Declaratia premierului Victor Ponta prin care a afirmat ca “nu mi s-ar parea excesiv sa confiscam masini si motociclete” a declansat dezbateri aprinse. Pe de o parte sunt cei care sustin ca acest demers ar incalca dreptul constitutional la proprietate, pe de alta parte sunt cei care considera ca aceasta ar fi singura solutie pentru “domolirea” soferilor inconstienti. Asa ca am verificat daca o astfel de masura disciplinara se aplica in alte tari si am obtinut o serie de rezultate deosebit de interesante…
Nu vreau sa reluam discutiile daca o astfel de masura este sau nu constitutionala si daca ar fi o solutie viabila pentru soferii teribilisti. Si asta pentru ca, dupa parerea mea, declaratia premierului a fost una destul de evaziva…
Insa vreau sa analizam cum sunt pedepsite excesele de teribilism in alte state si cum sunt descurajati cei care pun in pericol viata altor persoane nevinovate, indiferent de statutul lor social. Conform site-ului Gizmag.com, confiscarea masinii este prevazuta in legislatia rutiera a mai multor state, de la Statele Unite ale Americii si pana in Iran, acolo unde pentru infractiuni grave poti fi inchis si biciuit. Insa exista si state de pe batranul continent unde pentru unele abateri rutiere grave, autoritatile pot recurge la confiscarea masinilor, cateva exemple in acest sens fiind Olanda si Polonia.
Interesant este ca in unele tari aceste pedepse drastice se aplica proprietarului masinii, nu autorului faptei. Astfel in Australia a fost sechestrat un Lamborghini de 200.000 dolari, desi masina a fost condusa la limita de catre mecanic, nu de catre proprietarul care habar n-avea ce se intamplase.
Iar in cele mai multe tari, abaterile de la Codul Rutier sunt sanctionate indiferent de statutul contravenientului… Astfel, dupa sesiunea de antrenamente desfasurata pe circuitul Albert Park din Melbourne in martie 2010, pilotului Lewis Hamilton i-a fost sechestrata masina personala pentru un “burn-out” la plecarea spre hotel. Si chiar daca in unele tari o astfel de demonstratie a unui faimos pilot de Formula 1 poate fi considerata un privilegiu, autoritatile australiene i-au confiscat masina pentru 48 de ore pe motivul “conducere neadecvata si punerea in pericol a celorlalti participanti la trafic”.
Prin urmare, in multe state masinile sechestrate sunt returnate proprietarului dupa o perioada de timp, insa sunt si exceptii de la regula, un bun exemplu fiind Olanda, acolo unde sechestrarea masinii este ireversibila. Un exemplu in acest sens furnizat tot de Gizmag.com este cazul unui tanar de 20 ani a imprumutat masina tatalui si a fost prins ruland cu o viteza de 160 km/h intr-o zona limitata la 80 km/h. Conform legislatiei rutiere olandeze, masina – un Bugatti Veyron in valoare de 1,8 milioane euro, a fost confiscata permanent de catre politie… Iar la nivel mondial, aceasta pedeapsa este cea mai mare amenda “platita” pentru depasirea vitezei regulamentare…
In Elvetia, unde amenzile sunt calculate in functie de veniturile nete ale fiecarei persoane, un diplomat al Republicii Guinea-Bissau a fost prins atunci cand se deplasa la volanul unui Ferrari Testarossa cu o viteza de 137 km/h printr-un sat din estul tarii. Asa ca pedeapsa a fost calculata procentual cu averea soferului (estimata la 24 milioane franci elvetieni) si gravitatea infractiunii, astfel aceasta “escapada” l-a costat nu mai putin de 290.000 USD. Mai mult, amenda calculata de catre instanta judecatoreasca a fost pusa in aplicare, desi acesta s-a prelevat de imunitatea diplomatica.
Un alt caz interesant este cel al Jussi Salonoja… Deoarece in Finlanda amenzile pentru exces de viteza sunt calculate in functie de veniturile anuale ale contravenientului, tanarul de 27 ani a avut de plata o amenda in valoare de nu mai putin de 200.000 USD.
Prin aceste exemple ne dam seama ca in tari mult mai evoluate, amenzile pentru abateri de la legislatia rutiera sunt mult mai drastice. Iar acestea sunt calculate in functie de veniturile/ averea fiecarui contravenient si se aplica indiferent de pozitia sociala. Si in anumite situatii extrem de grave si doar in cateva tari, sechestrarea masinii de catre autoritati poate fi permanenta…
Credeti ca ar fi o solutie ca amenzile sa fie calculate in functie de veniturile celui care a incalcat legea?
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.