Transfăgărășan înseamnă emoție, adrenalină și superlative. Toate la pachet. Nu știm dacă este mai bine să fii pasager sau șofer. Probabil și una, și alta. Fără îndoială, șoferii care vor parcurge acest drum alpin spectaculos o să rămână cu o experiență unică de condus. Descoperă totul despre Transfăgărășan!
- Transfăgărășan România: „cel mai spectaculos drum din lume”
- Cum ajungi pe Transfăgărășan
- Informații despre Transfăgărășan
- Obiective turistice Transfăgărășan
- Sfaturi de conducere pe Transfăgărășan
Transfăgărășan România: „cel mai spectaculos drum din lume”
Transfăgărășan este cel mai frumos drum montan din România. Nu o spunem doar noi, ci este părerea unanimă a românilor. Numeroase publicații internaționale l-au inclus în lista celor mai spectaculoase drumuri din lume. Prezentatorul britanic Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii celebrii Top Gear, a afirmat „this is the best road in the world!”.
Așadar, totul este la superlativ. Transfăgărașanul, „capodopera” anilor ’70, este cea mai de preț moștenire în ceea ce privește infrastructura rutieră a țării din toate timpurile. Avem cu ce ne mândri, dar oare chiar conștientizăm cu adevărat asta?
La o simplă căutare „poze Transfăgărășan” pe internet, „să vezi și să nu crezi” pare să fie cea mai potrivită expresie. Pe bună dreptate. Ocazia de a parcurge Transfăgărășanul integral, pe toată lungimea lui și cu tot spectacolul natural și antropic oferit, trebuie concretizată măcar o dată în viață. Ai să te convingi de ce.
Când este deschis Transfăgărășanul
Drumul Transfăgărășan se deschide anual, în urma efortului deszăpezirii, de către autoritățile competente. În principiu, deschiderea are loc la data de 30 iunie (sau chiar puțin mai devreme), iar închiderea acestuia se face la sfârșitul lunii octombrie. Prin urmare, Transfăgărășanul este deschis doar 4 luni pe an. Totodată, pe timp de vară sunt restricții de circulație între orele 22:00-6:00!
Iarna, drumul este deschis oficial până la Complexul Turistic Piscul Negru (kilometrul 104), din direcția sudică, respectiv până la Cabana Bâlea Cascada (kilometrul 131), din direcția nordică. De aici se poate ajunge la Bâlea Lac cu telecabina. Mașinile trebuie echipate de iarnă, cu cauciucuri de sezon și lanțuri antiderapante. Segmentele spectaculoase ale Transfăgărășanului închise pe timpul iernii sunt expuse unor condiții severe, precum zăpadă, avalanșe sau căderi de stânci. Prin urmare, nu ignora restricțiile de trafic impuse de autorități.
Când să vizitezi Transfăgărășanul
Cel mai bun moment pentru a vizita Transfăgărășanul îl considerăm a fi în iulie sau septembrie. Totuși, pe cât posibil, evită zilele de weekend sau sărbătorile legale.
În luna august sau „luna concediilor”, o să ai parte de foarte multă aglomerație pe traseu, în locurile de belvedere și amenajările turistice.
Din octombrie precipitațiile își fac apariția mai des, însă vei avea și un drum mai liber de parcurs și admirat. Poți avea noroc și de vreme însorită!
Cum ajungi pe Transfăgărășan
Denumirea tehnică a Transfăgărășanului este DN7C. Drumul asfaltat, cu o singură bandă pe sens și acostament, care traversează cei mai înalți munți din țară, Munții Făgăraș, leagă două mari regiuni ale României: Muntenia cu Transilvania.
Drumul DN7C începe din localitatea argeșeană Bascov (mulți luăm ca punct de pornire Arefu), dacă pornești din Sud, acces via Curtea de Argeș, respectiv localitatea sibiană Cârțișoara, dacă pornești din Nord, cu acces prin E68. Am menționat așa, deoarece majoritatea preferă să parcurgă Transfăgărășanul de la Sud la Nord.
Totodată, din punctul de vedere al dificultății, se poate spune că este mai ușoară această abordare. Nouă însă ni se pare mult mai atractiv să parcurgi Transfăgărășanul de la Nord la Sud. Așadar, dacă plănuiești o vacanță mai lungă prin România și îți dorești să incluzi Transfăgărășanul, poți lua în calcul varianta de acces prin Drumul European E68, ce leagă Brașov de Sibiu.
Având în vedere condițiile meteorologice, starea drumului Transfăgărășan este destul de bună. Avem și o veste interesantă la final de articol.
Pregătește-te să parcurgi drumuri spectaculoase cu 👉 anvelope noi din oferta Autovit.ro!
