autovit.ro
B SECTIUNI

Cele mai mari schimbări din piața auto ca urmare a crizei Coronavirus

Piața auto a fost lovită din plin de criza epidemiei de Coronavirus. Efectul este unul de domino și scăderile înregistrate de piața auto nu au atins încă cel mai jos punct. Cifrele arată clar că industria automobilelor este una din componentele esențiale ale economiei și că reducerea activității a afectat și va afecta grav societatea, în ansamblul ei. Cifrele seci arată că, în România, piața auto s-a redus cu 20%, în timp ce în Italia, țară lovită extrem de pandemia de Coronavirus, regresul este de 85%. 

Care sunt consecințele crizei de pe piața auto
Fabrici auto închise
Situația saloanelor auto și moto

Industria auto a început anul 2020 cu stângul

Industria auto a început anul 2020 cu o reducere a înmatriculărilor. La finele lunii ianuarie se înregistrau deja scăderi undeva în jur de 10%, în România, potrivit ACAROM iar în lunile următoare cifrele care contabilizau comprimarea din industrie și la înmatriculări de mașini noi, marcau valori negative din ce în ce mai mari. La începutul lunii aprilie cea mai serioasă scadere era în Italia, urmată de Franța cu 72%, Spania cu aproape 70%, Marea Britanie circa 45% și Germania cu aproape 40%. De notat este că toate aceste cifre sunt în evoluție, din păcate, una negativă. 

Principalul motiv al acestei situații este pandemia de Coronavirus. Scăderile din ianuarie au fost efectul imediat al reducerii activității din China, unul dintre principalii producători de subansamble. Marile companii producătoare și-au restrâns, rând pe rând, activitatea prin închiderea efectivă a liniilor de producție ca unică măsură posibilă pentru protejarea angajaților în contextul pandemiei de Coronavirus. 

De notat este că semnalul pentru prăbușirea pieței auto a fost dat de amânarea sau anularea saloanelor auto. Salonul auto de la Bruxelles, de la mijlocul lunii ianuarie, a fost singurul show auto european care s-a consumat efectiv. Restul evenimentelor s-au anulat ori au fost amânate pentru date care nu au fost anunțate.

Care sunt consecințele crizei de pe piața auto

Consecințele acestei situații fără precedent sunt multiple și greu de anticipat în totalitate. Industria auto este și va fi o componentă principală a economiei mondiale, europene și implicit a celei din România. 

Efectele până în acest moment:

  • China a înregistrat o prăbușire a comenzilor pentru piese și subansamble de circa 80%, fapt care va afecta serios economia acestei țări;
  • În Europa înmatriculările de mașini noi au scăzut în perioada ianuarie-martie, în medie cu 40%;
  • Circa 60% din angajații din industria auto din Europa sunt în șomaj tehnic;
  • Impactul bugetar, la nivelul fiecărui stat european și în economia europeană, va fi important și probabil va depăși estimările;
  • În Italia, piața auto a ajuns la nivelul anilor 1960; 
  • În Germania se estimează că între 100.000 și 800.000 de locuri de muncă ar putea fi puse în pericol, în funcție de durata pandemiei și de momentul reluării activității în sectorul auto;   
  • În 2020 se estimase o producție, la nivel global, de 14,7 milioane unități, valoare ce era oricum cu circa 15% sub nivelul lui 2019. În concluzie, căderea de pe piața auto în 2020 va fi mai mult decât importantă. 

Efectele crizei auto în România

Industria auto din România generează circa 14% din Produsul Intern Brut și asigură undeva la aproximativ 250.000 de locuri de muncă. O zi de lucru în industria auto înseamnă beneficii la buget de 124 de milioane de euro, bani care nu mai există în condițiile întreruperii activității ca urmare a pandemiei de COVID-19. 

Automobile Dacia a oprit în 19 martie producţia la Mioveni. Aici lucrau 14.700 de persoane, alte 10.000 de locuri de muncă fiind blocate în industria pe orizontală. Compania Ford a oprit producţia la uzi­na de la Craiova, tot în 19 martie. Peste 6.300 de an­gajaţi au intrat în şomaj tehnic și alte 2000 de persoane din industria conexă. 

Unul din avantajele celor care lucrează la Dacia și Ford este că, fiind vorba de forță calificată de muncă, firmele trebuie să găsească soluții pentru a-i menține, măcar în cea mai mare parte, în ciuda tuturor vicisitudinilor economice. 

