La o mașină cu transmisie manuală, utilizarea schimbătorului de viteze este o procedură fără de care autoturismul nu se poate deplasa. În rândurile care urmează, explicăm cum schimbi corect treptele de viteză.
- Cutia de viteze la o mașină cu transmisie manuală
- Treptele de viteză: rolul și importanța lor
- Când trebuie să schimbi vitezele
- Cum schimbi corect treptele de viteză la o mașină
Cutia de viteze la o mașină cu transmisie manuală
Înainte de a explica schimbatul treptelelor de viteză, iată o scurtă perspectivă asupra istoriei transmisiei manuale la o mașină.
Cutia de viteze manuală este creația tehnică a doi francezi, Louis François René Panhard și Émile Constant Levassor. Au fost doi ingineri și, totodată, pionieri în dezvoltarea și configurare primelor automobile franțuzești. Invenția a fost realizată în 1894 și a fost folosită pe mașini Renault. Au fost primii pași în dezvoltarea cutiei manuale moderne. Cutia incipientă avea trei trepte de viteză și un levier de schimbare a lor.
De-a lungul timpului, cutia manuală a suferit numeroase și importante modificări tehnice. În primul rând, a devenit sincronizată (Cadillac a inventat sistemul sincronizat în 1928, în care se puteau schimba treptele fără să oprești vehiculul), apoi treptele de viteze s-au mărit, de la una la cinci sau chiar șase trepte, în funcție de mașină, iar levierul sau schimbătorul de viteză dispus în formă de „H” a devenit un standard.
Majoritatea mașinilor actuale se produc cu cutii automate de viteză. De asemenea, sunt din ce în ce mai multe școli de șoferi care au mașini cu cutie automată în oferta de școlarizare auto.
Într-un viitor nu foarte îndepărtat, cutia manuală va fi istorie. Este cert acest lucru. Totuși, la baza tehnologiei moderne și confortabile din prezent, fără ca șoferul să mai fie nevoit să schimbe treptele de viteză, stă tot principiul de funcționare al cutiei manuale. Așadar, ar fi ideal să înțelegem principiul manual de funcționare, respectiv să știm să conducem și mașini cu transmisii manuale. Nu neapărat de dragul istoriei, ci pentru nevoile care ne pot surprinde, la un moment dat.
Uite ⏩ cum se întreține o cutie manuală, astfel încât schimbatul treptelor să se efectueze ușor și să prelungești durata de exploatare a transmisiei!
Treptele de viteză: rolul și importanța lor
Treptele de viteză caracterizează atât mașinile cu o cutie automată, cât și mașinile cu o cutie manuală de viteze. Dacă la o mașină hidramată lucrurile stau foarte simplu, cutia schimbând viteza în mod automat, la o mașină cu transmisie manuală implicarea șoferului este decisivă în ceea ce privește funcționarea și deplasarea autovehiculul.
Fiecare treaptă de viteză are o sincronizare cu turația motorului și viteza de deplasare. Hai să vedem, pe scurt, ce rol are fiecare treaptă și cum adaptezi puterea motorului la ea.
- Prima treaptă de viteză se folosește pentru a pleca de pe loc sau pentru a circula pe drumuri dificile, cum sunt cele aflate în rampă. Are cea mai mare forță de tracțiune, iar mașina se conduce cu o viteză foarte mică, 10-20 km/h.
- A doua treaptă de viteză se folosește imediat după treapta întâi, fiind o treaptă care îți permite să continui deplasarea, la o viteză mică, între 20-40 km/h.
- A treia treaptă de viteză se folosește în vederea menținerii accelerării, la o viteză de deplasare între 40-60 km/h.
- A patra treaptă de viteză se folosește atunci când ai drum liber și poți crește accelerația, mașina ajungând la o viteză de deplasare între 60-80 km/h.
- Ultima treaptă de viteză, care poate fi a cincea sau a șasea treaptă, în funcție de producător, are rolul de a îmbunătăți economia de combustibil și confortul la drum lung. Se folosește pe drumuri extraurbane și autostrăzi pentru a atinge viteze mari, de peste 80 km/h. În această treaptă motorul are cea mai mică forță de tracțiune.
