autovit.ro
B SECTIUNI

Ce se întâmplă dacă pui prea mult ulei de motor? Simptome și probleme ulterioare

Verificarea, completarea și schimbarea uleiului de motor sunt unele dintre cele mai simple proceduri de revizie la o mașină. Cu toate acestea, pot exista situații accidentale în care se pune prea mult ulei în motor. Care sunt simptomele și problemele ce pot apărea ulterior? Detaliem totul în acest articol.

Rolul uleiului de motor pentru autovehicul

Uleiul de motor are un rol esențial pentru funcționarea componentelor care alcătuiesc motorul mașinii tale. Acesta lubrifiază fiecare piesă, reduce fricțiunea, curăță, răcește și protejează motorul. Uleiul de motor nu doar că asigură funcționarea optimă a dinamicii pieselor auto, ci și prelungește durata de viață a acestora.

Cum se verifică uleiul la mașină

Din când în când, ești responsabil să faci o verificare ulei motor. Ai în vedere ca mașina să fie parcată pe o suprafață plană. Apoi, va trebui să ridici capota și să verifici nivel ulei jojă. În primul rând, scoate și șterge joja. Introdu și scoate din nou joja. 

Acum poți vedea nivelul de ulei. Ideal este ca verificarea să fie făcută la 10-15 minute după oprirea motorului, timp în care uleiul se va scurge înapoi în baia de ulei.

Nivelul uleiului de motor nu trebuie să depășească limita maximă marcată pe jojă. Dacă este la limita minimă a jojei, înseamnă că va trebui să efectuezi cât de curând un schimb de ulei. 

Uleiul de motor aflat între nivelul minim și maxim al jojei semnifică o cantitate de ulei în parametri de funcționare. La un schimb de ulei făcut recent, acesta ar trebui să fie aproape de limita maximă de pe jojă.

Recomandarea noastră este să verifici periodic uleiul din motor, mai ales dacă pleci în vacanță sau ai de parcurs drumuri mai lungi ori circuli des prin oraș. Completarea o poți face doar în momentul în care martorul de bord îți indică un nivel scăzut de ulei sau când nivelul este aproape la minimum, la o simplă verificare a jojei. 

Totodată, ține cont și de ultima revizie de ulei efectuată. Dacă se apropie data următoarei revizii stabilite, respectiv ai parcurs 10.000-15.000 km, atunci schimbă uleiul vechi cu altul nou!

verificare ulei de motor

În situația în care mașina consumă mai mult ulei decât de obicei, programează o vizită la un service. Completarea frecventă cu ulei a motorului este la îndemână, dar nu face altceva decât să amâne apariția unor posibile defecțiuni. În plus, să cumperi și să ai mereu un bidon de ulei în portbagaj nu este un sentiment liniștitor. 

Cauzele consumului de ulei? Folosirea unui ulei neadecvat sau de o calitate îndoielnică, pierderi de ulei din cauza unor garnituri care nu mai etanșează, uzură majoră a anumitor piese din angrenajul motor, respectiv vechimea motorului.

▶ Descoperă oferta de ULEI DE MOTOR disponibilă pe Autovit.ro!

Ce se întâmplă dacă ai prea mult ulei în motor

Uleiul de motor se adaugă în cantitatea cerută de producătorul autoturismului. Pentru siguranță, se poate pune cu 100-200 ml mai puțin. Prin urmare, uleiul de motor nu se adaugă într-o cantitate mai mare decât limita impusă de construcția motorului. 

De exemplu, la un schimb de ulei, unele motoare acceptă 3.5 litri de ulei, iar altele, 4.5 litri de ulei. În manualul de utilizare al mașini tale vei găsi această informația importantă, pe care este bine să o cunoști.

Sunt două situații accidentale în care poți avea mai mult ulei în motor decât limita superioară indicată de jojă:

  • la efectuarea schimbului de ulei, pe cont propriu sau în service;
  • la completarea uleiului de motor, atunci când te apropii de limita inferioară indicată de jojă.

Depășirea cu puțin a limitei maxime, să zicem cu 100 ml de ulei, nu este considerată dăunătoare, însă problemele apar atunci când există un exces de ulei în motor, de exemplu, cu 500 ml în plus față de cât ar trebui în mod normal.

Cu ceva ani în urmă, atunci când mulți proprietari de Dacia își schimbau singuri uleiul de motor, existau cazuri în care se punea mai mult ulei de motor. În ziua de astăzi, cum puțini mai fac schimb de ulei acasă, la un service auto nu ar trebui să se întâmple un astfel de eveniment.

Așadar, până la urmă, când poate să existe prea mult ulei în motor? Cel mai adesea, la completarea acestuia. 

Completare ulei motor

Cea mai întâlnită greșeală se întâmplă la completarea uleiului de motor de către șoferii mai puțini experimentați sau neatenți. Mai există și destule cazuri în care proprietarii consideră că mașina consumă ulei și, din când în când, completează câte un pic de ulei, pentru a nu rămâne în pană.

