Dupa ce ieri v-am povestit despre prima parte a cursului de perfectionare desfasurat pe circuitul Wachauring cu intreaga gama BMW M, astazi vom discuta despre proba de drift-uri cu M3, testul de indemanare cu X5 M si X6 M, precum si despre inedita cursa cu toate cele sapte M-uri…
Dupa parerea mea, “cireasa de pe tort” a fost sesiunea de drifturi cu M3… Si cu toate ca pare o distractie pentru copii mari, ne-am dat usor seama ca este destul de dificil sa strunesti 420 CP in derapaj controlat pentru a descrie macar un arc de cerc. Insa trebuie spus ca interesanta proba de indemanare s-a desfasurat cu pneuri de vara, pe o pista circulara deosebit de alunecoasa. Asa ca devenise o adevarata provocare strunirea motorului aspirat de 420 CP, doar din pedala de acceleratie si prin bracarea volanului, evident cu toate sistemele de asistenta decuplate. Mai mult, dupa o scurta perioada de acomodare, instructorii ne-au propus un concurs de drift, castigatorul fiind desemnat in functie de cate tururi a parcurs in derapaj controlat. Si cu toate ca fiecare dintre noi a incercat din rasputeri sa gaseasca o strategie cat mai eficienta, de abia in concurs am constatat ca doar in treapta a II-a ai sanse sa iti iasa un drift cat de cat de calitate. Dar recunosc ca aceasta proba a fost un pic de “placere vinovata”…
Insa poate cea mai eficienta proba a zilei M a fost sesiunea de simulare a pierderii aderentei cu X5M si X6M. Si asta pentru ca organizatorii au simulat o situatie cat se poate de reala si au transformat-o intr-o lectie care merita stapanita. Simularea a pornit de la premisa ca in momentul initierii unei depasiri la o viteza de aproximativ 50 km/h, rotile de pe puntea spate pot derapa pe o suprafata alunecoasa. Rezultatul: spatele “fuge” si singura solutie pentru redresarea masinii ramane abilitatea soferului de a gestiona eficient acest moment de criza. Iar cei de la BMW au recreat aceasta situatie ipotetica prin montarea unei platforme mobile care culisa in stanga sau in dreapta atunci cand senzorii detectau prezenta rotilor puntii spate. Iar dupa ce spatele era “aruncat”, urma o suprafata inundata si prevazuta cu “perdele” de apa care trebuiau evitate.
Si daca in teorie nu parea extrem de complicat sa redresezi un X5M sau un X6M, doua SUV-uri care dispun de performante sisteme de asistenta pentru corectarea traiectoriei si de evitare a deraparii, in practica “joaca” s-a transformat intr-o lectie de viata. Asa ca dupa ce am intrat prea tare pe platforma mobila si mi-am insusit toate reprosurile instructorului care nu a apreciat deloc cele trei rotatii succesive de 360 grade, am constatat cat de importanta este pozitia corecta a mainilor pe volan. Si astfel, de la a doua intrare pe platforma, miscarea imprimata puntii spate nu m-a mai luat prin surprindere… In concluzie, daca iti urmezi instinctul si nu bruschezi masina, dupa cateva simulari ai toate sansele sa inveti cum trebuie strunita o masina care lasa impresia ca a devenit practic incontrolabila. Iar sincer, aceasta “materie” ar trebui sa faca parte din programa obligatorie a scolilor de soferi…
La finalul celor patru cursuri de perfectionare, a urmat cea mai solicitanta proba: “Racetrack”, adica aproximativ 60 de tururi de viteza pe circuit la volanul fiecarui model M: M135i, M3, M5, M6 Coupe, M6 Cabrio, X5M si X6M… Proba presupunea parcurgerea a doua tururi de circuit ca pilot si doua in postura de copilot, urmand ca la finalul celor patru tururi fiecare echipaj sa treaca in masina din fata. Asa ca dupa cateva tururi de recunoastere a configuratiei circuitului in spatele instructorului cu M3 E30, toate cele M-urile au tasnit ca din tromba… Rand pe rand cele 7 M-uri incercau fiecare sa iasa in evidenta, ba prin manevrabilitate ori stabilitate, ba prin sprinturi si reprize viguroase. Si pentru a incheia apoteotic aceasta impresionanta zi, organizatorii ne-au propus sa repetam aceasta experienta “Racetrack”, dar in sens invers. Iar senzatia care te cuprinde atunci cand adrenalina iti pompeaza puternic in vene este cu adevarat unica. La fel ca si litera M, in lumea auto…
Ati condus vreodata un M, indiferent de generatie? Ce impresie v-a lasat?
Vrei să afli ultimele noutăți sau să înțelegi cum funcționează un automobil? Pasionați de industria auto și de piața mașinilor rulate, redactorii Autovit își folosesc experiența pentru a-ți aduce informații relevante și sfaturi, pe blog. Citește știrile, analizele, topurile și ghidurile noastre, dacă vrei să faci o alegere inspirată sau să îți vinzi rapid mașina.