- Treapta de marșarier se folosește atunci când vrei să mergi cu spatele, cu o forță de tracțiune similară cu treapta întâi.
Dacă îți cauți o 👉 MAȘINĂ vino pe Autovit.ro! Îți ușurăm căutarea prin numeroasele filtre de selecție care sunt disponibile.
Când trebuie să schimbi vitezele
La o mașină cu transmisie manuală, respectiv cu o cutie manuală de viteze, este necesar să schimbi treptele de viteză, în funcție de numeroasele situații din trafic. De exemplu, la plecarea de pe loc, la mărirea vitezei și la reducerea vitezei de deplasare, la utilizarea frânei de motor sau când trebuie să dai cu spatele. Practic, ori de câte ori este necesar.
Treptele se schimbă ascendent, treapta 1, apoi treapta 2, treapta 3 și așa mai departe. De asemenea, retrogradarea se face descendent, în funcție de condițiile din trafic.
Schimbatul corect al treptelor te poate ajuta să economisești combustibil, respectiv deplasarea mașinii să fie una cât mai confortabilă pentru tine și pasageri. De exemplu, cu cât mergi cu o turație mare, cu atât consumul de combustibil crește. În plus, uzura motorului este mai pronunțată, mai ales dacă ai un stil agresiv sau sportiv de conducere.
Pe de altă parte, mersul subturat nu este cel mai recomandat. Pe lângă un disconfort sesizabil în habitaclul mașinii, fiindcă motorul produce vibrații neplăcute, subturația poate duce la probleme cu injectoarele, respectiv înfundarea lor. Prin urmare, o turație nu trebuie să fie prea mică, dar nici prea mare. Ai nevoie de un echilibru, care se învață în timp.
Pentru un șofer începător sau pentru o persoană care se gândește să obțină permisul de conducere în viitorul apropiat, tehnica de schimbare a treptelor de viteză poate părea un proces greoi și dificil. Dacă te afli în această situație, este absolut normal să ai această impresie. Cu timpul, pe măsură ce vei conduce și te vei adapta traficului, schimbatul vitezelor ți se va părea ușor de efectuat. Cu alte cuvinte, toate manevrele îți vor intra în reflex.
Dacă te-ai săturat de schimbatul vitezelor prin traficul aglomerat, află ce este și ⏩ cum funcționează o cutie de viteze DSG!
Cum schimbi corect treptele de viteză la o mașină
Chiar dacă nu vei schimba de fiecare dată perfect treapta de viteză (șoferul perfect nu există!), motivele fiind diverse, de la neatenție în trafic până la propria ta îndemânare, poți, totuși, să te asiguri că schimbi corect treptele de viteză la o mașină cu transmisie manuală. Hai să vedem cam de ce ar trebui să ții cont.
Șoferii mai bătrâni sau cu experiență îndelungată la volan îți vor spune ceva de genul: motorul îți spune când să schimbi, așadar, ascultă-l! Cumva, cam așa și este. Însă, la început de experiență la volan, îți va fi mai greu.
La ce turație se schimbă viteza la diesel
Este esențial de ținut cont de faptul că la o mașină diesel, subturația este mult mai repede resimțită și nici nu este recomandată. Mașinile cu motoare pe motorină nu trebuie conduse sub turații de 1.500 RPM, respectiv să schimbi treapta undeva la 2.500 RPM. Turația mai mare, respectiv viteza mai mare de deplasare, este mai importantă la un diesel, deoarece are nevoie de temperaturi mai ridicate pentru a arde depunerile, respectiv pentru a evita înfundarea filtrului de particule DPF.
De altfel, cunoaștem faptul că mașinile diesel cu motoare mai vechi au nevoie de regenerare completă în afara orașului, prin urmare de o conducere cu turații mai mari. În plus, subturația nu este benefică nici turbinei.
La câte turații se schimbă viteza la benzină
De obicei, la o mașină pe benzină, schimbul de treaptă se face în jurul a 2.000 RPM. Totuși, sunt și motoare aspirate pe benzină, cărora le „plac” turațiile mari, de peste 3.500 RPM.
