ca în cazul altor sisteme cu care mașina este dotată, și ESP se poate defecta sau poate să nu funcționeze corespunzător, moment în care te va înștiința de acest lucru prin aprinderea martorului de bord. Iată care sunt motivele din cauza cărora martorul ESP se declanșează: 

Senzorul unghiului de direcție sau senzorii de viteză au suferit o defecțiune 

Atunci când oricare dintre cei patru senzori de viteză suferă o avarie, iar unitatea de control nu mai primește semnale de la acesta, ESP nu va mai fi funcțional, iar tu vei fi notificat de acest lucru prin aprinderea martorului de bord. 

Același lucru se aplică și în cazul senzorului unghiului de virare a volanului care, în urma defectării, nu va mai putea transmite semnale, iar sistemul se va opri complet. 

Erori de soft 

Erorile de soft sunt comune la mașinile moderne, iar o astfel de problemă poate împiedica și funcționarea corectă a sistemului ESP. Erorile pot apărea din cauza unei reprogramări neconforme de soft, efectuate de o persoană fără experiență sau chiar din senin, fără a te avertiza în prealabil că există o problemă.

Totuși, atunci când martorul ESP se aprinde pe fondul unei nereguli de soft, este nevoie să apelezi la ajutorul unui electrician auto specializat, care va efectua o reprogramare. 

O defecțiune a coloanei de direcție 

Coloana de directie este o componentă esențială a sistemului de servodirecție, prin care se permite o manevrare mai ușoară a volanului. Deși coloana de direcție nu este parte componentă a sistemului ESP, un control facil al direcției este esențial pentru a putea efectua orice manevră în condiții de siguranță. De aceea, atunci când piesa este avariată și nu funcționează corespunzător, martorul de bord ESP se va aprinde pentru a te înștiința de existența unei probleme. 

O porțiune de drum greu practicabilă 

Martorul ESP se poate aprinde chiar și atunci când nu este vorba despre o defecțiune apărută la sistemul de tracțiune. Atunci când circuli pe un drum greu practicabil, cu foarte multe gropi, acoperit de zăpadă sau de polei, sistemul poate stabili că aceste condiții de drum nu-i permit funcționarea în condiții optime, lucru care îți va fi transmis prin intermediul martorului de bord. 

Singurul lucru pe care îl poți face, în această situație, este să reduci viteza și să circuli cu o atenție sporită până la părăsirea respectivei porțiuni de drum.

avantajele sistemului ESP

Cum trebuie să procedez atunci când sistemul ESP intervine

Dacă te regăsești într-o situație în care este necesar ca sistemul ESP să intervină, cel mai probabil vei simți acest lucru. În funcție de severitatea evenimentului, timpul de care sistemul are nevoie pentru a redresa mașina poate varia, însă este nevoie să-ți menții calmul pe parcursul întregii perioade. 

De asemenea, este deosebit de important să eviți schimbările bruște de direcție, întrucât, dacă faci acest lucru, sistemul ESP va primi semnale neclare, ceea ce va face mai dificilă redresarea mașinii. Mai mult, este important să-ți învingi instinctul de a frâna, întrucât sistemul ESP va aplica el însuși o forță de frânare selectivă asupra fiecărei roți, astfel încât să redreseze vehiculul și să-i permită întoarcerea pe traiectoria inițială. 

cand trebuie sa dezactivezi sistemul ESP

Când trebuie să dezactivezi sistemul ESP

În mod ideal, sistemul ESP ar trebui să rămână în permanență activ, indiferent de tipul de drum pe care circuli, pentru că nu se știe niciodată cu ce situații te poți confrunta pe parcurs. Totuși, există anumite scenarii în care această tehnologie nu este tocmai utilă. 

Atunci când mașina rămâne blocată în zăpadă, noroi sau nisip și roțile motoare încep să patineze, sistemul va detecta acest comportament ca pe o neregulă și va tăia puterea motorului. Din cauză că puterea transmisă la roți este prea mică, nu vei reuși să scoți mașina din acea situație atât timp cât sistemul ESP este funcțional și, de aceea, va fi nevoie să-l dezactivezi.

De asemenea, atunci când faci pană de cauciuc și înlocuiești roata afectată cu rezerva de dimensiuni reduse pe care o ai la dispoziție, este necesar să dezactivezi sistemul ESP, întrucât diferența de mărime a roților îl va împiedica să funcționeze corespunzător. 

Cu toate că sistemul ESP reprezintă o tehnologie extrem de utilă, care poate preveni producerea unui accident, acesta are anumite limitări. De aceea, condusul prudent, respectarea legislației rutiere și a vitezelor maxime admise sunt încă necesare pentru a fi în deplină siguranță.

Sursa Foto: Shutterstock 

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)