Probabil ai auzit tot mai des în ultimii ani vorbindu-se despre ABS și cum te poate ajuta această tehnologie auto în evitarea unui accident rutier. Ne-am propus să revizuim împreună ce înseamnă ABS în teorie și practică, dar să aflăm și alte informații interesante pe care poate nu le cunoșteai despre sistemul ABS.
- Ce este ABS
- Ce rol au dispozitivele antiblocare ABS
- Când intră ABS în funcțiune”
- Defecțiuni comune ale sistemului ABS
- Schimbarea dispozitivului ABS – cum se realizează
- Mituri despre ABS demontate
Ce este ABS
Toate mașinile din zilele noastre au parte de un sistem ABS „Anti-lock Braking System”, tradus în română ca sistem de antiblocare a roților. Este o tehnologie auto care face ca roțile mașinii să nu se blocheze în momentul unei frânări bruște.
În trecut, mașinile fără ABSh2 de frână. Până la urmă, ce beneficiu îți aduce un ABS activ? Simplu. O mașină pe care o poți controla și prin care poți evita astfel un accident.
Tehnologia ABS a fost inventată de compania germană Bosch încă din anii 1930, însă primele autovehicule, și anume camioane și limuzine fabricate de Mercedes-Benz, au fost echipate cu ABS abia în anii ’70.
Prima mașină de serie care a fost echipată cu ABS a fost Mercedes-Benz W116. Au urmat Ford, BMW, Lincoln și alții care au decis să utilizeze această tehnologie. Inițial, sistemul ABS a fost gândit și utilizat pentru aeronave, în momentul frânării la aterizarea pe sol.
Din anul 2011, Uniunea Europeană a condiționat toți producătorii de autovehicule să folosească un sistem ABS de siguranță. Așadar, de câțiva ani buni, toate mașinile vin cu ABS din fabrică.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME noi cu ABS, care să îți ofere siguranță rutieră
Ce rol au dispozitivele antiblocare ABS
Un sistem modern de ABS are la bază patru dispozitive antiblocare, fiecare dintre aceste componente care constituie sistemul ABS al mașinii având un rol bine definit, după cum urmează:
- Senzorii de viteză ABS măsoară viteza efectivă a roților, respectiv comunică controlerului faptul că roțile sunt sau nu în mișcare. Așadar, principiul de funcționare al unui senzor ABS este simplu, cel puțin teoretic. Fiecare roată are câte un astfel de senzor.
- Electrovalvele sunt prezente în număr de cel puțin două într-un sistem de frânare ABS și au, în principiu, trei poziții principale de funcționare: o poziție deschisă, atunci când presiunea ajunge complet la frâne, o poziție închisă, în momentul în care frânele se izolează de presiunea pompei și previne astfel creșterea presiunii în situația călcării pedalei de frână la podea) și, respectiv, o poziție în care se eliberează total presiunea de la sistemul de frânare al mașinii.
- Pompa hidraulică, după cum ai văzut chiar mai sus, are rolul de a crește presiunea în circuitul ABS de frânare și face o echipă perfectă împreună cu valvele.
- Controlerul electronic este componenta centrală care controlează practic întregul sistem ABS de funcționare. Acesta preia și analizează datele provenite de la senzorii ABS și, ulterior, transmite comenzi celorlalte componente din angrenajul ABS, în funcție de apăsarea pedalei de frână.
Toate componentele ABS de mai sus funcționează în regim de circuit.
Când intră ABS în funcțiune
Acum, că ai aflat despre cele patru componente principale ABS, hai să vedem când intră acesta în funcțiune!
Luăm situația ipotetică în care te deplasezi la bordul mașinii tale pe un drum național. Controlerul electronic ABS este activ și monitorizează în permanență, cu ajutorul senzorilor ABS, viteza de deplasare a roților. În momentul în care pe drum apare un obstacol și, implicit, intervine o decelerare mai bruscă, controlerul ABS trimite o comandă pompei și valvelor să elibereze o presiune suficientă pentru a permite roților să nu se blocheze și, evident, să poți evita cât mai în siguranță acel obstacol apărut în calea ta. Practic, roțile vor putea fi manevrabile, stânga sau dreapta, după nevoie.
Asta înseamnă că ABS-ul funcționează.
Este important de știut că eliberarea și creșterea presiunii în frâne, proces care se simte și în pedala de frână, se face foarte rapid în raport cu timpul nostru de gândire. Așadar, dacă simți vibrații în pedala de frână nu trebuie să o eliberezi sau să te sperii, ci să continui frânarea, fiind practic o dovadă a faptului că sistemul ABS lucrează.