Piața second-hand

Piața auto second-hand

Pe piața mașinilor noi, producătorii sunt siguri că vânzările vor scădea considerabil, criza economică obligând oamenii la prudență financiară. Nici în segmentul mașinilor second-hand lucrurile nu stau mai bine. În 2019, românii au înmatriculat peste 400.000 de mașini second hand, iar prognoza estimată de dealerii auto arată că cifra va fi considerabil mai mica în anul 2020, o arată datele ACAROM.


Dintr-un anumit punct de vedere, cei interesați de cumpărarea unei mașini rulate ar putea fi avantajați, pentru că imobilitatea la care suntem supuși în această perioadă a blocat mai ales  vânzările de mașini noi. Fluxul de mașini second-hand este oprit, iar investițiile mari se fac greu. 


Modificările introduse prin Ordonanța Militară 8, permite deplasarea pentru achiziția deautovehicule, piese de schimb pentru autovehicule și servicii de reparații auto. În condițiile în care nu se face precizarea explicită dacă este vorba despre achiziția de mașini noi sau second-hand, este clar că sunt incluse ambele categorii. De notat este faptul că tărgurile auto rămân închise. 


Cumparatorii se pot orienta către firmele autorizate care vând mașini la mâna a doua, fapt permis conform OM 8, care oferă și garanții, și siguranța investiției. Dealerii care vor rezista pe piață și care pot avea succes sunt cei care se vor adapta condițiilor, elaborând noi strategii de vânzare. Este cert că una dintre cele mai importante schimbări, provocate de situația curentă, constă în simplificarea fără precedent a unor etape din procesul de cumpărare și creșterea garanțiilor, concomitent cu reducerea prețurilor. 

Fabrici auto închise

Izolarea a fost și este încă singura soluție pentru a preveni infectarea cu Coronavirus, iar companiile auto s-au conformat rapid și au închis rând pe rând fabricile. Cumva, decizia a fost determinată nu doar de pandemie, ci și de faptul că existau goluri în aprovizionare, iar piața de desfacere s-a blocat, scrie just-auto.com

Impactul real pe care măsurile luate pentru reducerea infectărilor cu virusul COVID-19 îl vor avea asupra industriei auto este dificil de estimat, având în vedere că evoluția pandemiei este greu de anticipat. 

Consecințe economice grave

Fabrici închise și măsuri conexe luate de producătorii auto împotriva infectării cu coronavirus

  • Lamborghini și-a închis fabrica în Sant’Agata Bolognese;
  • Bentley a anunțat că fabrica sa din Crewe (Marea Britanie) s-a închis din 20 martie timp de patru săptămâni, cu posibilitatea de prelungire; 
  • BMW și-a închis fabricile din Europa, până în 19 aprilie, cel puțin; 
  • Rolls-Royce a închis fabrica din Goodwood, Marea Britanie;
  • Mini închide trei fabrici în Marea Britanie, în Oxford; 
  • Brembo a anunțat că fabricile sale (producătoare de piese și subansamble) italiene din Stezzano, Curno, Mapello și Sellero vor fi închise până la finele lui aprilie; 
  • Fiat Chrysler Automobiles a suspendat activitatea la filialele sale din Italia, Serbia și Polonia. Fiat Chrysler a închis și fabricile din SUA;
  • Ferrari a decis să suspende producția în Maranello și Modena;
  • Ford a oprit producția de vehicule și motoare suspendate la principalele sale fabrici din Europa, inclusiv cele din România, cel puțin până în 4 mai. Ford a anunțat că toți lucrătorii la nivel mondial care pot lucra de acasă trebuie să facă acest lucru începând cu 16 martie până la o notificare suplimentară; 
  • GM a anunțat că toți lucrătorii la nivel mondial care pot lucra de acasă trebuie să o facă începând cu 16 martie, inclusiv contractorii. GM a confirmat, totodată, că liniile de producție din America de Nord sunt și rămân închise cel puțin până la mijlocul lui aprilie;
  • Groupe PSA (Peugeot și Citroën, al doilea producător european de autovehicule) a anunțat pe 16 martie că își va închide toate locurile de producție de vehicule din Europa; 
  • Fabricile Dacia din România, parte a PSA, au fost închise la începutul lui martie și rămân închise până la începutul lunii ma. După 20 aprilie, se reia activitatea în Uzina Mecanică şi Şasiuri;
  • Honda și-a închis fabrica din Marea Britanie. Aceasta era oricum programată închiderii complete în 2021; 
  • Honda a suspendat producția în America de Nord, Canada și Mexic;
  • Hyundai și-a închis fabrica în Alabama, SUA;
  • Jaguar Land Rover a suspendat temporar producția la fabricile din Marea Britanie, cu intenția de a le redeschide în 20 aprilie. Fabricile din Brazilia și India sunt deschise, iar uzina de subansamble din China s-a redeschis pe 24 februarie; 
  • Nissan a oprit producția în Marea Britanie; 
  • Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) a suspendat producția, la fel ca Toyota Motor Manufacturing din Marea Britanie și Polonia;
  • Volvo Cars a anunțat că uzina sa din Belgia este închisă, iar uzinele din Suedia și SUA vor fi închise până la mijlocul lui aprilie, cu posibilitatea de prelungire în funcție de situație; 
  • Volkswagen Group a anunțat pe 17 martie că își închide treptat fabricile europene din Germania, Slovacia, Spania și Portugalia. Uzinele de componente din Franța și Germania sunt și ele cu activitatea suspendată.