Informații despre Transfăgărășan
Istoric
Construit între anii 1970-1974, la cererea lui Nicolae Ceaușescu, Transfăgărășanul a fost gândit inițial ca un drum strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și Sibiului, în contextul în care sovieticii invadaseră Cehoslovacia (1968). De asemenea, el mai avea și un rol forestier și, în cele din urmă, în bazele proiectului a apărut și stațiunea turistică de la Bâlea Lac. La început s-a dorit construcția unui drum cu o singură bandă, dar ulterior Nicolae Ceaușescu a decis ca drumul să aibă două benzi. Bine a făcut!
Transfăgărășanul a fost construit într-un mod inedit: o subunitate de geniu a Armatei Române a pornit construcția din Nord, iar o altă subunitate a pornit construcția din Sud. Într-un final, cele două subunități au ajuns într-un punct comun, denumit „Poarta Întâlnirii”. Celor două regimente de militari li s-au alăturat lucrători civili.
Cifre
- Lungime Transfăgărășan (DN7C): 151 km, dintre care 92 km pe axa sud-nord a Munților Făgăraș (drum alpin);
- Punct maxim altitudine Transfăgărășan: 2042 m, în zona tunelului de lângă Bâlea Lac;
- 830 de podețe, 27 viaducte, 5 tuneluri;
- Tunelul Capra-Bâlea este cel mai lung tunel rutier din România, cu o lungime de 887 m;
- S-au folosit peste 6500 de tone de dinamită pentru dislocarea a peste 3 milioane de tone de roci.
Curiozități
- Au existat schițe și planuri de construire a unui drum care să străbată Munții Făgăraș dinaintea Epocii de Aur a lui Ceaușescu. De altfel, în scopul construcției barajului Vidraru (finalizat în 1965) exista deja un drum forestier în zonă;
- În propunerea inițială se menționa și construirea unui tunel de circa 7 km, care să evite zona de gol alpin. Astfel, Transfăgărășanul ar fi putut fi deschis pe parcursul unui an întreg. Pe de altă parte, dacă ne gândim acum la această idee, ar fi însemnat și că o mare parte din spectaculozitatea rutieră s-ar fi pierdut. S-a renunțat la această propunere din motive de costuri și dificultate;
- Se voia un traseu pe malul vestic al Lacului Vidraru, dar din motive de dificultate, cu toate că ar fi fost un traseu mai scurt cu 10 km, constructorii au ales malul estic. Ocolul mare pe marginea Lacului Vidraru s-ar fi putut scurta prin construirea unui viaduct, însă s-a renunțat la această idee din motive de costuri;
- Eforturile financiare pentru realizarea acestui drum montan au fost imense, ca de altfel și sacrificiile sau pierderile de vieți omenești. Cu toate că specificul Munților Făgăraș permitea circa 4-5 luni de muncă, la Transfăgărășan s-a lucrat aproape continuu;
- Deschiderea oficială a drumului s-a realizat, în prezența lui Nicolae Ceaușescu, la data de 20 septembrie 1974, cu un an întârziere din cauza condițiilor meteo. Totuși, drumul asfaltat, așa cum îl știm în prezent, s-a finalizat în anul 1980. Să nu uităm faptul că dincolo de drumul asfaltat, au mai fost lucrări de consolidare versanți, amenajări hidrografice etc.;
- Sunt două monumente ridicate în memoria celor care au desăvârșit cu succes acest proiect spectaculos. Unul este la cota 1200 și poartă denumirea de „Poarta Geniștilor”, de la trupele de geniu ale Armatei Române. Celălalt este la cota 1600 și poartă denumirea de „Poarta Întâlnirii”, locul unde s-au întâlnit din sens opus cele două subunități de geniu care au construit Transfăgărășanul;
- Realitate sau mit, se pare că în apropiere de „Poarta Întâlnirii” drumul s-ar fi construit peste un buldozer. Utilajul ar fi fost cuprins de o avalanșă de stânci în timpul lucrărilor, iar din cauza dificultăților de scoatere, buldozerul a fost abandonat în solul mlăștinos al zonei;
- Tunelul Capra-Bâlea, care trece pe sub creasta Munților Făgăraș, este iluminat electric și ventilat natural, având inclusiv un trotuar pietonal pentru turiști și amatorii de drumeții. Aici se face legătura dintre axa Sud-Nord a Transfăgărășanului. Un aspect interesant pe care îl poți sesiza, după trecerea tunelului, se leagă de situația meteo: dacă pe segmentul sudic ai avut vreme însorită, pe segmentul nordic poți avea vreme închisă și ploaie;
- Deși este cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărășanul nu este cea mai înaltă șosea alpină din țara noastră. Primul loc îi revine Transalpinei, ce se înalță la altitudinea maximă de 2145 m.