Turația depinde foarte mult de tipul motorului, de anul fabricației, capacitatea cilindrică și alte tehnologii de optimizare. De asemenea, modul în care este construită cutia de viteză contează. De exemplu, o cutie cu trepte scurte permite turații ceva mai mici, dar și un efort suplimentar în schimbarea lor, iar un motor cu o capacitate cilindrică mică are nevoie de turații mai mari în schimbul optimizat al treptelor.
Concluzia ar fi că nu există o regulă fixă și, cu timpul, pe măsură ce vei simți motorul, vei ști când să schimbi.
Pașii corecți pentru a schimba viteza sunt următorii:
- În primul rând, familiarizează-te cu turațiile motorului. Ascultă-l, testează și înțelege plaja de turații și intervalul optim de schimbat viteza pe care ți-l cere.
- Cu piciorul stâng, apasă pedala de ambreiaj complet. Se va decupla motorul de transmisie (roți).
- Cu ambreiajul apăsat, schimbă treapta de viteză, într-una superioară sau inferioară, manevrând levierul schimbătorul de viteze printr-o mișcare fermă, dar nu forțată.
- Eliberează treptat pedala de ambreiaj și apasă ușor pedala de accelerație cu piciorul drept. În acest mod, sincronizezi turația motorului cu viteza selectată. Această operațiune se face lent și echilibrat, pentru a nu zdruncina mașina.
- După eliberarea completă a ambreiajului, poți accelera pentru a crește viteza de deplasare și, ulterior, a schimba în următoarea treaptă de viteză.
Unele modele de mașini îți indică în tabloul de bord, atunci când este momentul să urci sau să cobori treapta de viteză. Practic, această funcție, cunoscută sub numele de Shift Up & Shift Down, te ajută să selectezi treapta optimă de viteză. În general, te ajută la consumul de combustibil, respectiv să ai un stil de condus mai economic.
Pe de altă parte, mai ales în traficul aglomerat dintr-un oraș sau în depășiri, nu vei putea conduce întotdeauna precum îți arată acest indicator de bord. Asta pentru că, de multe ori, trebuie să turezi mai mult sau mai puțin motorul, în funcție de condițiile impuse de trafic. Totuși, este o funcție utilă, mai ales dacă ești șofer începător.
Probleme cu transmisia mașinii tale? Găsești numeroase oferte de 👉 PIESE AUTO cu care să-ți repari defecțiunile apărute.
Schimbi viteza la cuplu maxim?
Schimbatul vitezei atunci când turația atinge cuplul maxim al motorului este preferată, îndeosebi, de șoferii care iubesc sportivitatea la volan. Turația la care se află punctul maxim de cuplu diferă de la un motor la altul.
În general, cuplul maxim este undeva la jumătatea plajei turometrului. Totuși, nu este o practică recomandată, mai ales că pe șosele condusul nu trebuie privit ca o competiție. Pe lângă asta, o mașină pe care o ții numai în peste 4000 de RPM, de exemplu, nu îți va aduce deloc economie de combustibil. Așadar, nu ai nevoie întotdeauna să ajungi la cuplul maxim al motorului pentru a schimba treapta de viteză.
Așa cum ai aflat, nu există o regulă scrisă pentru toate mașinile sau un manual pe care trebuie să-l urmezi, fiind mai mulți factori care contează în folosirea cutiei manuale. Cert este că schimbatul corect al treptelor de viteză înseamnă să utilizezi eficient motorul, să conduci într-un mod confortabil și, nu în ultimul rând, să ai un consum optim de combustibil.
Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock
Alexandru crede că nu există mașina perfectă, cum nu există nici șoferul perfect. Mai consideră că dacă nu-ți mai admiri și îngrijești mașina, înseamnă că este timpul să-ți cumperi alta. Pasionat de lumea auto, tehnologie, călătorii, a scris de-a lungul timpului texte bine documentate și complexe pe subiecte de interes pentru cititori, ceea ce încearcă să facă și pe blogul Autovit. Își folosește experiența și pasiunea pentru a-ți aduce cele mai relevante informații din industria auto, de la istoria producătorilor și particularitățile modelelor de mașini până la analize, sfaturi practice, topuri sau ghiduri.