autovit.ro
B SECTIUNI

Ce sunt senzorii SRS și ce reprezintă aprinderea acestui martor de bord

Poate ai văzut scris SRS pe anumite elemente interioare ale mașinii tale, dar nu ai stat niciodată să aprofundezi subiectul, de altfel, unul foarte important de cunoscut pentru orice șofer. Hai să vedem împreună ce sunt senzorii SRS și din ce cauze poate rămâne aprins martorul de bord SRS.

Ce sunt senzorii SRS

SRS ori Supplemental Restraint System este un sistem pasiv de protecție a șoferului și a pasagerilor care se află într-o mașină. În traducere liberă, este un Sistem de Reținere Suplimentar, din care nu lipsesc procese și componente de siguranță ce îți pot salva viața, în cazul unui accident rutier. Vorbim, în principiu, despre airbaguri, dar mai sunt și alte aspecte importante.

Cu alte cuvinte, senzorii SRS declanșează airbagurile mașinii în cazul unui impact mai violent, însă vom vedea că mai au și alte roluri. Fiind un sistem pasiv de protecție, integrat de producătorul auto al mașinii, nu ai opțiuni de activare/dezactivare. Ei devin „activi” în momentul pornirii motorului și acționează automat, în cazul producerii unui accident.

senzor srs

Poziționarea acronimului SRS diferă de la o mașină la alta, deoarece nu toate mașinile au același număr de airbaguri. Așa cum bine știi, există mai multe tipuri de airbaguri: frontale, laterale, de genunchi, cortină sau plafon. Cel mai adesea, la majoritatea mașinilor, vedem scris SRS Airbag pe volan. 

De asemenea, mai putem vedea SRS inscripționat pe stâlpii mașinii sau pe planșa de bord din zona pasagerului din dreapta, acolo unde se află montat airbagul pentru protecția pasagerului. Chiar dacă nu vedem SRS scris undeva, asta nu înseamnă că mașina nu are airbaguri sau sisteme de siguranță de bază. Principiul de funcționare, pe care îl vei afla ceva mai jos, este similar.

Așa cum spuneam, senzorii SRS sunt integrați într-un sistem complex de siguranță pasivă a unei mașini, nu doar în airbaguri. De exemplu, în dispozitivele de pretensionare a curelelor de siguranță sau în tetiere. Centurile și tetierele fac parte și ele din sistemul de reținere suplimentară, prin simplul fapt că „rețin” corpul în scaun și îl protejează într-un accident.

Pentru o protecție adecvată, purtarea centurii de siguranță este obligatorie, deoarece senzorii și sistemul SRS nu o înlocuiesc, ci, așa cum spune denumirea tehnică, doar o suplimentează sau, altfel spus, o completează.

În căutarea și alegerea unei mașini potrivite, sunt numeroase aspecte de urmărit. Considerăm că siguranța este unul dintre ele. Vezi categoria de AUTOTURISME SECOND-HAND și uită-te după modele cu multiple airbaguri și sisteme de siguranță active și pasive.

cum functioneaza senzorii srs

Cum funcționează senzorii SRS

Senzorii SRS funcționează în permanență în timpul conducerii mașinii, fiind activați la fiecare pornire a motorului. Ei fac parte dintr-un ansamblu electronic complex, conectat la sistemul electric al autoturismului.

Aceștia măsoară diverși factori și analizează împrejurări din trafic, precum impacturi (senzori de impact) sau creșterea vitezei de circulație (senzori de viteză). Senzorii produc o serie de semnale electrice care ajung la unitatea centrală de control și, ulterior, la capsele pirotehnice de la centuri și airbaguri. Procesele se derulează foarte rapid, de ordinul milisecundelor.

Capsele pirotehnice au rolul de a declanșa umflarea pernelor de airbag, respectiv de a strânge centura de siguranță, în cazul unui impact.

Cu alte cuvinte, senzorii SRS declanșează airbagurile, respectiv pretensionează centura de siguranță, astfel încât corpul să fie protejat la impact și mișcarea în scaun să fie una cât mai limitată.

Ai auzit de ⏩ cartea de salvare a masinii? Citește ce este, cum se obține și de ce este utilă.

martor de bord srs

Ce înseamnă aprinderea martorului de bord SRS

Dacă în bordul mașinii tale apare martorul de bord SRS și, mai important decât atât, rămâne aprins în timp ce circuli cu mașina, trebuie să ajungi neapărat la un service pentru diagnosticarea și rezolvarea problemei.

Aprinderea martorului de bord SRS poate însemna că airbagurile nu se vor declanșa în cazul unui accident, respectiv gradul de protecție la impact este unul mai redus decât în mod normal. Prin urmare, nu trebuie să te joci în ceea ce privește siguranța la volan.

Cauze aprindere martor de bord SRS

Sunt mai multe cauze în care martorul de bord SRS se va aprinde, după cum urmează:

  1. Prima cauză – și cea mai comună – este defectarea sistemului de airbag. Avertizarea SRS poate însemna, așadar, că starea de funcționare a airbagurilor nu mai este corespunzătoare pentru siguranța circulației, respectiv airbagul este defect sau uzat. În acest caz, airbagurile nu se vor mai declanșa la un eventual impact;
  2. A doua cauză face referire la sistemul de pretensionare a centurilor de siguranță. Mai exact, dacă sistemul de pretensionare nu mai funcționează cum trebuie, se va aprinde martorul de bord SRS. Motivele pentru care se poate întâmpla asta sunt variate, de la acumularea de mult praf și mizerie la șocuri fizice, intervenții neautorizate etc.;
  3. A treia cauză privește în mod direct senzorii de impact. Aceștia sunt foarte importanți în funcționarea corectă a sistemului SRS, respectiv au rolul de a detecta coliziunile. În momentul în care un senzor de impact este defect, se va aprinde martorul de bord SRS.