Acum că ai aflat cele mai importante informații despre Transfăgărășan, este timpul să descoperi și principalele obiective turistice unde să oprești.
▶ Citește și despre alte drumuri spectaculoase din Romania pe care le poți parcurge cu mașina.
Obiective turistice Transfăgărășan
Ne rezumăm la atracțiile care se regăsesc pe drumul alpin, adică pe cei circa 90 de kilometri. Astfel, principalele obiective turistice Transfăgărășan sunt următoarele:
- Cetatea Poenari
Primul sau ultimul obiectiv turistic de interes, depinde cum începi traseul, este în apropiere de localitatea Arefu, județul Argeș. Pentru a ajunge la ruinele cetății Poenari, fostă reședință a lui Vlad Țepeș, ai de urcat și coborât nu mai puțin de 1480 de trepte. - Barajul Vidraru
Barajul Vidraru este locul unde se întâlnesc toți cei care vin din ambele sensuri de mers ale Transfăgărășanului. La Vidraru vei admira cel mai înalt baraj din România, cu o înălțime de 166 m.
- Bâlea Lac
Altitudinea maximă a Transfăgărășanului se întâlnește la Bâlea Lac, un lac glaciar format în inima Munților Făgăraș. Vara, în plină zi caniculară, aici vei găsi temperaturi răcoroase, priveliști montane impresionante, dar și cea mai spectaculoasă panoramă a șoselei Transfăgărășan.
- Cascada Bâlea
La Cascada Bâlea se ajunge în drumeție. Este situată între vârfurile Moldoveanu și Negoiu, fiind cea mai mare cascadă în trepte din România. După Cascada Bâlea, se continuă coborârea spre drumul E68 care leagă Brașov de Sibiu.
Dincolo de locurile turistice, pe Transfăgărășan se organizează tot felul de evenimente interesante precum Raliul Argeșului, Turul Ciclist al Sibiului etc. Înainte de a pleca la drum, verifică dacă nu cumva o porțiune din drum este închisă pentru desfășurarea evenimentelor planificate.
Sfaturi de conducere pe Transfăgărășan
La prima experiență de condus pe Transfăgărășan, și chiar și la următoarea, vei avea emoții. Dacă nu imediate, cu siguranță undeva pe parcursul drumului.
Ele vor apărea din cauza condițiilor speciale de condus pe care le oferă acest drum montan spectaculos. Specificul Transfăgărășanului sunt numeroasele viraje și curbe, rampe și pante. Serpentinele celebre care fac înconjurul lumii au fost necesare pentru a se putea conduce pe această șosea montană impresionantă!
Înainte de sfaturi, hai să începem cu principalele segmente rutiere.
Segmente rutiere celebre
1. Cetatea Poenari – Barajul Vidraru
Este un segment rutier de drum stâncos, care te pregătește pentru ceea ce va urma. Vei rămâne uimit de modul în care tunelurile străpung versanții și de viaductele care completează peisajul spectaculos al munților. Segmentul se termină cu Barajul Vidraru, o adevărată lucrare inginerească, cu un cadru natural care pur și simplu îți taie răsuflarea. Tronsonul de drum Cetatea Poenari – Barajul Vidraru este preferat de foarte mulți turiști, mai ales în weekend, mulți dintre aceștia făcând și cale întoarsă aici.
2. Hotel Conacul Ursului – Lacul Bâlea
Pregătirea pentru spectacolul Munților Făgăraș începe cu păduri de brazi. Dincolo de ele, văile încep să se deschidă, iar culmile montane să-și facă apariția. Pe măsură ce înaintezi, altitudinea crește din ce în ce mai mult, iar peisajul devine impresionant de privit. Punctul culminat al acestui segment de drum este tunelul Capra-Bâlea, respectiv atingerea celei mai înalte altitudini a Transfăgărășanului (2042m). Urmează lacul glaciar și cabana Bâlea. Aici meriți o mai lungă și binemeritată pauză.
3. Lacul Bâlea – Cascada Bâlea
Golul Alpin, fără îndoială cel mai spectaculos segment rutier, se află în partea nordică a Transfăgărășanului. Practic, privit de sus, Transfăgărășanul seamănă cu o pistă de curse. În realitate, este un drum alpin plin de serpentine uimitoare. Imaginea acesta este cunoscută în întreaga lume. Serpentina în ac de păr a lui Radovici, topograf militar, este considerată una dintre cele mai frumoase!
