Indiferent de numărul cailor-putere, de starea galeriei de admisie, de performanțele sistemului de evacuare sau de modul în care se prezintă trenul de rulare, un automobil nu îți poate oferi performanțe optime fără un ansamblu ambreiaj perfect funcțional. Rolul acestui angrenaj este acela de a media fluxul de putere dintre motor și transmisie, acțiune pe care o realizează încă de la plecarea de pe loc. Ambreiajul este componenta fără de care schimbarea treptelor de viteză nu ar fi posibilă. Ambreiajul poate fi uscat sau lichid, cel din urmă fiind scufundat într-un ulei de răcire care îi conferă silențiozitate și o utilizare lină.
Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME
Cum funcționează ambreiajul
Care sunt principalele componente
Care sunt cele mai frecvente greșeli de exploatare
Ce indicii anunță defecțiuni la ambreiaj
Cum îl poți proteja
Cât de costă să schimbi kitul de ambreiaj
Cum funcționează ambreiajul
Momentul în care acest ansamblu își intră în rol este cel în care apăsăm pedala de ambreiaj. Astfel, placa de presiune este apăsată de rulmentul de presiune, iar ea acționează, la rândul ei, discul de ambreiaj. Se realizează, astfel, schimbarea rapoartelor, iar mișcarea de rotație este transferată optim de la motor la cutia de viteze. După principiul de funcționare, tipurile de ambreiaj se împart în trei mari categorii, după cum urmează:
Ambreiaj mecanic: acesta este cel mai frecvent tip de ambreiaj, în cazul mașinilor vândute în țara noastră. Funcționarea lui depinde de forța de frecare degajată între două suprafețe, ca urmare a acțiunii unei forțe de apăsare. În cazul automobilelor, acest tip de ambreiaj va folosi discuri, în timp ce vehiculele cu specific utilitar sunt dotate cu ambreiaje ce folosesc conuri.
Ambreiaj hidraulic: ansamblul de acest tip folosește o pompă hidraulică, pentru a reduce încărcăturile dinamice și oscilațiile de torsiune pe care le suportă transmisia în mod normal. Astfel, nu doar pornirea și accelerarea se fac mai facil, ci și subansamblele întregului circuit sunt exploatate mai judicios, cu o mai mare durabilitate în timp.
Ambreiaj electromagnetic: acest tip de cuplaj folosește inducția, pentru a face legătura între părțile componente ale ansamblului. Pulberea feromagnetică este cea care produce conectarea și care creează un efect electromagnetic, sub influența curentului electric ce străbate bobina din circuit.
Ultimii ani au adus o inovație aparte, sub forma ambreiajului combinat, de tip mecanic-centrifug, hidrodinamic-mecanic sau electromagnetic-mecanic. Acesta este caracterizat de un confort mai mare în utilizare, datorită faptului că folosește o pompă și o componentă mecanică, cea din urmă, montată pe arborele tubular al turbinei și folosită doar la schimbarea vitezelor, nu și la plecarea de pe loc. Astfel, cuplarea rapoartelor se face fără șocuri, la turații reduse, cu un beneficiu special în cazul vehiculelor de gabarit mare sau al celor agricole.
Care sunt principalele componente
Ambreiajul mecanic este și va rămâne, pentru mult timp, una dintre soluțiile tehnice cele mai folosite. Cu o durabilitate dovedită de-a lungul vremii și cu un ansamblu ușor de reparat, dar nu neapărat ieftin de înlocuit, în cazul unei disfuncții, acesta este format din următoarele elemente:
- discul de ambreiaj: situată între volant și placa de presiune, această componentă reprezintă materialul pe suprafețele căruia se face frecarea.
- volantul: conectat la axul principal, acest element al ansamblului ambreiajului este apăsat de discul de ambreiaj, în momentul în care nu este cuplată pedala aferentă.
- placa de presiune: de această componentă depinde transferul mișcării de rotație către volant sau către discul de ambreiaj, deci, implicit, transferul rotației dinspre vibrochen către transmisie.