Situația acestor linii de producție se schimbă la o zi la alta. Unele fabrici au prelungit perioada de suspendare a activității, în timp ce altele (liniile GM, Land Rover, dar și producătorii Peugeot și Citroën și Tesla, dar nu numai) au reconfigurat benzile de producție pentru a susține sistemele de sănătate publică și fabrică ventilatoare și alte echipamente medicale. 

O serie de fabrici din industria automobilelor au fost obligate să-și suspende activitatea ca urmare a opririi fluxului de piese și componente provenite din China. Între timp, deși liniile de producție au fost deschise în unele fabrici din industria automobilelor în China, efectul de domino al extinderii pandemiei de Coronavirus face ca redeschiderea activității în industria auto din Europa să rămână incertă. De notat este că redeschiderea unei unități de producție implică între una și două săptămâni, pentru a se atinge un ritm normal de lucru, toate fluxurile de intrare și ieșire fiind blocate. 

În România, programul Rabla, o modalitate extrem de utilă care a susținut vânzarea de mașini noi, pentru care există alocate fonduri bugetare continuă, iar ultimele prevederi ale Ordonanței Militare 8 specifică explicit că sunt permise deplasarea pentru achiziția de mașini noi. Oricum programul Rabla beneficia și de o foarte bună organizare și pentru realizarea tranzacțiilor în variantă online.

Saloanele auto au fost anulate sau amânate

Situația saloanelor auto și moto

Saloanele auto sunt esențiale pentru industria auto, în absența acestora toate planificările și strategia de viitor a pieței auto fiind afectate. 

Salonul auto din Geneva, Elveția, a fost primul eveniment al industriei auto anulat din cauza epidemiei de COVID-19. A fost și semnalul pentru căderea generală din industria auto. A urmat, apoi, salonul din New York, amânat pentru luna august. Clădirea în care se desfășura salonul newyorkez a fost, între timp, transformată în spital. 

Salonul auto din Detroit, considerat cel mai important eveniment auto din lume, a fost anulat. Evenimentul trebuia să aibă loc în iunie, iar sălile unde ar fi trebuit să aibă loc evenimentul au fost transformate și ele în spital. 

Salonul Auto de la Paris, cel mai important eveniment al industriei din Europa, organizat în toamnă, va fi și el anulat din cauza crizei COVID-19, dar organizatorii încă speră să poată menține măcar o parte dintre evenimentele secundare.  

Ultimul eveniment contramandat este Salonul Auto de la Beijing. Deși, oficial, situația se îmbunătățește în China, show-ul auto a fost amânat. Inițial, acesta ar fi trebuit să aibă loc în intervalul 21-30 aprilie. Se pare că motivul principal este imposibilitatea participanților de a se deplasa. Nu este exclus ca anul acesta salonul de la Beijing să fie marele eveniment auto al anului, în condițiile în care acesta nu a fost anulat, ci amânat pentru finalul lunii septembrie. Dacă va avea sau nu loc cu adevărat, rămâne de văzut.

Trebuie spus că există și o motivare strategică în toată această serie de anulări: niciun producător nu va lansa într-un show solitar noile sale producții, competiția fiind acerbă în domeniul auto. 

Este perioada în care cumpărarea unei mașini trebuie gândită foarte bine. Acesta poate fi un moment propice pentru a cumpăra o mașină, fie una nouă, fie una second-hand, pentru că în mod cert prețurile sunt în scădere, iar stimulentele și bonificațiile în creștere.

Sursa date:

https://www.just-auto.com/news/updated-daily-automotive-coronavirus-briefing-free-to-read_id194210.aspx

https://acarom.ro/blog/inmatriculari-autoturisme-in-romania-martie-2020/

Sursa foto: pexels/ shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)