
Joi, 17 iulie, am gazduit cea de-a treia conferinta de presa Autovit.ro, in cadrul careia am discutat despre evolutia pietei auto in primul semestru al anului curent si am facut totodata comparatie cu aceeasi prioada a anului trecut.
In primul semestru al anului 2014 inmatricularile de masini noi au crescut cu 27% fata de aceeasi perioada a anului trecut. La masinile second-hand din import se constata o scadere de aproape 18% a tranzactiilor, dupa ce in primul semestru din anii 2012 si 2013 au fost cresteri importante de 30%-40%. Numarul de reinmatriculari in primele sase luni din 2014 a crescut cu aproximativ 10%, dupa ce in 2013 se inregistrasera scaderi de 40%.
Perioada 2009-2014 a fost marcata de fluctuatii ale inmatricularilor pentru toate categoriile de tranzactii auto.Astfel, din 2008 pana in prezent, piata masinilor noi a scazut cu 70%. De asemenea, masinile rulate din import au avut variatii extrem de mari din cauza schimbarilor aduse de taxa de prima inmatriculare. Tranzactiile pe plan intern au suferit un puternic declin incepand cu martie 2013, lucru care a dus la instaurarea unui blocaj pe piata ce persista si in prezent.
“O piata auto stabila cu o crestere sanatoasa poate fi creata la intersectia a trei factori: incurajarea tranzactiilor si nu taxarea excesiva, mediu legal favorabil si, nu in ultimul rand, crearea cadrului potrivit pentru o concurenta loiala.” a declarat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.
Odata cu schimbarile eficiente aduse programului Rabla, piata masinilor noi da semne de revenire, in 2014 fiind prima perioada de crestere, dupa sase ani de scadere. Schimbandu-se modul de desfasurare, tichetele sunt acum electronice. Cei ce vor sa caseze o masina veche, necumparand una noua, pot ceda unei alte persoane dreptul folosirii primei de casare fara riscul de a mai pierde tichetul. De asemenea, cele mai noi date arata ca au fost alocate 10.000 din cele 17.000 de tichete disponibile pentru acest an, iar dealerii auto au inceput sa vanda tot mai multe masini noi.
In ultima perioada, timbrul de mediu a fost un factor decisiv pentru scaderea numarului de tranzactii. Proprietarii de masini Euro 3 si Euro 4 fabricate inainte de 2007 sau care initial au fost scutite de taxa, au fost descurajati sa isi vanda autoturismele, datorita pierderilor intre 10 si 30% din valoarea acestora. In consecinta, dupa o scadere masiva de 150.000 unitati a reinmatricularilor in 2013, o crestere timida de doar 7.000 de unitati in anul curent nu arata o revenire puternica.
Reflectand situatia din piata, numarul masinilor scoase la vanzare pe Autovit.ro a scazut pe segmentele Euro3 si Euro 4 cu aproximativ 20% fata de aceesi perioada a anului trecut.
Puteti citi intreaga analiza Autovit.ro, aici.Piata auto 2014_Analiza_Autovit.ro
Mai jos puteti vedea cateva imagini de la conferinta.

Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.