Astăzi este 1 decembrie, Ziua Națională a României, și nu cred că puteam găsi nicio zi mai potrivită pentru a vorbi despre mașina care și-a pus amprenta pe o națiune timp de peste 15 ani, cât a fost fabricată, dar și apoi, cât a continuat să existe în parcul auto național. Producția Daciei 1300 a început în 1969 și a avut la bază un concept modern, fiind construită ca licență preluată de la francezi pentru modelul Renault 12.
În momentul în care a fost lansată pe piață, Dacia 1300 era disponibilă în trei versiuni de echipare: Standard, Lux și Lux 1301. Acesta din urmă era destinată membrilor de partid și Securității, având dotări speciale precum radio din fabrică, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, torpedoul iluminat sau instalație de spălare parbriz electrică.
Mai târziu, în 1973, Dacia 1300 și-a extins gama prin lansarea versiunii break, iar mai apoi, în 1975, prin punerea la vânzare a autoutilitarei Dacia 1302. Acesta se diferenția de restul gamei prin adoptarea unei suspensii spate modificate, ce putea suporta o sarcină maximă de 500 kg.
Pentru Dacia, anul 1979 reprezenta un moment important, deoarece era introdus în producție modelul 1310, care primise îmbunătățiri față de 1300. Cu toate acestea, “bătrânul” 1300 a continuat să fie produs până în anul 1984, fiind în continuare apreciat pentru robustețea și simplitatea mecanicii pe care o propunea.
Dacia 1300 – drumul spre model de colecție
Pe Autovit.ro există un anunț de vânzare pentru un exemplar aparte al Daciei 1300. Este un automobil original din prima serie a modelului românesc. Fabricat în 1972, exemplarul pare să fie într-o stare ireproșabilă, iar proprietarul spune că nu a fost restaurat, ci conservat în starea sa originală. Este probabil una dintre puținele Dacia 1300 în stare de funcționare. Suma cerută de proprietar este de 11.900 de euro și deși pare o sumă mare, Dacia 1300 are potențial să devină un clasic printre colecționarii de mașini. Automobilul este exact așa cum a ieșit pe poarta fabricii și aici includem și anvelopele originale. Mașina a fost construită în 1972, anul în care a și fost înmatriculată prima dată, acum are un rulaj de 67.000 km și este considerată vehicul istoric.
Un astfel de automobil este o investiție în istorie, în tot ceea ce a reprezentat cândva industria auto românească. Dacă ne întrebați pe noi, este o mașină care ar trebui să ajungă într-un muzeu, mai ales că astfel de exemplare sunt din ce în ce mai rare.
În final, după ce ne-am delectat cu puțină istorie automobilistică autohtonă, nu putem decât să spunem – La Mulți Ani, România!