Se poate întâmpla să rămâi fără ulei de motor, iar martorul de bord specific să se aprindă. Dacă ești în localitatea de domiciliu, programează o vizită la cel mai apropiat service, pentru a face un schimb de ulei. Dacă te afli în tranzit, poți cumpăra un bidon de ulei din cea mai apropiată benzinărie. Atenție, verifică să fie tipul corect de ulei pentru motorul tău.

completare nivel ulei

Simptome prea mult ulei de motor și probleme ulterioare

În situația în care se pune prea mult ulei în motor, pot apărea simptome și, ulterior, defecțiuni ce pot fi costisitoare.

Hai să ne gândim la cele mai grave scenarii: o cantitate exagerată de ulei, peste limita impusă de producătorul mașinii, va inunda arborele cotit al motorului. Uleiul va deveni aerat, prin contactul cu aerul și prin mișcarea arborelui cotit, și va începe să se transforme într-o „spumă”. 

În cele din urmă, uleiul-spumă nu va unge corespunzător piesele motorului. Mai devreme sau mai târziu, motorul se va gripa.

Totodată, cum nici uleiul nu este un lichid comprimabil, în cazurile grave se pot bloca inclusiv pistoanele. Fenomenul poartă denumirea de hidroblocare. Se poate ajunge la spargerea bielelor sau chiar a pistoanelor.

▶ Află ce este arborele cotit și cum funcționează!

Soluționarea acestui scenariu: fie va fi necesară o segmentare a motorului, fie vei avea nevoie de un motor provenit din dezmembrări. Altfel spus, vei avea o mașină în service și o sumă consistentă de plătit pentru rezolvarea defecțiunilor produse de un ulei pus în exces.

Performanța motorului

Un ulei aerat, cu consistență de spumă, nu va lubrifia eficient și complet piesele motorului. Simptomele ar fi de motor zgomotos, accelerare mai greoaie, pornire cu rateuri sau supraîncălzire. Cum simptomele sunt comune și cu alte defecțiuni, ia legătura cu un service auto, pentru a depista exact problema pe care o ai.

Miros de ulei ars și fum albastru pe evacuare

O presiune mult prea mare de ulei în carterul motor va duce la apariția uleiului în camera de combustie, unde are loc arderea amestecului de combustibil-aer. Prin urmare, fumul albastru ieșit pe evacuarea mașinii poate fi de la uleiul ars.

Scurgeri de ulei

O cantitate mult prea mare de ulei va pune presiune pe simeringuri, baia de ulei și garnituri. Prin urmare, pot apărea scurgeri de ulei. Verifică sub șasiul mașinii, respectiv zona chiulasei/injectoarelor.

Metode prin care să elimini excesul de ulei din motor

Dacă ai ulei peste nivelul maxim permis, asigură-te că elimini excesul de lubrifiant adăugat. Ai trei metode la îndemână să faci asta:

  1. Prin șurubul de scurgere al băii de ulei, așa cum se întâmplă la schimbul de ulei efectuat într-un service. Necesită acces ușor sub mașină (rampă, nu cric!), o cheie dedicată și, bineînțeles, pricepere. Îți trebuie un recipient de colectare. De asemenea, să ai la îndemână și o garnitură nouă bușon golire, pentru orice eventualitate. Nu recomandăm celor care nu au mai făcut asta.
  2. Printr-un echipament special care se poate achiziționa: pompă electrică sau manuală de extragere a uleiului din motor. Se face prin locul jojei.
  3. Cu ajutorul unei seringi mari, căreia îi atașezi un furtun potrivit (de perfuzie). Se face tot prin locul jojei. Acum că există pompă de extragere, este mai comod să o utilizezi pe aceasta.

După ce ai eliminat o cantitate de ulei, în jur de 0.5 litri, verifică nivelul uleiului din motor cu ajutorul jojei. Acesta trebuie să se situeze între limitele minimă și maximă ale jojei. Ideal este să fie aproape de limita maximă.

schimbare ulei motor

De ce să schimbi uleiul de motor într-un service

Considerăm că este mult mai comod să faci schimbul de ulei într-un service auto. Cum este o procedură de revizie ușor de efectuat, nu trebuie să cauți chiar cel mai bun service. Până și un mecanic aflat la început de carieră trebuie să efectueze corect un schimb de ulei la o mașină.

Sunt și service-uri care acceptă să efectueze schimbul cu uleiul cumpărat și adus de tine. Așadar, vei plăti doar costul manoperei. Totuși, cum service-ul nu va răspunde de tipul și calitatea uleiului ales, toată responsabilitatea îți revine ție. 

Din fericire, există configuratoare online de ulei la toate brandurile consacrate care produc acest lubrifiant vital pentru motor. Trebuie doar să introduci câteva informații referitoare la mașina ta, precum modelul, motorizarea sau seria VIN, și vei descoperi ce ulei este potrivit motorului mașinii.

▶ Citește când să faci schimbul de ulei, pentru a-ți menține autovehiculul în stare bună.

În concluzie, prea mult ulei în motor nu aduce beneficii funcționării motorului. Așa cum ai aflat, cauzează destule probleme neplăcute. Ai grijă când faci schimbul de ulei pe cont propriu sau când completezi. Reține că în manualul de utilizare al mașinii găsești cantitatea maximă de ulei permisă, iar joja este mereu la îndemână pentru a verifica nivelul de ulei din motor!

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)