autovit.ro
B SECTIUNI

Anvelopele runflat: ce sunt, avantaje și dezavantaje

Anvelopele ar trebui să fie un subiect de maxim interes pentru fiecare șofer, mai ales că au un rol important în a oferi siguranță și confort la volan. Cum sunt încă multe discuții și chiar neclarități pentru mulți conducători auto, în acest articol vorbim despre o categorie specială de anvelope cu care poți să-ți echipezi mașina, și anume anvelopele runflat.

Sigur ai întâlnit și tu acest termen, atunci când ai vrut să-ți cumperi anvelope noi, poate, însă, fără să-i acorzi o atenție deosebită. Acum este momentul să afli totul despre anvelopele runflat.

Ce înseamnă anvelope runflat

Anvelopele runflat sunt acele cauciucuri care pot funcționa chiar și după ce ai avut o pană, respectiv au suferit o perforație și pierd din presiune (se dezumflă). 

Așadar, tehnologia prezentă pe anvelopele runflat are un dublă importanță pentru un conducător auto. În primul rând, minimizează riscul producerii unui accident rutier, iar cazurile exploziilor de cauciuc nu sunt de neglijat pe șosele. 

În al doilea rând, chiar dacă faci o pană, cauciucul îți va permite, în anumite condiții, să ajungi în siguranță cu mașina la vulcanizare. Practic, nu mai trebuie să montezi anvelopa de rezervă, respectiv să-ți faci griji de deteriorarea jantelor. Spre finalul articolului, vei afla mai multe avantaje ale acestora și, desigur, câteva dezavantaje. 

Ce înseamnă anvelope runflat

Inventarea cauciucului pneumatic a fost o revoluție căreia îi datorăm întregul progres al industriei auto, la nivel mondial, așa cum o știm noi astăzi. Creat în 1888, primul set de anvelope ce funcționează după principii moderne l-a avut ca inventator pe John Dunlop, un nume care a ajuns să se confunde cu ideea de excelență în acest domeniu. 

Frustrat de durerile de cap pe care fiul lui le experimenta la fiecare plimbare cu bicicleta, scoțianul a conceput o soluție pentru atenuarea șocurilor produse de gropile carosabilului. 

Anul 1946 a adus pe piață pneurile de tip radial, cu ajutorul cărora Michelin a demonstrat că o anvelopă poate fi rezistentă, datorită carcasei cu straturi orientate la 90 de grade față de direcția de mers, dar și flexibilă, mulțumită flancurilor laterale flexibile. 

Cu inovații conexe de la an la an, în termeni de rezistență și de confort, apariția anvelopelor care să își continue rulajul și după o perforație rămânea, așadar, doar o chestiune de timp. Aceasta s-a petrecut tot sub patronajul Dunlop, în anul 1972, iar primii producători auto care au inclus inovația printre dotările lor opționale au fost Rover și Austin Motor. 

Cauți o mașină pentru nevoile tale de zi cu zi? Vezi categoria noastră de 👉 AUTOTURISME noi și second-hand!

Care este structura anvelopelor runflat

Principala consecință a motivului pentru care o mașină cu anvelopele străpunse nu își poate continua drumul este imposibilitatea flancurilor laterale ale acesteia de a susține greutatea mașinii. Cu fiecare metru pe care îl parcurgi în plus, crești riscurile ca anvelopa să iasă de pe jantă sau chiar să fie tăiată. 

Anvelopele runflat rezolvă această problemă prin ranforsările suplimentare ale flancurilor, rezistente nu doar la presiunea mare, exercitată de mașină, ci și la temperaturile excesive, degajate de rularea în asemenea condiții. 

O variațiune timpurie a anvelopelor runflat este reprezentată de pneurile cu inel interior de susținere. Realizat din poliuretan, acesta este o soluție menită să mențină fermitatea și forma jantei pe parcursul rulării. 

În ultimii ani, progresele industriei producătoare de cauciucuri a dus la o inovație ce putea părea, inițial, demnă de literatura SF: anvelopele cu auto-etanșare. Acestea conțin o garnitură cu gel dens, vâscos și foarte adeziv, care umple instantaneu perforația. 

marcaje anvelope runflat

Marcaje anvelope runflat 

Marcajele particulare pentru cele mai cunoscute marci de anvelope sunt următoarele:

  • Dunlop – DSST (Dunlop Self Support System)
  • Michelin – ZP (Zero Pressure)
  • Continental – SSR (Self Supporting RunFlat) și CSR (Conti Support Ring)
  • Pirelli – RFT (RunFlat Tyres)
  • Goodyear – ROF (Run On Flat) și EMT (Extended Mobility Tyre)

De asemenea, producătorii cu renume au brevetat propriile tehnologii de anvelope runflat. De exemplu, Bridgestone folosește BSR (Bridgestone Support Ring), adică un inel în interiorul anvelopei, sub banda de rulare. Un alt exemplu concludent este sistemul PAX, utilizat de Michelin.

Dacă ești în căutarea unei afaceri în domeniul auto, o vulcanizare poate fi profitabilă dacă deții 👉 echipamentele necesare care să acopere cu rapiditate și profesionalism cerințele clienților.