Uite o altă situație în care ABS-ul este de ajutor. Dacă vorbim de o frânare de urgență pe o direcție dreaptă (liniară), respectiv un drum uscat și asfaltat, asta în situația în care nu trebuie să ocolești vreun obstacol, sistemul ABS este la fel de eficient, împreună cu o distanță de frânare mai redusă datorită factorilor ceva mai favorabili.
Defecțiuni comune ale sistemului ABS
Fiecare producător auto utilizează tehnologia de bază ABS, însă în regim propriu de funcționalitate și performanțe. În principiu, un sistem ABS nu necesită o întreținere anume, însă pot apărea diverse defecțiuni comune.
Orice defecțiune a sistemului ABS va fi semnalizată în bordul mașinii, prin menținerea aprinsă a martorului de ABS. În acest caz, singura opțiune este să ajungi cu mașina la un service pentru a se constata și rezolva problema cu ABS-ul. Pe lângă martorul ABS de bord aprins, mai poți observa și:
- lipsa totală sau parțială a frânării;
- apăsarea pedalei de frână mai în forță decât de obicei;
- frâne blocate complet (vehicul imobilizat).
În concluzie, orice simptom asemănător cu cele de mai sus, împreună cu martorul de ABS aprins, te avertizează că există o defecțiune la sistemul ABS. În această situație, redu viteza și trage pe dreapta, pentru a evita blocarea roților.
Descoperă categoria noastră de ▶ PIESE ABS pentru o gamă largă de autovehicule
Schimbarea dispozitivului ABS – cum se realizează
Schimbarea unui dispozitiv dintr-un sistem ABS, fie că vorbim de senzori, valve, pompă sau controler, se realizează doar într-un service autorizat și, evident, după depistarea defecțiunii de către un mecanic specialist.
Senzorul ABS, prezent pe toate cele patru roți ale mașinii, este cel mai comun dispozitiv care se poate defecta, iar până la înlocuirea acestuia este necesar să se localizeze, prin teste specifice de service, care roată are senzorul ABS defect.
Totodată, printre simptomele de pompă ABS defectă este lipsa de presiune, iar asta înseamnă că nici valvele nu vor funcționa corespunzător și așa mai departe. Nu se poate ajunge la ea decât prin intervenții în zona blocului motor, așadar, tot la un service va trebui să ajungi.
În unele situații, se poate recurge la o schimbare parțială sau chiar completă a întregului sistem ABS, de la senzori, valve, pompă și până la controlerul electronic de comandă, care poate prezenta diverse erori. Prin urmare, dacă ai o problemă cu ABS-ul, mergi rapid la un service pentru a nu complica și mai mult costurile intervenției de schimbare a pieselor.
Mituri despre ABS demontate
#1 Distanța foarte mare de frânare
Fals! Este un mit demontat de studii și teste auto, cu atât mai mult prin faptul că o mașină cu ABS a evitat obstacole și accidente, față de o mașină fără acest sistem integrat. Un ABS te ajută să controlezi mașina în primul rând, iar distanța de frânare este condiționată de cu totul alți factori mai importanți, precum stare drum, condiții meteo, cauciucuri uzate și alte probleme legate de sistemul de frânare. ABS-ul, chiar dacă este integrat în sistemul de frânare, funcționează totuși independent de acesta.
#2 ABS-ul se activează doar iarna
Fals! ABS-ul nu se activează doar pe vreme rece (zăpadă, polei, gheață etc.), ci este un sistem de siguranță auto care monitorizează frânarea și se activează ori de câte ori este nevoie, indiferent de anotimp sau condițiile de pe carosabil. ABS-ul este permanent pregătit să intervină în caz de frânare bruscă.
#3 Dacă ești șofer experimentat, nu ai nevoie de ABS
Fals! Este o vorbă care mai circulă încă și stârnește, evident, discuții. Poți să fii cel mai experimentat șofer, dar nu vei doza suficient de bine frânarea pentru a preveni blocarea roților. Un sistem computerizat ABS este programat să facă cel mai bine asta. Fiindcă tot suntem aici, este interzis să aduci modificări sistemului de siguranță al mașinii, asta dacă te-ai gândit să anulezi senzorii ABS. În primul rând, îți pui în joc viața, respectiv siguranța altor pasageri sau participanți la trafic.
Cu tot acest sistem ABS prezent pe mașina ta, care își dovedește negreșit utilitatea, reține faptul că o conducere preventivă rămâne cea mai sigură cale de nu intra în posibile situații neplăcute în trafic. În concluzie, alege să conduci în limita vitezei legale, pe care să o adaptezi în funcție de trafic, vreme sau condițiile carosabilului, și, în același timp, să păstrezi o distanță corespunzătoare, dar și o atenție la tot ce se întâmplă în câmpul tău vizual.
Sursa foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.