Condițiile de șofat se schimbă imediat cum apar primele semne de vreme rea sau cel puțin așa ar trebui să procedeze un șofer responsabil, căruia îi place să conducă în siguranță. În rândurile următoare îți prezentăm sfaturi de care să ții cont în mai multe scenarii de vreme rea pe șosea.
Adaptarea condusului la vremea rea
Poate că există printre noi șoferi cărora le place să conducă pe ploaie sau zăpadă, însă cea mai plăcută experiență a șofatului rămâne pe vreme bună, atunci când ai o vizibilitate excelentă și un carosabil uscat.
De adaptarea conducerii unui autovehicul la condițiile atmosferice neprielnice se discută încă din timpul școlii de șoferi. În principal, vorbim de ploaie, zăpadă, polei și ceață, dar și vântul puternic poate crea probleme la volan.
În măsura în care circulația nu este interzisă, adaptarea șofatului la condițiile meteo dificile este esențială atât pentru siguranța personală și a pasagerilor din mașină, cât și pentru restul participanților la trafic.
Cum să conduci pe ploaie
În primul rând, luminile de întâlnire (sau faza scurtă) trebuie pornite. Este indicat să verifici, din când în când, starea ștergătoarelor pentru a nu fi surprins de precipitații. De asemenea, dezaburirea habitaclului este un aspect foarte important pentru asigurarea vizibilității pe șosea.
Pe timp ploios, aderența anvelopelor este mai scăzută. Dacă circuli pe piatră cubică, reține faptul că este cea mai periculoasă dintre toate suprafețele de carosabil. În condiții de aderență scăzută, păstrarea distanței rutiere este esențială. Pe de altă parte, viteza cu care circuli este importantă pentru siguranța în trafic. Atunci când este nevoie, frânează progresiv și evită să apeși pedala brusc.
Bălțile și acumulările de apă de pe carosabil sunt considerate periculoase. Acvaplanarea este cel mai nedorit fenomen pentru un șofer care conduce pe ploaie. Se petrece atunci când un strat de apă se situează între asfalt și anvelopă. Practic, anvelopele nu mai au contact, respectiv aderență cu suprafața carosabilă. Acvaplanarea este cu adevărat periculoasă la viteze mari de deplasare, unde riscul să pierzi controlul mașinii este foarte mare.
Așadar, indiferent de calitatea anvelopelor sau clasa de aderență pe un carosabil ud, se recomandă o conduită preventivă de conducere. Pe de altă parte, dincolo de apariția acvaplanării, acumulările de apă mai pot ascunde gropi sau denivelări dăunătoare mașinii. Vigilența trebuie să rămână aceeași și în condițiile în care nu mai plouă, dar asfaltul este în continuare umed.
⏩ Citește mai multe despre acvaplanare și despre modul în care trebuie să acționezi dacă te confrunți cu o asemenea situație.
Cum să conduci pe ceață
Odată cu instalarea anotimpului rece, începe să apară și ceața pe șosele. Condusul în condiții de ceață impune folosirea luminilor de întâlnire, precum și a celor de ceață: spoturi față, dacă mașina este echipată cu ele, și lampa de ceață din spate. Cum sunt foarte mulți șoferi care folosesc abuziv aceste lumini speciale, trebuie reamintit faptul că ele se folosesc doar în timpul desfășurării acestui fenomen atmosferic!
Rularea cu viteză redusă și păstrarea distanței corespunzătoare între autovehicule sunt bune practici în asemenea condiții de vizibilitate redusă. De asemenea, pe cât posibil, evită manevrele de depășire care nu sunt necesare.
Cum să conduci pe zăpadă
Înainte de a pleca la drum, curăță mașina în totalitate de zăpadă și gheață, respectiv asigură-te de faptul că ai o vizibilitate bună prin parbriz, lunetă, geamuri laterale și în oglinzi. Dacă tranzitezi frecvent drumuri expuse ninsorilor, echipează-ți mașina cu anvelope dedicate de iarnă, deoarece au o aderență superioară față de cele all season.
