autovit.ro
B SECTIUNI

De ce scade antigelul din vasul de expansiune? Iată 10 cauze posibile

Ai observat că nivelul antigelului din vasul de expansiune scade constant, dar nu vezi nicio scurgere evidentă? Această problemă poate avea multiple cauze, unele simple și ușor de rezolvat, altele mai complicate și costisitoare. Să analizăm împreună cele 10 cauze principale care pot explica de ce scade antigelul din sistemul de răcire al mașinii tale.

1. Scurgeri în sistemul de răcire

Cel mai frecvent motiv pentru care antigelul dispare este existența unor scurgeri în sistem. Sistemul de răcire al mașinii tale conține numeroase furtunuri, conectori și articulații prin care poate apărea o scurgere.

Dacă observi pete de lichid sub mașină după ce a stat parcată, acesta poate fi un semn clar. Caută urme de lichid colorat (verde, portocaliu, roz sau albastru, în funcție de tipul de antigel).

Pentru a identifica scurgerile mai puțin evidente, poți adăuga un colorant special în sistemul de răcire. Acesta va face scurgerile mai vizibile, chiar și cele minuscule care altfel ar fi greu de detectat.

2. Garnituri deteriorate

Garniturile din cauciuc care etanșează diferite componente ale sistemului de răcire se deteriorează în timp. Căldura motorului, variațiile de temperatură și îmbătrânirea naturală duc la pierderea elasticității și apariția crăpăturilor.

Verifică garniturile de la: capacul radiatorului, pompa de apă, termostat, conectori și racorduri. Garniturile deteriorate pot permite scurgeri lente, aproape invizibile, dar care în timp duc la scăderi semnificative ale nivelului de lichid.

3. Evaporarea naturală

O anumită cantitate de lichid pierdută prin evaporare este normală, mai ales în sistemele mai vechi. Antigelul conține apă care, sub presiune și temperatură ridicată, se poate evapora treptat.

În condiții normale, această evaporare este minimă. Dacă însă observi că trebuie să completezi des nivelul (mai mult de o dată la câteva luni), atunci problema este probabil cauzată de altceva.

Reține că evaporarea va fi mai pronunțată în zonele cu climă călduroasă și în perioadele de călătorii lungi la temperaturi ridicate ale motorului.

Când vine vorba de completarea sau înlocuirea antigelului, trebuie să fii foarte atent. Selecția corectă depinde de mai mulți factori esențiali: specificațiile motorului tău, condițiile climatice în care conduci frecvent și, cel mai important, recomandările explicite ale producătorului vehiculului. Află din acest articol când se schimbă antigelul.

4. Fisuri în vasul de expansiune

Vasul de expansiune este fabricat de obicei din plastic rezistent la temperaturi ridicate. Cu timpul, acest plastic poate deveni fragil și pot apărea fisuri fine.

Verifică cu atenție vasul de expansiune când motorul este rece. Caută fisuri vizibile pe suprafața exterioară, depuneri de antigel uscat în jurul bazei, decolorări sau deformări ale plasticului.

Dacă vasul de expansiune prezintă fisuri, înlocuirea sa este relativ simplă și ieftină comparativ cu alte reparații ale sistemului de răcire.

close-up persoana care verifica furtunuri si garnituri

5. Probleme la garnitura de chiulasă

Una dintre cele mai serioase cauze ale pierderii de antigel este deteriorarea garniturii de chiulasă. Această garnitură sigilează camerele de combustie și previne amestecarea uleiului sau a gazelor de eșapament cu lichidul de răcire.

Printre semnele unei garnituri de chiulasă deteriorate se numără fum alb, dens din eșapament, antigel care dispare fără urme vizibile de scurgeri, ulei de motor care arată ca o emulsie cafenie, motor care se supraîncălzește frecvent sau bule de gaz în vasul de expansiune când motorul funcționează.

Dacă suspectezi o problemă la garnitura de chiulasă, consultă urgent un mecanic. Continuarea utilizării mașinii în această stare poate duce la daune majore la motor.

