autovit.ro
B SECTIUNI

Circulația cu o mașină cu parbriz spart: ce prevede legea

Să circuli cu o mașină care are parbrizul spart nu este numai o problemă de siguranță, ci poate avea și anumite implicații legislative. De aceea, dacă mașina ta are parbrizul spart din diverse motive, este bine să cunoști prevederile legale în vigoare, pentru a evita sancțiunile și pentru a te asigura că autovehiculul tău este în conformitate cu normele de siguranță.

Descoperă, în cele ce urmează, tot ce trebuie să știi despre circulația cu o mașină care are un parbriz spart.

Poți circula cu mașina dacă ai parbrizul spart?

parbriz spart

Atunci când ești interesat să afli dacă poți circula cu mașina când ai parbrizul crăpat sau spart, este important să știi că legislația nu conține prevederi specifice în acest sens. Totuși, în Codul Rutier sunt specificate următoarele:

  1. „Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei”.
  2. „Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor neasigurate obligatoriu de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de circulaţie, a celor pentru care a intervenit suspendarea înmatriculării, precum şi a vehiculelor înregistrate al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat ori este anulată.”

Așadar, dacă parbrizul mașinii tale este spart și îți obturează vederea în trafic, atunci putem considera că autovehiculul nu corespunde din punct de vedere tehnic pentru circulația rutieră. 

Dacă, în schimb, parbrizul este puțin fisurat sau ciobit într-un loc, de o piatră, de exemplu, și nu afectează siguranța și vizibilitatea în trafic, atunci încă poți să conduci pe drumurile publice fără să riști consecințe. Totuși, ține cont că, atunci când continui să conduci cu un parbriz fisurat sau puțin crăpat, în timp, acesta se poate deteriora și mai mult, afectându-ți vizibilitatea. 

Ce trebuie să faci atunci când constați că ai parbrizul spart

lege parbriz spart

Indiferent dacă parbrizul spart este rezultatul unei pietre proiectate din trafic sau al unui accident, este esențial să acționezi prompt și în mod adecvat pentru a-l repara sau pentru a-l înlocui.  

Fisura produsă de o piatră poate fi reparată fără bătăi de cap, la un service auto care oferă astfel de servicii. În schimb, dacă parbrizul a fost spart în urma unui accident, chiar și a unuia minor, ca șofer, ai obligația de a raporta incidentul la biroul de tamponări, de unde vei primi o autorizație de reparație a mașinii. Numai după ce intri în posesia autorizației poți să te prezinți la un service pentru reparații sau înlocuire.

👉Dacă îți dorești o mașină mai sigură, orientează-te spre cele cu an de fabricație mai recent, pentru că, de obicei, acestea includ ultimele tehnologii și caracteristici de siguranță. Descoperă autoturismele Mercedes-Benz fabricate în 2020 și alege-ți modelul dorit!

Principalul motiv pentru care merită să acționezi la timp pentru reparațiile necesare este siguranța. Parbrizul spart îți compromite vizibilitatea în trafic, ceea ce poate constitui un pericol de accidentare pentru tine și ceilalți participanți. În plus, fisurile și crăpăturile din parbriz pot duce și la afectarea structurii acestuia, ceea ce poate duce la probleme suplimentare în cazul unui impact, fiind o amenințare pentru siguranța ta și a pasagerilor.

Și integritatea interiorului mașinii poate fi afectată în cazul unui parbriz spart, deoarece acesta din urmă nu va mai fi la fel de protejat împotriva ploii, zăpezii, vântului etc. Astfel, tapițeria, covorașele și alte elemente din interiorul mașinii se pot deteriora în urma expunerii îndelungate la factori externi.

În același timp, dacă alegi să schimbi sau să repari parbrizul, contribui la îmbunătățirea aspectului estetic al mașinii. Deși pare un detaliu care poate fi ușor neglijat, atunci când vei dori să vinzi mașina, vei vedea că înlocuirea parbrizului spart sau fisurat poate adăuga valoare acesteia și te poate ajuta să găsești mai repede un cumpărător.

👉Dacă vrei să-ți înlocuiești mașina cu un model mai nou, intră pe autovit.ro și caută-ți autoturismul dorit în funcție de marcă, model, preț etc. Găsești câteva mii de anunțuri și cu siguranță mașina visurilor tale se află printre ele!

Nu în ultimul rând, înlocuirea sau repararea parbrizului te ajută să eviți consecințele legislative pe care le-ai suporta în cazul în care ai fi oprit în trafic de către un polițist.

Ce se întâmplă dacă ești oprit de Poliție și ai parbrizul spart

circulatie parbriz spart

Așa cum am menționat și mai sus, dacă parbrizul tău este fisurat sau puțin spart într-un anumit loc, fără să-ți obtureze vizibilitatea în trafic, poți să circuli pe drumurile publice și, dacă ești oprit de un polițist rutier, nu vei fi amendat.

Totuși, în cazul în care avaria este una evidentă și ești oprit de un polițist pentru control, poți fi amendat. 

Conform legii, orice accident, chiar și unul minor, trebuie raportat, pentru a primi drept de reparație a mașinii în 30 de zile de la producerea accidentului. Deci, dacă trec mai mult de 30 de zile și continui să conduci vehiculul cu parbrizul spart în urma accidentului, atunci acest lucru constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa I de sancțiuni (2-3 puncte-amendă), conform legii 195/2002 republicată, cu modificările și completările ulterioare.

👉Descoperă și ce trebuie sa faci daca iti gasesti masina lovita in parcare.

În același timp, conform art. 102 al aceleiași legi, constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni (9-20 puncte-amendă) conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat.

Îți reamintim că, în 2024, un punct amendă este egal cu 5% din valoarea salariului minim brut pe țară.

Poți să treci de ITP dacă ai parbrizul spart?

itp masina

Așa cum probabil știi, inspecția tehnică periodică (ITP) este unul dintre documentele în baza căruia un autoturism poate fi pus în circulație. Pe scurt, ITP-ul demonstrează că mașina rulează în condiții de siguranță și că îndeplinește criteriile din Codul Rutier.

Și, pentru că parbrizul este considerat o componentă de siguranță foarte importantă a mașinii, acesta este analizat cu atenție la inspecția tehnică periodică.

Deci, dacă nu ai o vizibilitate optimă în zona în care parbrizul este spart, mașina nu va trece de inspecția tehnică periodică decât dacă înlocuiești parbrizul. Dacă este vorba, însă, de o mică fisură, atunci nu ar trebui să fie o problemă pentru a trece de ITP.

Dacă te pregătești să faci inspecția tehnică periodică a mașinii, iată și alte motive care pot duce la respingerea mașinii la ITP:

  • sistemul de frânare ineficient;
  • defecțiuni la sistemul de iluminare;
  • caroseria afectată de rugină;
  • emisie prea mare de noxe.

În concluzie, pentru siguranța ta și a celorlalți participanți la trafic, este important să acționezi în conformitate cu legea și să iei măsurile necesare pentru a repara sau a înlocui parbrizul în cel mai scurt timp posibil de la producerea incidentului.

Sursă foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)