Tipuri de anvelope runflat 

Dincolo de sezonalitatea vara, iarnă sau all season, uite care sunt tipurile de anvelope runflat:  

  • Anvelope runflat cu margini ranforsate – prezintă margini/flancuri extrem de solide care, în cazul unei pene de cauciuc, preiau sarcina și îți dă posibilitatea să continui drumul până la o vulcanizare.
  • Anvelope runflat cu auto-obturare (sigilare) – prezintă un gel de etanșare la interior, care etanșează rapid orice perforație a cauciucului. Agentul de sigilare menține presiunea aerului, doar că acționează la perforații de cel mult 5 mm în banda de rulare.
  • Anvelope runflat cu inel reazem – sunt utilizate pe autovehiculele speciale, fiind extrem de solide și cu rezistență pe mai mulți kilometri decât celelalte tipuri. Folosesc jante speciale cu un inel rezistent, care să susțină sarcina autovehiculului.

Descoperă oferta noastră de 👉 ANVELOPE pentru mașina ta. Alege-le pe cele care se regăsesc și în Cartea de Identitate a Vehiculului!

Întrebări frecvente despre anvelopele run-flat

Uite câteva dintre cele mai frecvente întrebări legate de anvelopele runflat:

Cât timp poți merge cu anvelopele runflat?

Fiecare producător de anvelope runflat stabilește distanța maximă cu care poți circula cu acest tip de cauciucuri care au suferit o pană, dar care nu necesită o intervenție imediată din partea ta. Cel mai adesea, este vorba de o distanță rutieră de cel mult 80 de km. 

Anvelopele runflat se pot repara? 

Anvelopele runflat se pot repara la vulcanizări auto care sunt specializate în acest tip de intervenții și dotate cu echipamentele necesare. Excepția este la anvelopele cu margini ranforsate care, în cele mai multe cazuri, nu se mai pot repara.

Anvelopele runflat afectează manevrabilitatea? 

Manevrabilitatea nu este afectată, dacă ai anvelope runflat care suferă o perforație. Din contră, îți oferă posibilitatea să ajungi la o vulcanizare. În rest, un autovehicul cu acest tip de anvelope se manevrează în condiții aproape normale, rulajul fiind, totuși, ceva mai dur, cu o diferență sesizabilă mai ales pe timpul iernii, din cauza faptului că pereții sunt rigizi și că rezultă o anvelopă mai grea. 

În orice caz, dacă alegi anvelope runflat, ai în vedere un sistem de monitorizare a presiunii în pneuri. 

avantaje runflat

Avantaje și dezavantaje Run Flat

Avantajul evident, oferit de un set de cauciucuri runflat, este autonomia extinsă, față de cele standard. Nimeni nu își dorește să experimenteze o pană în drumul către serviciu, în plină aglomerație urbană, sau, mai rău, către destinația de vacanță, cu portbagajul plin de bagaje și cu copii nerăbdători la bord. Odată ce ai avantajul de a conduce o mașină echipată cu anvelope de tip run-flat, te vei putea bucura, concret, și de următoarele atuuri. 

Avantaje run flat:

  • posibilitatea de a-ți continua drumul, pe o distanță de până la 80 de km, în funcție de specificațiile fiecărui producător de anvelope. Practic, poți ajunge chiar la destinația dorită sau direct la vulcanizare;
  • atingerea unei viteze maxime de 80 km/h;
  • menținerea unui control deplin asupra mașinii, datorită stabilității foarte bune;
  • eliminarea riscului ca anvelopa să fie tăiată sub presiunea jantei sau să deteriorezi janta;
  • eliberarea spațiului ocupat, în mod tradițional, de roata de rezervă, respectiv nu mai pierzi timpul cu montarea unei roți de rezervă în trafic.

Pe autovit.ro, găsești o gamă variată de 👉 PIESE auto, disponibile pentru a fi achiziționate și montate pe mașina ta. 

Nici în producția de anvelope nu există soluții perfecte, ci doar variante convenabile. Tehnologia Run Flat evoluează, iar la un moment dat, era văzută drept viitorul standard în industrie. 

Adoptarea ei de producătorii din zona premium părea un pas premergător în extinderea logică către mașinile de buget. Câteva dintre motivele pentru care acest lucru nu s-a întâmplat încă sunt, totodată, dezavantaje run flat pe care le resimt utilizatorii. 

Dezavantaje run flat: 

  • uzura mai rapidă a benzilor de rulare, față de cele standard, din cauza rigidității marginilor și compusului mai moale, folosit în zona de rulare;
  • prețul de achiziție al anvelopelor run-flat este considerabil mai mare decât al celor standard. Mai mult, pot necesita jante dedicate;
  • imposibilitatea de a dota un automobil cu anvelope runflat, dacă acestea nu au făcut parte din dotarea de serie. Astfel spus, nu poți echipa o mașină care nu este omologată pentru asemenea anvelope;
  • dificultatea de a găsi rapid anvelope runflat pe stoc, chiar și la magazinele online. Timpul de așteptare până la livrarea comenzii poate fi mare;
  • numărul relativ mic de vulcanizări specializate în remedierea problemelor acestui tip de anvelope sau costul de reparație prea mare.

Cu informațiile de mai sus, acum știi care sunt motivele pentru care merită să alegi anvelope runflat. În egală măsură, vei putea analiza dacă această soluție mărește inutil costurile generate de mașina pe care o conduci sau vrei să o achiziționezi. 

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)