Frâna de motor este recomandată pe timp de iarna, atât pe zăpadă, cât și pe polei. Frâna de motor te poate ajuta să recuperezi din tracțiune, fiind o metodă eficientă și sigură de frânare. La fel de important, redu viteza și păstrează distanța față de autoturismele din fața ta. Accelerarea bruscă duce la „patinare”, iar frânarea bruscă poate transforma mașina într-o „sanie”. Presiunea în anvelope este esențială în orice anotimp, iar iarna cântărește enorm la capitolul aderență corespunzătoare.
Lanturi antiderapante, lopată, săculeț cu nisip și chiar câteva provizii sunt câteva lucruri pe care este bine să le ai cu tine, mai ales că poate exista oricând riscul de a rămâne blocat în zăpadă. Cablurile de tractare pot fi utile mai mult ca oricând. De asemenea, asigură-te că ai rezervorul plin sau o rezervă de combustibil în portbagaj.
Asigură-te că mașina ta are o aderență bună. Cumpără un set de 👉 ANVELOPE IARNA de pe Autovit.ro.
Cum să conduci pe polei
Pe polei și gheață, cel mai periculos fenomen care poate apărea este derapajul. Prin urmare, acționarea pedalelor de frână și accelerație se face ușor și progresiv. Pentru mașinile care sunt echipate cu Cruise Control, se recomandă dezactivarea acestei funcții.
Acordă atenție maximă la abordarea virajelor pe polei, pentru că trebuie evitată frânarea! Așadar, redu din timp viteza înainte de a intra într-un viraj, respectiv accelerează progresiv la ieșirea din viraj. Pe polei, se demarează ușor pentru a evita patinarea roților. La fel ca pe zăpadă, se folosește frâna de motor.
Rularea cu viteză redusă și păstrarea unei distanțe mai mari între autovehicule și alte obstacole sunt, de asemenea, sfaturi recomandate. Pe scurt, specialiștii recomandă un cuvânt de bază: prudența.
⏩ Dacă ești șofer începător sau poate ai deprinderi greșite, află cum sa folosesti corect pedalele masinii.
Cum să conduci pe vânt
Pentru că întâlnim și alerte meteo de vânt puternic, trebuie să ai în vedere anumite sfaturi care te vor ajuta să conduci în siguranță. Chiar dacă drumul este uscat, indiferent de direcția din care bate vântul, nu exagera cu viteza. O rafală din lateral poate duce la pierderea controlului și producerea unui accident.
Mai mult ca oricând, ține ambele mâini pe volan. În funcție de greutatea și clasa mașinii pe care o ai, vei sesiza momente de instabilitate pe șosea, mai ales în câmpuri deschise sau pe autostrăzi. Atenția deosebită trebuie menținută mai ales în viraje.
De asemenea, păstrează distanța față de autovehiculele înalte și de tonaj mare, fiindcă contribuie la instabilitatea mașinii pe care o conduci. În plus, la depășirea acestor autovehicule forța aerului este mărită, ceea ce înseamnă un risc mai mare de a pierde controlul. Menține atenția în cazul în care pot apărea obiecte nedorite pe carosabil și evită să staționezi lângă copaci.
În condiții de vânt, se recomandă închiderea tuturor geamurilor și folosirea ventilației sau a climatizării mașinii. Dacă ești la volanul unei mașini cabrio, închide acoperișul.
Alte sfaturi de condus pe vreme rea
- Asigură-te că mașina este în stare optimă de funcționare. Verifică bateria, antigelul, ștergătoarele, lichidul de parbriz, funcționalitatea farurilor sau nivelul de uzură al anvelopelor;
- Interesează-te înainte de a pleca la drum de condițiile meteo anunțate în zona pe care vrei să o tranzitezi. Nu subestima dificultățile de condus care pot apărea din cauza fenomenelor meteo. Dacă ai posibilitatea să amâni plecarea, îți sugerăm să o faci. De asemenea, evită să conduci noaptea;
- În situația în care se circulă în coloană, păstrează rândul și adaptează viteza la condițiile de trafic impuse.
În concluzie, indiferent de experiența pe care o ai la volan, este necesar să te adaptezi la condițiile impuse de vremea rea.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.