Procesul de combustie, pe baza căruia funcționează motoarele prin ardere internă, depinde de dozarea cât mai exactă a amestecului format din aer și carburant. Dacă sistemul de injecție optimizează arderea prin introducerea combustibilului în cilindrii propulsorului, la momentul oportun și în cantitatea optimă, de debitul aerului este răspunzător debitmetrul. Amplasată în circuitul de admisie, între filtrul de aer și conducta de admisie a motorului, piesa cunoscută și sub numele de senzor de masă de aer monitorizează cantitatea de aer care pătrunde în motor și o ajustează, conform funcționării întregului agregat.
Care este rolul acestei piese
Din ce elemente se compune și ce tipuri de debitmetru există
Care sunt cauzele și simptomele defectării lui
Ce soluții ai pentru remedierea problemelor
Care sunt diferențele dintre un debitmetru și un senzor de presiune
Vezi 👉 AICI oferta noastră de PIESE
Care este rolul acestei piese
După intrarea lui în circuitul de admisie, aerul trece prin debitmetru, un element prevăzut cu două fire sau cu o peliculă, alimentate cu flux de curent electric, a căror rezistență electrică și temperatură se reduc odată ce iau contact cu un curent de aer de temperatură scăzută. Monitorizând nivelul de curent electric necesar pentru a menține încălzit unul dintre firele electrice sau pentru a păstra pelicula la temperatura maximă de 90 de grade Celsius, setată implicit prin modul de funcționare, procesorul din debitmetru calculează volumul de aer ce trebuie să pătrundă în motor. Mai mult, pe baza poziției clapetei de accelerație, debitmetrul transmite un mesaj către unitatea electronică de control a motorului, pe baza căreia cantitatea de combustibil care intră în camera de ardere este optimizată. Astfel, funcționarea sistemului de injecție este pusă în strânsă legătură cu cea a senzorului de masă de aer, pentru ca mașina să funcționeze cât mai echilibrat și să consume un minimum de resurse.
Din ce elemente se compune și ce tipuri de debitmetru există
Forma cilindrică a acestei piese face evidentă utilizarea ei. Debitmetrul este parte integrantă a circuitului de admisie, alături de filtrul de aer și conducta de admisie. Pentru a putea asigura informația necesară unei funcționări cât mai bune a motorului, în condiții de fiabilitate cât mai mare, senzorul de masă de aer folosește un minimum de componente. Acestea sunt:
- conectorul electric, prevăzut cu cinci sau șase pini;
- cele două fire care asigură menținerea temperaturii la un nivel optim;
- pelicula caldă (în cazul debitmetrelor care nu sunt prevăzute cu fire);
- grila de protecție;
- carcasa debitmetrului.
Diferențierea dintre debitmetre se face în funcție de tipul elementului sensibil la acțiunea curentului de aer care intră în componența lor. Astfel, acestea pot fi:
- debitmetre cu fir cald;
- debitmetre cu peliculă încălzită.
Vezi categoria noastră de ▶️ AUTOTURISME
Care sunt cauzele și simptomele defectării lui
Având în vedere cantitatea mare de aer care circulă prin debitmetru, praful este principalul factor de risc al funcționării acestei piese. Depus pe firele sau pe pelicula debitmetrului, praful cauzează diminuarea conductivității electrice, ceea ce cauzează scăderea sensibilității întregului circuit. Un alt pericol care se ascunde tot în aerul ce pătrunde prin grila debitmetrului, venind dinspre filtrul de aer, este acțiunea sărurilor. Tipice unui mediu cu aer umed, acestea pot cauza fisuri ale componentelor debitmetrului, care sunt favorizate și de vibrațiile motorului, al căror efect se cumulează în timp. În cazul în care una sau toate aceste cauze acționează asupra debitmetrului, te-ai putea confrunta cu următoarele manifestări:
- degajări excesive de fum;
- creștere nejustificată a consumului de combustibil;
- lentoare pe accelerație;
- senzație de lipsă de putere a motorului;
- funcționare neliniară, cu fluctuații mari ale regimului de turație.
Ce soluții ai pentru remedierea problemelor
Măsura elementară de prevenție a tuturor problemelor pe care le-ar putea cauza debitmetrul este schimbarea filtrului de aer în intervalele recomandate de producător, pentru a limita pe cât posibil pătrunderea particulelor de praf în acest subansamblu. Odată ce problemele descrise mai sus încep să se facă simțite, este recomandat să apelezi la un service specializat, care să supună piesa unei analize cu testerul. Dacă rezultatul testului va arăta că disfuncțiile nu sunt cauzate de sonda lambda, de supapa EGR sau de injectoare, vei ajunge în fața unei alegeri: curățarea sau înlocuirea acestei piese. Prima variantă este ușor de realizat, cu ajutorul unui spray special, dar efectele nu vor fi de durată. Recomandată este înlocuirea piesei cu un reper provenit din surse de încredere. În niciun caz nu este indicată anularea debitmetrului, pentru că acest lucru va dezechilibra amestecul dintre aer și carburant, cauzând proasta funcționare a pieselor care participă la procesele de admisie, de evacuare și de combustie.
Vezi categoria noastră de 👉AUTOUTILITARE
Care sunt diferențele dintre un debitmetru și un senzor de presiune
Pentru un șofer pasionat de condus, dar nu foarte pus în temă la capitolul mecanică, multitudinea de senzori care se găsesc sub capota unei mașini sau în circuitele ei vitale poate părea greu de asimilat. În cazul debitmetrului, acesta este des confundat cu senzorul pentru masa de aer, a cărui funcționare este, oarecum, similară. Ambele piese au rolul de a măsura cantitatea de aer ce ajunge ulterior în cilindri, pentru un proces de combustie cât mai precis. Dacă senzorul este montat pe galeria de admisie, între filtrul de aer și clapeta de accelerație, acesta este de tip debitmetru, cunoscut și ca senzor de masă de aer. În cazul în care piesa este plasată după clapeta de accelerație, aceasta este senzor de presiune. Montat pe un motor pe benzină, debitmetrul va fi pus în legătură directă cu unitatea de control, în timp ce, în cazul motorului pe motorină, acesta va depinde și de modul în care supapa EGR gestionează circulația gazelor arse.
Cu informațiile de mai sus, ai putea avea un răspuns în privința eventualelor neregularități în funcționarea motorului. Cu ajutorul lor, vei putea decide dacă vei curăța sau schimba debitmetrul.
Credit foto: Shutterstock
Pasionat de noutățile din industria auto, dar și de povestea fascinantă a automobilului, Gabriel nu își pierde niciodată curiozitatea. În articolele scrise de el găsești ponturi utile, descrieri amănunțite și analize comparative, pentru ca alegerea viitoarei tale mașini să fie una inspirată. Tot Gabriel îți oferă ghiduri de întreținere corectă a mașinii, pentru o valoare mai bună la revânzare.