6. Suprapresiune în sistem

Sistemul de răcire al mașinii tale funcționează sub presiune pentru a crește punctul de fierbere al antigelului. Dacă presiunea devine prea mare, supapa de siguranță din capacul vasului de expansiune se va deschide, eliberând o parte din lichid.

Această suprapresiune poate fi cauzată de capac de vas de expansiune defect, termostat blocat în poziția închis, supraîncălzirea motorului sau contaminare a antigelului cu gaze de combustie (semn al unei garnituri de chiulasă deteriorate).

Verifică presiunea din sistem cu un tester de lichide special, disponibil în magazinele de piese auto.

7. Termostat defect

Termostatul controlează fluxul de antigel între motor și radiator, menținând temperatura optimă de funcționare. Un termostat blocat în poziția închisă va împiedica circulația corectă a lichidului, ducând la supraîncălzirea motorului și crearea de presiune excesivă în sistem.

Semnele unui termostat defect includ fluctuații neobișnuite ale temperaturii motorului, încălzire lentă a motorului în zilele reci, supraîncălzire frecventă, radiator care rămâne rece în timp ce motorul este fierbinte.

Înlocuirea termostatului este o reparație relativ simplă și ieftină care poate preveni probleme mult mai serioase.

8. Radiator înfundat sau deteriorat

Un radiator înfundat sau deteriorat nu poate disipa eficient căldura, ceea ce duce la supraîncălzirea motorului și pierderi de antigel prin supapele de presiune.

În timp, radiatoarele pot acumula depuneri și sedimente care restricționează fluxul de lichid. De asemenea, lamelele exterioare pot fi îndoite sau înfundate cu insecte, frunze sau alte resturi, reducând eficiența răcirii.

Verifică vizual radiatorul pentru urme de scurgeri sau coroziune, lamele îndoite sau blocate sau depuneri de antigel uscat.

Un radiator curat și funcțional este esențial pentru menținerea temperaturii optime a motorului și prevenirea pierderii de antigel.

Pe Autovit.ro ai în orice moment acces la zeci de mii de anunțuri auto. Găsește accesoriile și piesele de care ai nevoie pentru autovehiculul tău. Descoperă categoria piese.

9. Capacul vasului de expansiune defect

Capacul vasului de expansiune joacă un rol esențial în menținerea presiunii corecte în sistemul de răcire. Acesta conține supape care permit eliberarea presiunii excesive și reabsorbția lichidului când motorul se răcește.

Un capac defect poate să nu mențină presiunea corectă, să elibereze lichid prematur sau să permită intrarea aerului în sistem.

Înlocuirea capacului este una dintre cele mai simple și ieftine soluții pentru problemele cu antigelul. Asigură-te că folosești un capac cu specificațiile corecte pentru mașina ta.

10. Aerisire incompletă a sistemului

După înlocuirea antigelului sau repararea sistemului de răcire, este esențial să elimini complet aerul din circuit. Buzunarele de aer pot cauza răcire ineficientă, supraîncălzirea motorului, citiri false ale nivelului de lichid sau deteriorarea accelerată a pompei de apă.

Procesul de aerisire diferă în funcție de modelul mașinii, dar de obicei implică umplerea sistemului, pornirea motorului cu capacul vasului de expansiune deschis și adăugarea de lichid până când nu mai apar bule de aer.

Scăderea nivelului de antigel poate avea multiple cauze, de la evaporare normală până la probleme serioase ale motorului. Este important să verifici periodic nivelul lichidului de răcire și să identifici din timp eventualele scurgeri sau defecțiuni, pentru a preveni probleme mai grave și costisitoare. Dacă nu găsești cauza pierderii de antigel, este recomandat să mergi la un mecanic specializat. Investiția într-o diagnosticare profesională este întotdeauna mai mică decât costul reparării sau înlocuirii unui motor deteriorat din cauza problemelor de răcire neglijate.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)