Vezi categoria noastră de ▶ PIESE
Care sunt cele mai frecvente greșeli de exploatare
Pe cât de important este pentru funcționarea normală și echilibrată a mașinii, pe atât este de vulnerabil ambreiajul în fața unui stil de condus necorespunzător. În cazul în care nu vei exploata grijuliu transmisia mașinii, ai putea să supui ambreiajul unei uzuri premature, cauzate de șocuri, de supraîncălzire și chiar de apariția unor deformări. Astfel, printre practicile care te-ar putea trimite direct la mecanicul auto specializat în transmisii s-ar putea număra:
- suprasolicitarea rulmentului de presiune, din cauza cuplării nejustificate a ambreiajului pe timpul staționării;
- eliberarea bruscă a pedalei de ambreiaj în situația în care cutia de viteze este lăsată cuplată într-unul dintre rapoarte;
- plecarea de pe loc cu orice altă treaptă în afară de prima;
- forțarea ansamblului de ambreiaj la plecarea de pe loc în rampă, prin nefolosirea frânei de mână;
- tractarea unui vehicul cu o masă excesivă, pe o suprafață abruptă sau cu aderență insuficientă, folosind un altul al cărui motor dispune de un cuplu mic.
Ce indicii anunță defecțiuni la ambreiaj
Acest ansamblu este expus unei întregi serii de avarii, ce pot surveni în urma unui stil de condus haotic sau chiar în cazul în care mașina este pasată des de la un șofer la altul. Chiar și așa, nu vei avea parte de o defecțiune subită a ambreiajului. Vei putea preîntâmpina acest scenariu dacă vei avea vigilență și dacă vei „asculta” cu atenție semnalele pe care ți le transmite mașina. Unele dintre ele sunt mai subtile, altele te pot speria, dar fiecare dintre indiciile de mai jos îți poate salva portofelul dacă îl observi în timp util:
Funcționarea zgomotoasă: dacă, atunci când apeși pedala de ambreiaj, auzi un huruit, este foarte posibil să ai de-a face cu deformarea discului sau chiar cu un volant uzat.
Fenomenul de patinare a ambreiajului: cauzat de conectarea viciată între motor și transmisie, patinarea duce la mărirea artificială a turației, însoțită de un miros de ars.
Dificultatea la cuplarea unei trepte de viteză: acesta este indiciul clar al unei decuplări incomplete a volantului și al faptului că placa de presiune nu mai funcționează optim.
Dereglarea circuitului hidraulic: această problemă este semnalată în două moduri distincte: blocarea pedalei de ambreiaj sau formarea unei bălți de ulei pe podeaua mașinii.
Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE
Cum îl poți proteja
La modul general, o conduită echilibrată la volan te scapă de multe probleme ale mașinii, de la cele pe care le-ar putea manifesta motorul și până la cele ale circuitului de evacuare și ale transmisiei. Ca element de legătură între cele două componente vitale ce asigură funcționarea unui automobil, ambreiajul are nevoie de o exploatare firească, de natură a-i prelungi durata de viață. Acest lucru implică unele măsuri de precauție simple, dar foarte eficiente:
- apăsarea completă a pedalei de ambreiaj, la cuplarea unei trepte de viteză;
- patinarea progresivă a ambreiajului la plecarea de pe loc, cu rolul de a-i permite discului să preia treptat mișcarea motorului;
- eliberarea lentă a pedalei, când mașina se află în viteză și se deplasează;
- evitarea cuplării ambreiajului în mod prelungit și inutil, în momentele în care mașina nu se deplasează;
- intervenția neautorizată asupra acestui ansamblu.
Cât te costă să schimbi kitul de ambreiaj
Operațiunea de schimbare a ambreiajului este precedată de diagnosticarea uzurii componentelor acestuia și de observarea modului în care el funcționează. Pentru intervenția propriu-zisă, este necesară demontarea cutiei de viteze, pentru a putea fi înlocuite placa de presiune, discul de ambreiaj, volantul sau pârghiile de cuplare. Costul acestei operațiuni începe de la 350-400 de lei, pentru modele precum Dacia Logan, Opel Astra sau Skoda Octavia.
Un ambreiaj sănătos înseamnă o mașină pregătită oricând pentru drumuri lungi. Cu sfaturile de mai sus, vei putea să pleci de fiecare dată la drum cu încredere.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.