Primul sfat de care să ții cont este să te odihnești bine înainte de a conduce pe Transfăgărășan. Atenția deosebită la serpentine, adaptarea vitezei, folosirea franei de motor, păstrarea distanței față de celelalte mașini, deoarece în perioadele de vacanță se poate merge în coloană, sunt iarăși aspecte esențiale pe care trebuie să le pui în practică la volan. De asemenea, trebuie să ai experiență cu plecarea din rampă și utilizarea frânei de mână sau activarea funcției Auto Hold.
Ca șofer vei avea parte de o experiență unică de condus, însă vei rata și destule peisaje spectaculoase. Îți recomandăm să montezi o 👉 camera video de bord pentru a înregistra întreaga aventură de pe Transfăgărășan!
Continuăm sfaturile cu o secțiune de Q&A, care acoperă întrebările și răspunsurile la principalele nelămuriri cu privire la conducerea pe Transfăgărășan.
Q&A Transfăgărășan
Se poate parcurge rutier Transfăgărășanul într-o zi?
Da. În timpul verii, când există și avantajul luminii zilei, Transfăgărășanul poate fi parcurs fără probleme cap-coadă, fie dinspre Curtea de Argeș, fie dinspre Cârțișoara. Poți face opririle clasice la Bâlea Cascadă (Telecabină), Bâlea Lac și Barajul Vidraru. Îți recomandăm să începi urcarea pe Transfăgărășan în cursul dimineții (ora 8-9), pentru a nu fi presat de timp și a preîntâmpina diverse situații legate de trafic. Parcurgerea Transfăgărășanului se poate realiza, în funcție de durata și numărul de opriri, în 4-5 ore.
Conducerea pe șoseaua Transfăgărășan este sigură?
CNAIR face tot posibilul ca circulația pe acest drum montan să se desfășoare în condiții cât mai sigure. Totuși, natura își poate spune cuvântul pe anumite sectoare marcate ca fiind periculoase, mai ales în timpul iernii. În principal, ca de altfel în orice regiune montană, este vorba despre pericolul căderii de pietre/stânci.
Există benzinării pe Transfăgărășan?
Nu există stații de alimentare cu combustibil pe Transfăgărășan. De asemenea, nu ai stații pentru încărcarea mașinilor electrice. Așadar, asigură-te că ai carburant suficient sau autonomie pentru parcurgerea drumului. Poți alimenta fie din zona Curtea de Argeș, fie de pe Drumul European E68 (între Sibiu-Brașov).
Ar trebui să conduc o mașină cu cutie automată sau manuală?
Nu contează. Orice mașină poate parcurge Transfăgărașanul, indiferent de motorizare, tracțiune, garda la sol sau clasă. O mașină echipată cu o cutie automată va spori însă gradul de confort al șoferului.
Se poate conduce noaptea pe Transfăgărășan?
Nu se poate conduce pe Transfăgărășan noaptea. Între orele 22:00 – 6:00 circulația pe Transfăgărășan este interzisă din motive de siguranță rutieră. Îți reamintim faptul că drumul nu este prevăzut cu elemente reflectorizante pentru condusul pe timp de noapte.
Care este limita de viteză recomandată?
40-50 km/h, cu atenție sporită și adaptarea vitezei în funcție de condițiile de drum, precum și la factorii atmosferici de moment. Ploaia sau nebulozitatea își poate face oricând apariția pe acest drum. Pe segmentele de coborâre se recomandă folosirea frânei de motor, dar și păstrarea unei viteze de deplasare prin care să îți asiguri controlul mașinii.
Șofer începător. Pot conduce pe Transfăgărășan?
Legal, da. Totuși, dacă tocmai ai obținut permisul, este recomandat să parcurgi Transfăgărășanul după ce ai căpătat măcar câteva luni de experiență în condus și îți cunoști mașina (stăpânirea corectă a treptelor de viteză, abordarea în siguranță a virajelor etc.). Ține cont și de faptul că este un drum montan solicitant și, la un moment dat, va apărea oboseala la volan. O variantă ideală este să fii însoțit de un șofer experimentat. Pe lângă faptul că îți poate da sfaturi și încredere, te poate înlocui la volan atunci când este cazul.
Fii precaut și evită evenimentele nedorite din călătoriile tale! Efectuează o 👉 verificare generala a masinii înainte de a porni pe Transfăgărășan.
Din punctul de vedere al construcției și al faptului că traversează cei mai înalți munți din țara noastră, Transfăgărășan rămâne cel mai spectaculos drum montan din România și nu numai. O veste îmbucurătoare ar fi faptul că se va începe modernizarea acestui drum, ceea ce, sperăm noi, va duce la o siguranță rutieră mai bună și la condiții turistice mai adecvate.
Sursa foto: Shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.