Dincolo de cele trei cauze principale menționate mai sus, mai sunt și cauze secundare, legate de probleme electrice sau electronice, de factori externi sau accidente anterioare. Așadar, un martor de bord SRS poate rămâne aprins și în cazul în care:

  1. Conexiunile, respectiv cablajele și conectorii, sunt slăbite sau deteriorate;
  2. Există erori de funcționare provenite de la unitatea centrală de control. În această situație, un scanner OBD (On-Board Diagnostics) va depista eroarea și va indica informații utile pentru rezolvarea ei. Atenție, simpla ștergere a erorii nu înseamnă rezolvarea problemei. Într-un timp scurt, eroarea poate reapărea;
  3. Bateria de rezervă, cu care este echipată unitatea centrală de control al airbagurilor, este descărcată; prin urmare, ea nu mai poate stoca date și informații;
  4. Umiditatea excesivă sau temperaturile extreme sunt principalii factori de mediu care pot afecta buna funcționare a senzorilor SRS;
  5. Accidentele anterioare vor provoca, inevitabil, deteriorarea unor componente SRS esențiale. Prin urmare, ele trebuie înlocuite într-un service, pentru a nu avea probleme cu menținerea martorului de bord SRS aprins;
  6. Deși sunt rare situațiile, senzorii SRS pot interfera în mod negativ, afectând funcționarea corectă, cu unde electromagnetice mai puternice.

Indiferent de cauza aprinderii martorului de bord SRS, nu vei putea rezolva problema pe cont propriu, mai ales în lipsă de cunoștințe și echipamente de diagnostic. Prin urmare, trebuie să mergi, am spune de urgență, într-un service auto, unde un specialist te va ajuta să depistezi cauza pentru care martorul de bord SRS rămâne aprins.

Interesează-te și vezi dacă găsești soluții potrivite pentru problemele mașinii tale. Caută în oferta de 👉 PIESE AIRBAG SRS de pe Autovit.ro!

sistem srs

Cum se întreține sistemul SRS al mașinii

Sistemul SRS al unei mașini, cu toate componentele și procesele aflate mai sus, este proiectat să fie unul durabil. Totuși, o abordare corectă este ca, periodic, să se acorde atenție în ceea ce privește buna lui funcționare. Astfel, ține cont de următoarele sfaturi:

  • Inspecția vizuală a componentelor SRS este importantă pentru a depista eventualele semne de deteriorare;
  • Scanarea erorilor se poate face periodic, chiar și în absența unui martor de bord aprins;
  • Intervenții de service respectate, mai ales dacă producătorul auto impune acest lucru la un interval de timp sau în urma unor rechemări în service.

De asemenea, în cazul în care sunt necesare intervenții care presupun înlocuiri, este absolut necesar să alegi piese și componente originale.

Cine sunt pionierii auto în SRS și cum se prefigurează siguranța la volan în viitorul apropiat

Mercedes se află printre pionierii SRS în Europa, fiind primii constructori auto care au pus airbaguri pe o mașină de fabrică, în anul 1980. Modelul era un precursor al S-Class-ului din prezent, și anume W126. Cei de la Mercedes-Benz au patentat propriul sistem de airbag, la începutul anilor 1970.

De altfel, Mercedes-Benz W126 mai prezenta o inovație interesantă pentru acele vremuri, și anume centurile de siguranță cu pretensionare. Având în vedere aceste aspecte, nu degeaba acest model era considerat printre cele mai sigure mașini pentru pasagerii din anii ’80.

Industria auto este într-o continuă evoluție, iar tehnologiile privind siguranța rutieră sunt în prim plan. Se urmărește creșterea nivelului de siguranță al șoferului, al pasagerilor, precum și al celorlalți participanți la trafic, cu focus pe pietoni. 

Astfel, airbagurile adaptabile, ajustarea pretensionării centurilor de siguranță, monitorizarea ocupanților mașinii și tehnologiile de evitare a coliziunilor sunt câteva dintre preocupările specialiștilor auto, în vederea unui viitor mai sigur la volan. Pe de altă parte, o altă provocare este și integrarea SRS în vehiculele autonome.

Că tot am vorbit de viitor, descoperă ⏩ masina viitorului, cu cele mai noi tehnologii auto menite să revoluționeze experiența de conducere.

În concluzie, SRS este un sistem de reținere suplimentară, esențial pentru siguranța în trafic. Totuși, dacă nu porți centura de siguranță, eficiența sistemului SRS se reduce semnificativ. De altfel, airbagurile și centurile de siguranță sunt elemente cheie care au o eficiență sporită împreună. 

De aceea, dincolo de celelalte sisteme de siguranță pasive și active, producătorii auto, poliția și specialiștii în ceea ce privește siguranța în trafic recomandă întotdeauna purtarea centurii de siguranță. Acest comportament adecvat și sistemul SRS al mașinii pe care o conduci te vor proteja în cazul unui impact. Drumuri sigure să ai!

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)